Ulltveit-Moe er overrasket over Domino’s-exit

Torsdag ble det klart at Domino’s-kjedens driver i Norge kapitulerer i pizzakrigen. Eier av erkerivalen Peppes hadde ikke trodd de ville gi opp.

PIZZA-INVESTOR: Jens Ulltveit-Moe eier Peppes Pizza og rettighetene til en rekke andre restaurantkonsepter i Norden.

Junge, Heiko / NTB scanpix
Publisert:

– Jeg er overrasket at de gir opp, for selskapet hadde en tung kapitalbase, og det norske markedet er veldig tiltrekkende, sier Jens Ulltveit-Moe som eier Umoe Group som igjen eier Peppes Pizza i Norge.

Milliardæren eier også rettighetene til Burger King, Starbucks og flere andre restaurantkjeder i Norge.

– Dette viser hvor krevende det norske markedet og forbrukeren er, sier Ulltveit-Moe.

Det var Domino’s Pizza Group, som er franchisetager i Norge, som torsdag meldte om at man går ut av det norske markedet. Selskapet driver franchisene på vegne av det amerikanske Domino’s-konsernet.

Selskapet understreker at planen er å finne en ny franchisetager som kan drive restaurantene videre under Domino’s-merket.

Les også

Domino’s-selskap gir opp Norge - håper noen vil ta over

Tror det blir vanskelig å ta over

Domino’s Pizza Group har i flere kvartalsrapporter på rad varslet om svake resultater i Norge, Sverige, Sveits og Island, og alle disse markedene forlates av det britiske selskapet som er notert på London-børsen.

Ulltveit-Moe hadde trodd Domino’s Pizza Group ville forsøkt å få til noe i Norge i lengre tid.

– Men dette skjerper også oss i Peppes, sier Ulltveit-Moe.

– Kunne du vært interessert i å ta over franchisene?

– Nei, absolutt ikke. Jeg har jo et veldig bra pizza-merkevare, da tar jeg ikke over et som gir opp, sier han.

Ulltveit-Moe er selv midt i salget av rettighetene til et amerikansk restaurantkonsept- TGI Friday's, og vet en del om markedet for kjøp og salg av slike rettigheter.

– Tror du noen andre kan klare dette?

– Nei, det tror jeg ikke. Peppes er en stor kjede, det samme er Pizzabakeren, og så har du i tillegg et mylder av mindre uavhengige kjeder, sier restauranteieren.

– Egen suksess er bra, andres ulykke er heller ikke så galt, smiler Ulltveit-Moe.

SVAKT SALG: Det har vært utfordrende for Domino’s å få fart på salget i Norge, og veksten kjeden har vist til har vært bygget på nyetableringer.

Fabio De Paola / PA Wire

Ville bli størst i Norge

Domino’s Pizza Group driver i dag 57 restauranter i Norge – hvor ti er Dolly Dimples-restauranter og 47 er Domino’s-filialer.

Målet for kjeden var å bli den største pizzakjeden i Norge.

Etter andre kvartal varslet Domino’s en full gjennomgang av det norske markedet, og lovet å komme sterkere tilbake.

I sommer kom likevel kjeden med ultimatum etter spørsmål fra analytikere.

– Vi driver ikke forretning for å tolerere tap eller gå i null, vi skal skape verdier for våre aksjonærer. Akkurat nå ødelegger vi verdier i de internasjonale markedene, og større tap enn hva vi nå leverer vil ikke tolereres. 2019 er et viktig år for oss, sa Domino's Pizza Groups finansdirektør David Bauerfeind.

Nå skriver selskapet at de første resultatene av denne planen har vært blandet, og salgsveksten har vært svakere enn antatt.

– Vi har konkludert at selv om dette er attraktive markeder, er ikke vi de beste eierne av disse virksomhetene. Styret har derfor bestemt å forlate disse markedene på en ordentlig måte, sier toppsjef i Domino’s Pizza Group, David Wild i kvartalsrapport.