Energidrikk trosser sukkeravgift: Solgte Red Bull for rekordbeløp

Til tross for høyere avgiftsnivå solgte Red Bull Norway for rekordbeløp i fjor – ti år etter at energidrikken ble tillatt i Norge.

SELGER GODT: Det går bra for Red Bull ti år etter at energidrikken ble tillatt i Norge. Selskapet økte både inntektene og bunnlinjen i fjor.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Nordmenn konsumerer mye energidrikker, og det bidrar til at et av verdens største energidrikkselskaper fortsetter å håve inn penger.

Selskapet Red Bull Norway AS solgte energidrikk for 420,5 millioner kroner i fjor, opp fra 387,5 millioner kroner i 2017 og det høyeste nivået noensinne.

Også bunnlinjen øker til det høyeste på fem år, og lander på 30,8 millioner kroner, ifølge det ferske regnskapet.

Red Bull var lenge forbudt i Norge på grunn av drikkens høye innhold av koffein og taurin, men ble i 2009 lovlig på grunn av oppdaterte EU-regler.

Det østerrikske energidrikkselskapet har nå vært tilstede i Norge i ti år, og regnskapene viser at selskapet har solgt drikkevarer for 2,37 milliarder kroner siden oppstarten.

Sukkeravgift

I løpet av sommeren har flere brusprodusenter, deriblant Coca-Cola og norske Oskar Sylte, meldt om svekkede resultater. Noe av årsaken er sukkeravgiften som ble innført 1. januar 2018 og økte avgiftene med 40 prosent på brus – også uten sukker.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor er norske matvarepriser høye

Avgiftsendringen har ført til store reaksjoner i den norske bryggeribransjen, inkludert Norges største bryggeriselskap, Ringnes.

– Vi håper at politikerne kan differensiere avgiften. Sukkeravgiften rammer nå både sukkerholdige og sukkerfrie produkter, noe som for konsumenten ikke fremstår som logisk, sa administrerende direktør Anders Røed i Ringnes til E24 tidligere i sommer.

Men avgiften, som regjeringen håpet skulle gjøre nordmenn sunnere, ser ikke ut til å ha lagt noen demper på Red Bull-salget, om man sammenligner veksten med tidligere årsregnskaper fra selskapet i Norge.

Red Bull har gjort seg spesielt kjent i idrettsmiljøet i Norge, ved å betale ut store summer til noen av landets største idrettsstjerner.

Sponsoravtalene har også ført til konflikt, som da alpinist Henrik Kristoffersen tok skiforbundet til retten for å beholde sin lukrative Red Bull-logo på hjelmen, en kamp han til slutt tapte.

I dag sponser energidrikken håndballspiller Nora Mørk og alpinist Aksel Lund Svindal, i tillegg til en rekke andre norske utøvere.

Red Bull Norway ønsker ikke å kommentere sine egen regnskapstall eller utviklingen i Norge.

Energidrikk-vekst

Tørsten etter energidrikk har bidratt til å øke konsumet med mange millioner liter i året.

Les på E24+ (for abonnenter)

På innsiden av brusselskapet som gjør Coca-Cola rasende

Salget av energidrikker har steget med 40 prosent til 19,4 millioner liter i løpet av årets første seks måneder, ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Veksten i bransjen har også ført til at de tradisjonelle aktørene har lansert sine egne varianter av energidrikker. I 2019 lanserte Coca-Cola produktet Coca-Cola Energy, og selskapet har hatt flere andre varianter på markedet de siste årene.

Veksten i forbruket av energidrikker kommer samtidig som brussalget er på hell. 2018 ble det verste salgsåret i Norge på et tiår når det gjelder brus med sukker.

Veksten har også ført til at mange ønsker å sette en nedre aldersgrense på energidrikker, og hindre at den plasseres ved siden av mineralvann i butikkhyllene.

Ifølge en undersøkelse utført av Forbrukerrådet ønsker halvparten av de spurte at det skal innføres 18 års aldersgrense på energidrikker.