Energidrikk trosser sukkeravgift: Solgte Red Bull for rekordbeløp

Til tross for høyere avgiftsnivå solgte Red Bull Norway for rekordbeløp i fjor – ti år etter at energidrikken ble tillatt i Norge.

SELGER GODT: Det går bra for Red Bull ti år etter at energidrikken ble tillatt i Norge. Selskapet økte både inntektene og bunnlinjen i fjor.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Nordmenn konsumerer mye energidrikker, og det bidrar til at et av verdens største energidrikkselskaper fortsetter å håve inn penger.

Selskapet Red Bull Norway AS solgte energidrikk for 420,5 millioner kroner i fjor, opp fra 387,5 millioner kroner i 2017 og det høyeste nivået noensinne.

Også bunnlinjen øker til det høyeste på fem år, og lander på 30,8 millioner kroner, ifølge det ferske regnskapet.

Red Bull var lenge forbudt i Norge på grunn av drikkens høye innhold av koffein og taurin, men ble i 2009 lovlig på grunn av oppdaterte EU-regler.

Det østerrikske energidrikkselskapet har nå vært tilstede i Norge i ti år, og regnskapene viser at selskapet har solgt drikkevarer for 2,37 milliarder kroner siden oppstarten.

Sukkeravgift

I løpet av sommeren har flere brusprodusenter, deriblant Coca-Cola og norske Oskar Sylte, meldt om svekkede resultater. Noe av årsaken er sukkeravgiften som ble innført 1. januar 2018 og økte avgiftene med 40 prosent på brus – også uten sukker.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor er norske matvarepriser høye

Avgiftsendringen har ført til store reaksjoner i den norske bryggeribransjen, inkludert Norges største bryggeriselskap, Ringnes.

– Vi håper at politikerne kan differensiere avgiften. Sukkeravgiften rammer nå både sukkerholdige og sukkerfrie produkter, noe som for konsumenten ikke fremstår som logisk, sa administrerende direktør Anders Røed i Ringnes til E24 tidligere i sommer.

Men avgiften, som regjeringen håpet skulle gjøre nordmenn sunnere, ser ikke ut til å ha lagt noen demper på Red Bull-salget, om man sammenligner veksten med tidligere årsregnskaper fra selskapet i Norge.

Red Bull har gjort seg spesielt kjent i idrettsmiljøet i Norge, ved å betale ut store summer til noen av landets største idrettsstjerner.

Sponsoravtalene har også ført til konflikt, som da alpinist Henrik Kristoffersen tok skiforbundet til retten for å beholde sin lukrative Red Bull-logo på hjelmen, en kamp han til slutt tapte.

I dag sponser energidrikken håndballspiller Nora Mørk og alpinist Aksel Lund Svindal, i tillegg til en rekke andre norske utøvere.

Red Bull Norway ønsker ikke å kommentere sine egen regnskapstall eller utviklingen i Norge.

Energidrikk-vekst

Tørsten etter energidrikk har bidratt til å øke konsumet med mange millioner liter i året.

Les på E24+ (for abonnenter)

På innsiden av brusselskapet som gjør Coca-Cola rasende

Salget av energidrikker har steget med 40 prosent til 19,4 millioner liter i løpet av årets første seks måneder, ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Veksten i bransjen har også ført til at de tradisjonelle aktørene har lansert sine egne varianter av energidrikker. I 2019 lanserte Coca-Cola produktet Coca-Cola Energy, og selskapet har hatt flere andre varianter på markedet de siste årene.

Veksten i forbruket av energidrikker kommer samtidig som brussalget er på hell. 2018 ble det verste salgsåret i Norge på et tiår når det gjelder brus med sukker.

Veksten har også ført til at mange ønsker å sette en nedre aldersgrense på energidrikker, og hindre at den plasseres ved siden av mineralvann i butikkhyllene.

Ifølge en undersøkelse utført av Forbrukerrådet ønsker halvparten av de spurte at det skal innføres 18 års aldersgrense på energidrikker.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Red Bull med rekordomsetning i Norge

  2. Ringnes med salgsrekord i fjor

  3. Tynges av sukkeravgiften: Oskar Sylte leverte underskudd

  4. Annonsørinnhold

  5. Revidert budsjett: Sukkeravgiften skal kuttes med 365 millioner

  6. Virke-direktør mener norsk avgiftspolitikk «har spilt fallitt»