Pepsico satser milliarder på lagselv-brus

Amerikanske Pepsico skal være i forhandlinger om å overta Sodastream.

HJEMMELAGD SPRUDLEVANN: Miljø- og kostholdsbevisste forbrukere har gitt 80-tallets brusmaskin en uventet renessanse.

HJEMMELAGD SPRUDLEVANN: Miljø- og kostholdsbevisste forbrukere har gitt 80-tallets brusmaskin en uventet renessanse.

Andrea Gjestvang
Publisert:

Lavere bruskonsum i USA har lagt press på Pepsico, som de siste årene har måttet notere en stadig økende avstand frem til hovedkonkurrenten Coca-Cola.

Nå har Pepsico inngått forhandlinger med israelske Sodastream, som produserer utstyr for å lage brus hjemme.

Brusgiganten skal være villig til å bla opp 2 milliarder dollar, eller 11,6 milliarder norske kroner, for selskapet, ifølge Bloomberg (gjengitt av epn.dk), som henviser til hebraiske Calcalist.

Les også: Hver femte krone borte på bunnlinjen til Pepsi

Dette til tross for at Sodastream er børsnotert til en verdi av 1,4 milliarder dollar i USA. Investeringsbanken Goldman Sachs skal stå for transaksjonen.

DRINKMIKS: Pepsi vil antageligvis utvide sortimentet med egne leskedrikker.

Sodastream-konseptet går ut på å bruke vanlig tappekranvann og drinkblanding til å lage karbondioksidholdig vann.

Selskapet markedsfører seg selv som mer miljøvennlig enn Pepsi og Coca-Cola, ettersom brusen ikke krever unødig flasker og frakt. Det var nok til at CBS besluttet å kutte ut Sodastream-reklame under Superbowl.

Annonsørinnhold

Sodastream har også vært involvert i flere miljøprosjekter som skal fremme mindre forsøpling, renere strender og skogplanting.

Selskapet samarbeider blant annet med Samsung om kjøleskaper med innebygget brusmaskin.

Over 50 prosent av markedet til Sodastream er i Europa, og siden mai 2012 har maskinene vært tilgjengelig hos Walmart. I Norge selges brusmaskinen av Elkjøp og Lefdal.

Matkonglomeratet PepsiCo eier blant annet Pepsi, Lay's, Gatorate, Doritos og mange andre merker.

Les også:

Annonsørinnhold