Første resultatfall for Starbucks i Norge og Sverige

Kaffekjedens inntektsvekst avtar og resultatet faller for første gang siden Jens Ulltveit-Moes selskap fikk rettighetene til å drive Starbucks i Norge og Sverige.

BREMSER: Etter flere år med kraftig vekst, ble 2018 svakere for den amerikanske kaffegigantens virksomhet i Norge og Sverige.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Umoe Restaurant Group Coffee AS, som driver Starbucks i Norge og Sverige, økte omsetningen fra 150,7 millioner kroner i 2017 til 158 millioner kroner i fjor.

Det kommer frem av ferske tall fra Brønnøysundregistrene.

Omsetningsveksten tilsvarer 4,80 prosent, som er det svakeste siden selskapet overtok Starbucks-merkevaren i Sverige og Norge i 2012.

Det er likevel en kraftig økning siden selskapet i 2013 dro inn 27,8 millioner kroner.

Les også (+): Slik har jobbintervjuene endret seg: – Ikke lenger et avhør

Svakeste siden 2015

Fra 2017 til 2018 falt også driftsresultatet med 160.000 kroner til 4,9 millioner. Selskapet skriver at virksomheten genererer fortjeneste som forventet.

Selv om veksten er den svakeste i selskapets historie, kommer den fra de eksisterende kafeene. Det ble ikke åpnet nye Starbucks-kafeer i fjor.

For første gang er utviklingen på bunnlinjen også negativ. I 2018 var resultat etter skatt på 2,86 millioner kroner, ned fra 3,14 millioner kroner året før. Det er det svakeste resultatet siden selskapet snudde til pluss i 2015.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Det er nok lurt å ta gevinst i Scanship nå

Mens samlede omløpsmidler utgjorde 9,1 millioner kroner i fjor, var den kortsiktige gjelden på 44,7 millioner kroner.

– Men det er ingen indikasjon på finansieringsutfordringer da selskapets finansieringsstruktur innehar en konsernkontoordning som sikrer tilgang til nødvendige midler, heter det i årsberetningen.

Venter bedring

Ifølge Umoe Restaurant Group Coffee venter de å åpne flere kafeer i inneværende år, og i årsberetningen står det at de venter fortsatt vekst i omsetning og forbedring av resultatene i 2019.

Jens Ulltveit-Moes selskap Umoe Restaurants AS eier 100 prosent av Umoe Restaurant Group Coffee AS. I morselskapet, hvor også kjeder som Burger King, Peppes Pizza og TGI Friday’s inngår, endte fjoråret med et resultat før skatt på minus 84 millioner kroner.

Selskapet har totalt 219 egeneide og 208 franchise-restauranter i Norge, Sverige og Danmark.

Det har ikke lyktes E24 å komme i kontakt med selskapet mandag.

Her kan du lese mer om