Disse logoene er for like, mener retten. Nå må det ene selskapet ut med millionerstatning.

Loen Skylift mener Voss Gondol kopierte logoen deres. Nå nektes Voss Gondol å bruke logoen, og må punge ut i erstatning.

Loen Skylift og Voss Gondol havnet i en gondollogokrangel. Bergen tingrett mener sistnevntes logo er for lik den andre.

  • Ole Alexander Saue - Aftenposten
Publisert:,

Til vanlig konkurrerer de om turister på norgesferie. I høst har selskapene imidlertid barket sammen i retten. Loen Skylift saksøkte Voss Gondol tidligere i fjor, fordi de mente at konkurrentens logo var for lik.

Nå har dommen kommet:

  • Voss Gondol nektes å bruke logoen fremover.
  • Selskapet må ut med 1,6 millioner i erstatning til Loen Skylift.
  • De må også betale 641.000 for Loen Skylifts sakskostnader.

– Tror ikke siste ord er sagt

Det er selskapene Voss Gondol og eierselskapet Voss Resort som er saksøkt. Daglig leder Øyvind Wæhle er skuffet.

– Det er ikke grunnlag for en slik dom. Det er ingen etterligning der. Vi er overrasket og skuffet. Jeg tror ikke siste ord er sagt, sier han.

Øyvind Wæhle fra Voss Gondol og Voss Resort.

Roar Christiansen, Bergens Tidende

Wæhle har ikke fått tid til å sette seg inn i dommen da Aftenposten/E24 slår på tråden. Han vil nå vurdere å anke.

Richard Grov er daglig leder ved Loen Skylift. Han er fornøyd.

– Dommen er gode nyheter for alle gründere som tar jobben og belastningen – med opp- og nedturene – ved å gjøre ting nytt og skikkelig, sier Grov.

– Har fått kommentarer om at logoene er like

Loen Skylift driver en av verdens bratteste pendelbaner. Den ble åpnet før sommeren 2017. De omsatte i fjor for 45,4 millioner kroner, og satt igjen med 12 millioner før skatt.

– Vi har lenge jobbet hardt for å bygge opp vår merkevare. Vi har hatt veldig kompetente folk som har jobbet hardt, ærlig og målbevisst. Vi har drevet nybrottsarbeid, sier han.

Grov legger til:

– Vi har utformet en profil det ligger mye arbeid rundt. Jeg synes det er greit å ha slike spilleregler å forholde seg til, sier han.

– Mener du logoen til Voss Gondol har fått konsekvenser for dere?

– Det er vanskelig å måle. Men vi har fått mange kommentarer om at logoene er like. Folk har spurt om vi er en kjede eller om vi samarbeider. Det har vi hørt stadig vekk, sier Grov.

Richard Grov (t.h.) driver både Alexandra Hotell og Loen Skylift. Her sammen med driftsleder Arne Reme på hotellet.

Tor Høvik, Bergens Tidende

Retten mener det er fare for forveksling

Voss Gondol åpnet Hangursbanen i fjor sommer. De omsatte i fjor for 14,3 millioner kroner og fikk et tap på 1,2 millioner kroner før skatt.

Striden begynte allerede våren 2019. Da ble Loen Skylift kjent med Voss Gondols logo, som de mente var for lik.

I juni ba dem selskapet kutte all bruk av logoen. Det ble kontant avvist av konkurrenten på Voss. I oktober 2019 kom søksmålet.

Voss Gondol sin logo er i strid med paragraf 25 og 30 i markedsføringsloven, mente Loen Skylift. Og får støtte av Bergen tingrett.

Retten mener det er en fare for at kunder kan forveksle logoene.

Loen Skylift pekte på at de har hatt Voss Gondol på firmabesøk. Med andre ord må de ha vært kjent med logoen, mener de.

Voss Gondol bestrider likhetene. De mener heller ikke at Loen Skylifts logo har særlig særpreg.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Hotel Victoria tapte pengekrangel, må ut med over 10 millioner

  2. Selskap dømt til å betale 20 millioner i bonus til tidligere sjef

  3. Privatmegleren om testamentsignering: – Ser ingen grunn til å endre rutiner

  4. Annonsørinnhold

  5. Spionsaken: DNV GL får kritikk av kunder

  6. Rekorddyr valgthriller avgjør skysstjenestenes skjebne i California