Salgssvikt i sportsbransjen – gigantene mest tilbake

Nye bransjetall viser hvor tungt fjoråret ble for inntjeningen til landets største sportskjeder.

TRAKK NED BRANSJEN: XXLs salgssvikt var en sterk bidragsyter til begredelige tall for sportsbransjen.

Brian Cliff Olguin / E24
  • Karl Wig
  • Hans Jordheim
Publisert:,

Norske sportsbutikker har lagt bak seg et skrekkår, med dårlig vintervær og sviktende julesalg.

De samlede inntektene til kjedene falt med 5,64 prosent i fjor, fra 14,2 til 13,4 milliarder kroner, ifølge de nye bransjetallene, som ble offentliggjort av Norsk Sportsbransjeforening fredag kveld.

Verst gikk det ut over de største kjedene, Gresvig og XXL.

Tunge dager i sportsbutikkene ble tydelig understreket for noen uker siden, da Gresvig kastet inn håndkleet og slo seg selv konkurs.

Gresvig står bak G-Sport, G-Max og Intersport. Salget i kjedene falt 6,22 prosent til 3,9 milliarder kroner i fjor.

Men fallet var langt fra like ille som hos XXL, som fikk sin totalomsetning barbert med over 500 millioner kroner idet salget stupte 11,41 prosent til 4,1 milliarder kroner.

Les på E24+

Disse kan ta over Gresvig

Første fall siden registreringene startet

Dette er første gang på over 16 år at sportskjedenes samlede inntekter går tilbake.

– Det har ikke skjedd siden 2003, da vi startet registreringene våre. Det er klart det er spesielt, sier Trond Evald Hansen, direktør i Norsk Sportsbransjeforening, til E24.

– XXL har i mange år vært motoren i veksten for norske sportsbutikker. Sammen med Gresvig står de for 60 prosent av hele markedet. Når begge sliter, slår det kraftig ut i totaltallene, forklarer han.

XXLs omsetning endte på 4,09 milliarder kroner i 2019, ned fra 4,62 milliarder året før.

Les også

Gjelsten om dramaet i sportsbransjen: – Mangel på disiplin og realisme

KRISEÅR: Konserndirektør Tolle Grøterud i XXL.

Ole Berg-Rusten

Knytter inntektsfall til medieoppslag

Ledelsen i XXL har avslått E24s intervjuforespørsel.

Fungerende konsernsjef Tolle Grøterud svarer på e-post via deres pressekontakt Marte Ramuz Eriksen.

– I 2019 har ikke XXLs fokus bare vært på omsetning og topplinje, men på lønnsomhet og bunnlinje. Vi brukte 2019 til å bedre bruttomarginen, noe vi også lykkes med. Når det er sagt, er vi selvsagt ikke fornøyd med omsetningsutviklingen i 2019.

Grøterud skriver videre at han tror den samlede nedgangen i bransjen skyldes intens priskonkurranse og at forbrukerne er blitt mer opptatt av bærekraft og gjenbruk.

– Opplever dere at kundene velger vekk XXL av en spesifikk grunn?

– I 2019 opplevde vi at konkurrentene våre var mer aggressive på kampanjer, mens vi holdt litt tilbake. XXL har også fått mye oppmerksomhet i pressen det siste året, og det har nok kundene lagt merke til.

Les også

Forbrukertilsynet politianmelder XXL etter prisjuks

Skal gjøre XXL «gøyere»

– Er det tydelig for dere hva dere må endre for å snu trenden?

– Ja, vi har en klar plan for dette. Vi er i ferd med å oppdatere utsalgsstedene våre, både de fysiske butikkene og på nett. Det skal bli gøyere og mer inspirerende å besøke oss. Vi jobber aktivt med varetilbudet for å møte kundenes behov, og vi vil spisse konseptet enda mer mot sport og villmark.

– Når det er sagt, er det helt klart viktig å gjenreise tilliten til XXL. Som vi tidligere har fortalt, dreier det seg både om å sørge godt for våre ansatte, styrke organisasjonen og å oppdatere butikkene våre til en ny fremtid for sportsbransjen.

Les på E24+

Sportsbransjens joker spiser av et skjelvende marked: Vil mer enn doble antall butikker

... mens andre styrket salget

Været har fått mye av skylden for nedgangstidene i sportsbutikkene. Men enkelte konkurrenter klarte like fullt å styrke inntektene i året som ble så dramatisk for tungvekterne:

Sport 1 økte omsetningen med 6,53 prosent til over 2,9 milliarder kroner.

Les også

Legger ned åtte sportsbutikker: Inntil 60 ansatte berøres

– Et godt år i et krevende marked, oppsummerer Sport 1-direktør Ole-Henrik Skirstad overfor E24.

Også sportskjeden Stadion gikk frem, med en inntektsvekst på 3,51 prosent.

Les også

– Den mest dramatiske dagen i norsk sportsbransje noensinne

– Lys i tunnelen

– Flere kjeder har faktisk vokst, tross et krevende 2019. Det gir lys i tunnelen, sier Hansen.

– Været rammet ikke alle like hardt?

– Det er ingen tvil om at været har tynget salget, særlig i vinterhalvåret, sier Hansen, og viser til at 1. og 4. kvartal ble særlig tunge.

– Men det var aldri hovedårsaken til at sportskjedene sliter. Flere andre ting har vært viktigere. Varelagrene har vært bygget opp i lang tid, og valutabevegelser har rammet butikkenes marginer, sier Hansen.

Han poengterer at ikke alle sportskjeder konkurrerer like hardt på pris, og at noen rammes hardere av forverrede marginer enn andre.

Sportskjedene står for 71 prosent av salget av sports- og fritidsutstyr i Norge. Ski, sykkel, joggesko, ullundertøy og andre tekstiler er fortsatt de store salgsdriverne, ifølge bransjeforeningen.

Her kan du lese mer om

  1. Sportsbransjen
  2. XXL
  3. Tolle Grøterud
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Den mest dramatiske dagen i norsk sportsbransje noensinne

  2. Kjempesmell for sportsbransjen i første kvartal: – Har aldri sett et så stort fall

  3. Konkurrent ber tilsynet avvise sammenslåingen av Intersport og Sport 1

  4. Annonsørinnhold

  5. Skaper sportsgigant med 5 mrd. i omsetning

  6. Gjelsten tjente gode penger i sportsbransjen i fjor