Espen Høibys OSM Aviation bestiller 60 elfly i USA

Mens elbiler brer om seg i markedet i flere land er elfly fortsatt i svært tidlige faser. Men nå satser den norske flygründeren Espen Høiby stort og bestiller 60 bensinløse farkoster til flyskolen sin.

Slik ser elflyet som norske OSM Aviation bestiller 60 stykker av i USA. Flyet produseres av Bye Aerospace i Colorado.

Foto: OSM Aviation / Bye Aerospace
Publisert:,

– Vi er stolte over å ta en ledende rolle i utviklingen av den grønne luftfartsnæringen. Dette er den største bestillingen av elektriske fly til kommersielt formål som noen gang har blitt gjennomført, sier Espen Høiby, administrerende direktør i OSM Aviation, i en uttalelse.

Selskapet som til nå har bygget seg opp på å levere bemanningstjenester i luftfarten satser også tungt på sine egne flyskoler i USA, Norge og Sverige.

De 60 elektriske flyene som nå bestiller av amerikanske Bye Aerospace skal brukes til trening og utdanning på selskapets flyskole «OSM Aviation Academy».

OSM opplyser til E24 at flyene vil bli levert fra slutten av 2021, men selskapet ønsker ikke å opplyse hva flyene koster.

Selskapet peker på at toseter-flyet de har bestilt ikke bare har null CO₂-utslipp, men at det også genererer betydelig mindre støy enn sammenlignbare tradisjonelle fly og at det også er designet for høyere fart og bedre høydeytelse.

– Vi utdanner morgendagens piloter. Skal vi klare å tiltrekke oss de beste talentene må vi tilby en fremtidsrettet og bærekraftig utdanning, som kandidatene kan være stolte av. Vår satsing på elektriske fly er et steg som bidrar til dette, sier Bjørn Granviken, leder for OSM Aviation Academy.

Espen Høiby har bygget opp OSM Aviation til å bli en bemanningskjempe i luftfarten med 6.000 ansatte. På kundelisten er selskaper som Norwegian, Finnair, Emirates og Thomas Cook.

Foto: OSM Aviation

Avinor har ett test-elfly

I Norge fikk elfly mye oppmerksomhet i fjor sommer da Avinor fikk levert elflyet de har kjøpt sammen med Norsk Luftsportsforbund.

Daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var med på den første offisielle turen sammen med Avinor-sjef Dag Falk Petersen. Solvik-Olsen har i en periode flyttet til USA på grunn av konens jobb, og som E24 skrev i desember har han fått jobben med å etablere OSMs flyskole i Florida.

– Avinors testflyging av et elektrisk fly i fjor fikk folk til å bli oppmerksomme på potensialet i grønn luftfart. Nå demonstrer OSM Aviation at flere aktører vil gjøre en innsats for å føre luftfarten videre i en grønnere retning, sier Solvik-Olsen.

Selv om elflyene fortsatt er svært små og har strenge begrensninger på vekt, antall passasjerer og rekkevidde, så går utviklingen fort. Widerøe annonserte i fjor at de har som mål å ha den første kommersielle elflygningen innen 10 år.

Selskapet vurderer blant annet om elfly kan erstatte en del av selskapets mindre propellfly som begynner å nærme seg slutten av deres levetid. Selskapet er imidlertid realistiske på at det er et stykke frem ennå:

– Vi er veldig åpne for elektriske fly, men vi tror at vi i første omgang vil se hybridløsninger for å frakte mennesker over litt distanser, sa Widerøe-sjef Stein Nilsen den gangen.

Amerikansk elflyprodusent

Bye Aerospace er et privateid selskap i USA som spesialiserer seg på elektriske fly. I 2010 utviklet selskapet i samarbeid med flyprodusenten Cessna et konsept for en elektrisk drevet Cessna 172. Første flyging skjedde i 2012.

I 2015 var Bye Aerospace klar med den første prototypen av «Sun Flyer», samtidig som man hadde satt i gang utviklingen av neste modell «Sun Flyer 2».

Selskapet meldte i februar at de hadde gjennomført den første testflygingen med «Sun Flyer 2», som drives av en elmotor levert av Siemens.

Selskapets mål er at toseteren «Sun Flyer 2» og fireseteren «Sun Flyer 4» skal være de første helelektriske flyene som blir godkjent av det amerikanske luftfartstilsynet FAA for bruk i opplæring og generell luftfart.

Les også

Norwegian utsetter Airbus-leveranser til 4,9 mrd.

Les også

På jakt etter fly

Les også

SAS-sjefen vurderer å bestille flere mini-langdistansefly

Her kan du lese mer om