Kulturbusiness

Norske bloggere selger reklame for nesten 300 millioner kroner

En ny rapport viser at reklamemarkedet for norske bloggere er større enn for kino og ukepresse.

Caroline Berg Eriksen har en av Norges mest leste blogger.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

En ny rapport fra det svenske analyseselskapet Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM) viser at norske bloggere, youtubere og sosiale medier-profiler i fjor solgte reklame for 237 millioner kroner.

I år er salget ventet å stige med 22 prosent til 289 millioner kroner, skriver Kampanje.

Til sammenligning er det ventet at reklamemarkedet til kino og ukepresse i år vil ligge på i overkant av 200 millioner kroner og 157 millioner kroner.

Det er Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Annonsørforeningen (Anfo) og Mediebyråforeningen som har bestilt den nye rapporten om markedet for blogg-annonsering.

– Influenser-markedsføring har nådd en størrelse som kan sammenlignes med andre, godt etablerte kanaler, sier Anfo-sjef Jan Morten Drange til Kampanje.

Les også

«The Rise of Skywalker» spilte inn mindre enn forgjengerne

Les også

«Frost 2» er Disneys sjette milliardfilm i år

Her kan du lese mer om

  1. Kulturbusiness
  2. Blogg
  3. Annonsering
  4. Markedsføring

Flere artikler

  1. Coronautbruddet gir nettboom: Nå kan digitale reklamer for første gang bli størst

  2. Isabel Raad økte inntektene med mer enn en halv million for andre år på rad

  3. «Frost 2» fortsetter å dra inn milliarder

  4. Annonsørinnhold

  5. Anfo-sjef tror norske annonsører vil se forbi «bøttevis med overtramp» fra Facebook

  6. Komikerselskap dro inn over 111 millioner i fjor