Dagligvarekrigen

Julepriskrigen et tapssluk for lavpriskjedene

Julepriskrigen er en kostbar affære for lavpriskjedene. Coop sier de taper millioner av kroner på tilbudsfesten.

Mange dagligvarebutikker har i desember dumpet prisene på julevarer i kampen om kundene. Det koster dem dyrt.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

– Julepriskrigen har kostet Coop flere hundre millioner bare nå i julen. Det er fortvilende å tape så mye bare for å være med på dansen, spesielt når det kommer knapt noen til gode. Det er idiotisk, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til Nettavisen.

Mandag og tirsdag valgte flere butikker å sette ned prisene på en rekke julevarer. Enkelte ned til historisk lave priser.

Ifølge Nettavisen ble prisen på marsipangris kuttet fra nesten 30 til 4 kroner, mens prisen på pepperkakehus gikk fra 29,90 til 2,2 kroner på få minutter.

Flere butikker er tomme for tilbudsvarene, noe som gjør at folk flest taper på priskrigen, mener Friis.

– Det er kanskje bare 30 til 40 prosent av kundene som får tak i produktet til den lave prisen, mens langt flere står igjen med svarteper.

Også kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi sier at kjeden taper penger på noen av varene de selger under priskrigen. Det samme gjelder Rema 1000.

Les også

Bensinstasjonskjede ut mot ny dagligvarelov: – Risikerer å kutte lokale leverandører

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Coop
  3. Priskrig
  4. Rema 1000
  5. Kiwi
  6. Dagligvarebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene

og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Coop tar opp kampen med Kolonial og Meny på nettmat

  2. Rema og Coop reagerer sterkt på prisforskjeller

  3. Varehandelsekspert: – Vi går inn i 2020 med stor usikkerhet

  4. Annonsørinnhold

  5. Coop frykter at de vil miste butikklokaler til Norgesgruppen

  6. Coop vil ha ny rapport om konkurrenten før «høstjakta»