Ekspert tror Jotunfjell vil selge Vita videre raskt

Søndag ble de nye Vita-eierne ferdige med å kutte bort ulønnsomme butikker. Eksperter tror det ikke vil gå lang tid før selskapet er solgt videre, og utelukker ikke flere strukturelle endringer.

GIKK KONKURS: Vita har nå gjenoppstått med nye eiere, ny sjef og 99 færre butikker.

Eivind Bøe
Publisert:

Butikkjeden Vita har på en uke gått fra å ha 231 til 108 butikker i Norge.

En rekke utsalgssteder har måtte stenge, og mange mister jobben, og toppsjefen er byttet ut etter at Jotunfjell har gått over kjeden og funnet butikkene som de mener ikke er levedyktige fremover.

– Det som kom overraskende på meg med Vita-konkursen er hvor raskt kjeden har gått fra å være en av de mest lønnsomme og vellykkede kjedene, til at det ikke gikk rundt lenger, sier Reidar Mueller som ikke tror de strukturelle endringene i Vita er ferdige.

Han har jobbet i varehandelen og sett snuoperasjoner og omstruktureringer på nært hold, og var nylig med i redningsoperasjonen til Nille, som fikk nye eiere i fjor da oppkjøpsfondet som eide kjeden ikke ønsket å spytte inn mer penger.

Han er forsiktig med å dra paralleller til Nille, men peker på flere utfordringer som store kjeder med mange utsalgssteder sliter med i disse dager.

Les på E24+ (for abonnenter)

Den «skjulte» matvarekrigen: Kampen som kan endre dagligvarebransjen

– For dyrt å fortsette, for dyrt å legge ned

Mueller peker på at lange leiekontrakter gjør at store kjeder som Vita får ulønnsomme butikker nærmest som gisler hos gårdeierne.

– Mer eller mindre alle større kjeder har butikker som leverer røde tall, men på grunn av krav til skala for å oppnå innkjøpsmakt og målsatt markedsposisjon så har det frem til nå vært verdt å beholde disse ulønnsomme butikkene, sier Mueller som tror også dette var tilfellet for Vita.

– Men nå er handelen inne i en tøff periode som gjør at det ikke lengre går å drive med en hel rekke ulønnsomme butikker.

Han sier at styrt avvikling av hele kjeden eller konkurs da blir eneste utvei fordi man ikke kommer ut av eller har råd til å kjøpe seg ut av lange og mange leiekontrakter som kreves for å bare sitte igjen med de gode butikkene.

– Store deler av handelsbransjen opplever dette akkurat nå, sier Mueller.

Også retail-ekspert og tidligere BI-professor, Odd Gisholt, kan si seg enig i den analysen.

– Det er altfor mange retailkjeder i dag, og mange selskaper har trodd at løsningen ligger å øke antall butikker, men Norge er et lite land. I 2019 handler det om riktig beliggenhet, sterk kostnadskontroll og god service.

Partner i EY og handelsekspert, Arne Matre, mener også gårdeierne sitter med mye av skylden.

– Det er helt utrolig at ikke leieprisene har falt dramatisk. Kjeder har ikke lenger råd til å ha butikker i alle byer i Norge.

Les også

99 butikker og rundt 400 ansatte kuttes fra Vita-kjeden

– Fikk fart på Enklere Liv

Det er ikke første gang Jotunfjell tar på seg en snuoperasjon i handelsbransjen. Det siste eksempelet var Enklere Liv som gikk konkurs i fjor. Også her ble de 25 minst lønnsomme butikkene kuttet bort, og i dag lever kjeden videre.

– Jeg tror nok Jotunfjell vil klare å snu Vita, sier Gisholt og legger til:

– De er dyktige, bare se på hva de fikk til med Enklere Liv. De er harde i klypen, men de vet hva de gjør.

Men Mueller ser annerledes på det, og tror ikke Jotunfjell vil bruke mange år på å bygge Vita opp til suksessen den var for en del år siden.

– Jotunfjell har mange caser de har klart å snu, de er gode på å overta selskaper i krise, men er ikke så langsiktige eller nevneverdig utviklingsorienterte så noen ny Vita suksess ser jeg bort fra. De har en historie for å restrukturere og selge deler raskt videre, noe jeg vil tro også skjer her.

Mueller i Varde Hartmark mener valget om å ansatte tidligere kosmetikk-topp Thor Hauge som et godt valg, og mener hans budskap om at kjeden skal tilbake til gamle takter, er gode nyheter.

PS! Jotunfjell fikk muligheten til å gi en kommentar til denne saken, men avstod.

Blir tøffere

Oktober har vært en tøff måned for norske varehandel. Det har blitt annonsert konkurs i kleskjeden Superdry, deretter kom konkursen i Cosmetic Group, og sent i måneden ble det annonsert at Gamestop legger ned sine butikker i Norge.

Matre i EY tror likevel det bare blir verre fremover.

– Det er ikke over, spesielt i sportsbransjen og klesbransjen vil det bare bli mer brutalt.

I de 99 butikkene som ikke fikk bli med videre i «det nye Vita» har opphørssalg frem til 16. november, og så må disse butikkene bestemme seg for om man legger ned, blir uavhengige butikker eller starter opp i en annen kjede.