Ny æra for varehandel

Gresvig-sjefen tror det var befriende for de ansatte at man la ned G-sport

Lars Kristian Lindberg har ledet Gresvig i ni måneder. På den tiden har han gjort store endringer, men vil ikke si om konsernet igjen skal bli størst på sportsutstyr i Norge.

Gresvig-topp Lars Kristian Lindberg har på kort tid gjort store endringer i konsernet. Nå vil tiden vise om valgene klarer å snu trenden med store tap for sportskjeden som i sommer vraket G-sport til fordel for Intersport.

Siv Dolmen
  • Sindre Hopland
Publisert:

En måned etter Gresvig-bomben slapp om at konsernet kvitter seg med G-sport til fordel for Intersport, sier sjefen at han ikke var sikker på hvordan reaksjonen ville være da nyheten slapp.

– Jeg må innrømme at vi var veldig spente på reaksjonen, sier Lars Kristian Lindberg, sjef for det tradisjonsrike sportskonsernet Gresvig.

– Nå i ettertid opplever jeg en utrolig støtte og at folk er glade for valget, sier han til E24.

Under Virkes Handelskonferanse viste Lindberg en video hvor ansatte i Gresvig-butikkene snakket ut om prosessen i kjeden. Med fløyelsmyk musikk i bakgrunnen snakket de ansatte ut om at det var tøft å se saker i mediene om at det gikk dårlig med kjeden, og flere var redde for at de skulle miste jobben.

– Det er viktig at vi som ledere er ærlige på diagnosen, og jeg tror det var befriende for de ansatte at vi tok et valg om å samle oss om ett konsept. Det er gjort mange grep tidligere, men endringene i markedet har vært så store at det ikke var nok, sier Lindberg.

Samtidig som Gresvig-toppen tror de fleste fant det forløsende med endringene som nå foregår, har han respekt for at det er mange følelser knyttet til G-sport-kjeden.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Bør XXLs storeiere vurdere strategien som den svenske hovedeieren vil gjøre med Kappahl?

Sulteforet på suksess

Det har blitt spekulert i hvor mange butikker som vil forsvinne på grunn av overlapping, noe Lindberg sier de jobber med i disse dager.

– De lokalområdene der det er flere butikker med både G-sport og Intersport så er det nok mer spenning.

Lindberg sier de ikke har landet på hvor mange butikker som forsvinner.

Fra toppen i 2014 da Gresvig hadde 45 prosent av markedet, har det gått én vei for konsernet, og i dag er dominansen redusert til en andel på 20 prosent av markedet.

– Er målet at Gresvig igjen skal bli størst?

– Til syvende og sist viser tallene om man lykkes eller ikke. Vi kommer fra minustall som gjør jobben litt vanskeligere enn for andre, men samtidig må vi se det som en mulighet, sier Lindberg og legger til:

– De ansatte er sulteforet på vise at vi har vår rett i dette markedet.

XXL er for øvrig største sportskjede i Norge målt i omsetning. På tredjeplass finner man Sport 1-konsernet.

Lindberg er hemmelighetsfull på nøyaktig hvor stort ambisjonsnivået er internt, og hvor fort resultatene av omleggingen vil vise seg, men at det «vil ta noen år» før det viser seg i årsregnskapet.

– Vi har selvfølgelig ønsker om å vokse og ta markedsandeler, men først skal vi bygge et fundament. Men med vår historikk så tror jeg også vi skal være ydmyke på at vi har en vei å gå.

Les også

Gresvig-eier mener de burde lagt ned G-Sport for lenge siden

Ett prosent av netthandelen

Lindberg som kom fra Rema 1000 i fjor sommer, har brukt de ni siste månedene til å bli ordentlig kjent med konsernet han nå leder.

– Hvor raskt så du at det måtte gjøres endringer?

– Dette har vært en modningsreise for meg, slik som for alle andre. Men man må på et tidspunkt begynne å peke litt retning for selskapet, slik at man får en organisasjon og en kultur som beveger seg samme vei.

En av tingene som overrasket ham var hvordan Gresvig tenkte om netthandel. Han spurte sine kolleger om hvor stort markedet for sportsutstyr på nett var, og fikk svar at det lå på rundt fem prosent av det totale markedet.

– Jeg tenkte med meg selv at det ikke kan stemme, og vi fant ut av at det i stedet lå på rundt 24 prosent.

Videre ser Gresvig for seg at nettmarkedet for sportsutstyr vil være på rundt 40 prosent om tre år, og når de selv anslår sin egen andel til rundt ett prosent av markedet, innså konsernet at det var en lang vei å gå.

Det er ikke bare Gresvig som sliter av sportskjedene, også XXL har lagt bak seg flere tøffe kvartaler, og bransjen som helhet så en nedgang på 1,3 prosent i fjor, ifølge Virke som videre anslår at 2019 vil by på en vekst på to prosent.

Les også

– Det blir lettere for XXL – og tøffere for Sport 1

En ny ligning

I fjor fikk Gresvig et resultat før skatt på minus 613 millioner kroner, og eierne i investeringsselskapet O.N. Sunde innrømmet at omstillingen av selskapet både ble tyngre og tok lengre tid enn man hadde trodd.

– Med tanke på rasjonaliseringsgevinstene vi kan oppnå sammen med Intersport – som er verdens største sportskjede med over 5.500 butikker og en omsetning på 115 milliarder på verdensbasis – så burde vi ha gjennomført dette for mange år siden, sa administrerende direktør i O.N. Sunde, Alexander Sunde til E24 tidligere i høst.

I november vil publikum få se første konsept-butikk som lanseres med den nye strategien i et lokale «i nærheten av Oslo».

Gresvig-sjefen ønsker å gjøre noe han mener ikke er gjort tidligere i sportsbransjen.

– At man kan gi god service og samtidig ha konkurransedyktige priser har vært en ligning som ikke gikk opp i den gamle økonomien, men det er det vi skal prøve å gjøre noe med.

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. G-sport
  3. Intersport
  4. Sportsbransjen
  5. Varehandel

Flere artikler

  1. G-sport legges ned - Gresvig satser på Intersport

  2. Sportskjeden Gresvig slår seg konkurs

  3. – Det blir lettere for XXL – og tøffere for Sport 1

  4. Annonsørinnhold

  5. Professor tror Intersport og Sport1-samarbeid blir vanskelig: – Ikke lett å hente hjem

  6. Skaper sportsgigant med 5 mrd. i omsetning