Norsk shippingteknologiselskap økte omsetningen med 45 prosent: – Jeg er ikke fornøyd

Xeneta økte salgsinntektene med 45 prosent i fjor, men administrerende direktør Patrik Berglund mener selskapet bør vokse enda mer. – Vi har heftige ambisjoner. 

PRISER CONTAINERFRAKT: Xeneta gjør det enklere å finne den billigste prisingen på containerfrakt, og har flere giganter på kundelisten. Illustrasjonsbilde.

Foto: PETER NICHOLLS REUTERS
Publisert:

Det norske teknologiselskapet Xeneta, som leverer programvarer for prissammenligning til shipping- og flyfraktbransjen, har opplevd enorm vekst. Bare de siste fire årene har selskapet nesten tyvedoblet omsetningen.

For 2018 fortsatte den kraftige topplinjeveksten, og omsetningen steg fra 28,6 millioner kroner i 2017 til 41,5 millioner kroner i fjor, opp 45 prosent, ifølge ferske tall fra Brønnøysund.

Les også: (+) Akvafuture vil lage fremtidens oppdrettsanlegg: Det neste lakseeventyret

Vil vokse enda mer

Men medgrunnlegger og administrerende direktør Patrik Berglund er ikke fornøyd, og ønsker å vokse enda raskere.

– Vi har heftige ambisjoner og vil gjøre det enda bedre. Det nytter ikke å slå seg til ro og tenke at veksten er høy nok, sier Patrik Berglund til E24.

– Vi er veldig ambisiøse på hva vi kan få til, og har allerede lagt et godt grunnlag for å vokse enda mer i år.

I selskapets årsrapport heter det at økningen i salget «skyldes i hovedsak anskaffelse av nye kunder i allerede etablerte kundesegmenter.»

På kundelisten finner man globale giganter som Nestlé, Unilever, Goldman Sachs og mange flere.

De er blant de globale kjempene som vil samarbeide med det norske teknologieventyret. Xeneta aggregerer data fra shipping-industrien, og synliggjør den tåkebelagte prisingen av containertrafikk, slik at deres kunder kan finne de billigste fraktprisene i markedet – noe som ikke har blitt gjort tidligere.

Les også: (+) Krisen som senket norsk skipsfart

FOKUSERER PÅ VEKST: Grunnleggerne av Xeneta, Patrik Berglund (t.v.) og Thomas Sørbø, hadde mange år bak seg i shippingbransjen før de sammen startet Xeneta.

Foto: XENETA

Penger renner ut tross vekst

Selskapets teknologi og ambisjoner har gitt skyhøy vekst de siste årene. Men fjorårets vekstrate er langt lavere enn økningen i 2017 på over 157 prosent.

Samtidig blør selskapet mer og mer penger – den mørkerøde bunnlinjen kom på minus 52,8 millioner kroner i fjor, mot minus 36,7 millioner i 2017. I tillegg krympet selskapets kontantbeholdning fra 74,4 millioner kroner til 12,9 millioner kroner, mens gjelden økte med 10 millioner kroner og var på 25 millioner per slutten av 2018.

Kontantbeholdningen har dog økt siden den tid, etter at selskapet hentet 58 millioner kroner i friske penger i februar i år, da blant andre det statseide investeringsfondet Investinor tok del i en aksjeemisjon.

Underskuddet bekymrer ikke Xeneta-sjefen, som mener ledelsen har en god forståelse av den underliggende bedriftsøkonomien, og jobber først og fremst for å opprettholde den sterke veksten.

– Det er relativt kontrollert brenning av penger sammenlignet med tidligere faser. Alt vi brenner penger på nå er mennesker, og hadde vi dratt ut utgifter som markedsføring og nysalg ville vi stått igjen med en marginal kostnad. Men selskapet hadde stått mye nærmere på stedet hvil i stedet for i en vekstfase, sier Berglund.

– Før brant vi penger på noe vi håpet ville fungere. Nå vet vi at det fungerer og at store selskaper er villige til å betale for produktet.

MILLIONER AV PRISER: Gjennom Xenetas programvare får kundene tilgang til millioner av priser som sammenlignes og gir det billigste resultatet.

Foto: XENETA

Tar programvaren til luften

Lenge har Xeneta hatt ambisjoner om å ta shippingtjenesten opp i luften. På tampen av fjoråret ble det endelig en realitet, da fly-versjonen av selskapets flaggskip ble lansert i desember.

– Den har en mye mindre database og vi tar mindre betalt, sier grunnleggeren, som sammenligner tjenesten med sjø-produktets beskjedne start for flere år siden.

– Xeneta Air har hatt en god start, men det har ikke vært noe spesielt. Det er ingen eksplosjon enda. Man må jobbe hardt og lenge med selskapene, så kommer de om bord, forteller han.

Nå skal selskapet fortsette arbeidet mot videre skalering.

– Vi vet fortsatt at det er mye vi gjør dårlig, som vi kan forbedre. Jeg pleier å si at dersom vi hadde vært optimalisert nå, ville jeg vært bekymret, sier han.

– Det er sjukt å tenke på alt man kan gjøre bedre, som er hvorfor jeg ikke er fornøyd med veksten på 45 prosent, i forhold til det jeg vet vi kan klare.

Berglund påpeker at markedet de befinner seg i er verdt omtrent 250 milliarder dollar, eller hele 2.187 milliarder kroner.

– Har dere planer om å gå på børs?

– Nei. Vi har fått oppkjøpshenvendelser, men eierne sitter rolig og er fornøyde, mens vi vil videreutvikle våre produkter. Vi får se hva årene bringer, men i dag har vi ingen planer om børsnotering.

Her kan du lese mer om