Tynges av sukkeravgiften: Oskar Sylte leverte underskudd

Den tradisjonsrike brusprodusenten sliter i møte med sukkeravgiften, men tror fornyelse i 2019 vil føre til økt salg. 

Oskar Sylte Mineralvannsfabrikk ble etablert i 1929, og er kjent for sin ananas- og pærebrus.

Foto: Sindre Hopland E24
Publisert:

Fjoråret ble andre år på rad med underskudd for Oskar Sylte Mineralvannsfabrikk fra Molde.

Regnskapet fra 2018 viser nærmere tre millioner kroner i minus på bunnlinjen. Til sammenligning endte posten på negative 1,48 millioner året før.

Sukkeravgiften biter for brusprodusenten, viser selskapet i årsrapporten. Regjeringen økte avgiftene kraftig på sukker og brus i fjor.

– Hvor viktige er avgiftene på mineralvann for dere?

– De er viktige, og er for høye gjennom en kunstig høy sukkeravgift og en utdatert grunnavgift, sier økonomisjef Johnny Ræstad til E24, og legger til:

– Samtidig er dette likt for alle og vi ønsker en sunn utvikling som gjør at forbruker velger å kjøpe brus i Norge, og ikke over grensen gjennom svenskehandel og netthandel, sier Ræstad.

Les på E24+ (for abonnenter)

På innsiden av brusselskapet som gjør Coca-Cola rasende

Salgsinntektene uten avgiften var på litt over 83 millioner kroner – men trukket fra avgifter sitter Oskar Sylte igjen med en omsetning på «bare» 53,8 millioner kroner.

For 2017 lå den på rundt samme nivå – på 54,67 millioner kroner.

Venter flatt marked

– Hvordan tror dere utviklingen blir i 2019?

– Markedet er relativt flatt og styres av kampanjetrykk fra Pepsi Max og Coca Cola, sier Ræstad.

Han forklarer at prioriteringen er å øke distribusjonen og få plass vestlandsbrusen i butikkhyller landet over.

– Dette er på gang, og vi har fått nasjonal listing hos Kiwi og Bunnpris i 2019. Fra før er vi dekket i Coops store butikker og halvparten av Extra-butikkene. Rema 1000 er eneste kjede som ikke har våre produkter tilgjengelig utover Møre og Romsdal.

Det merkes også at Ringnes ble kjøpt ut av selskapet, noe som fjernet rundt 80 prosent av inntektene til brusprodusenten, skrev E24 i fjor.

Nytt samarbeid

Oskar Sylte skriver i årsberetningen at fra nyttår har et samarbeid med importøren Multibev, som skal selge produktene i hele Norge utenom hjemfylket Møre- og Romsdal.

Avtalen vil gi bedre salg i 2019, skriver styret.

Les også

Svakeste brussalg på ti år: – Vanskelig å finne en annen forklaring

Ræstad sier selgere i Multibev vil følge opp produktene nasjonalt med butikker, og at de bruker året til å gjøre produktet mer kjent og tilgjengelig de stedene de har plass i butikkhyllen.

Om en liten stund venter det også noen nyheter, røper økonomisjefen.

– Tidlig høst kommer vi med nytt design hvor vi gjør vår merkevare mer tydelig og skiller mellom en vanlig og en uten sukker, sier Ræstad, som kommer med et stikk mot konkurrentene:

– Det vil gjøre Oskar Sylte mer kjent og forhåpentligvis godt tatt imot av alle som heier på brus fra Oskar Sylte og motpolen til brunbrusen fra de internasjonale gigantene Pepsi og Cola.