737 Max-ulykkene

Advokat om interne Boeing-meldinger: – Styrker påstanden om forsømmelse av flysikkerhet

En rekke etterlatte har saksøkt Boeing etter de fatale 737 Max-ulykkene. Advokaten til norske Karoline Aadlands familie mener de interne Boeing-meldingene styrker saken deres.

FATAL: 157 mennesker mistet livet da et 737 Max-fly styrtet i Etiopia i mars i fjor.

Mulugeta Ayene / AP
  • Amalie Frøystad Nærø
Publisert:,

Til sammen 346 personer mistet livet i de to Boeing Max-ulykkene i Indonesia i 2018 og Etiopia i mars i fjor.

Røde Kors-ansatte Karoline Aadland var en av dem som omkom da Ethiopian Airlines-flyet styrtet like etter avgang fra Addis Abeba. Etter ulykken gikk ektemannen og foreldrene hennes til søksmål mot flyprodusenten.

Familien mener Boeing satte flysikkerheten til side til fordel for egne økonomiske interesser.

Denne måneden ble over hundre sider med interne meldinger sendt mellom ansatte hos flyprodusenten overlevert myndighetene i USA.

– Oppsummert er vår oppfatning at dokumentene som så langt er innsamlet styrker opprinnelig påstand om forsømmelse av flysikkerhet fra Boeings side, sier advokat Helge Husebye Haug, som representerer Aadlands familie.

Les også

Boeing skal ha overbevist Lion Air om at Max-trening var unødvendig

– Jobbet for å unngå opplæring

Også Justin Green, som representerer 32 av familiene til de omkomne i flystyrten, mener dokumentasjonen styrker søksmålet.

– Kommentarene som kommer frem støtter søksmålet som handler om at Boeing ofret sikkerhet for å selge fly, sier han til Bloomberg.

I meldingene som nå er en del av etterforskningen skal det ifølge nyhetsbyrået blant annet komme frem at Boeing overbeviste Lion Air om at Max-trening var unødvendig.

Dette etter at det indonesiske flyselskapet vurderte å få pilotene sine til å gjennomføre trening i simulatorer før de nye flyene skulle tas i bruk i 2017. Året etter styrtet et av flyene utenfor Indonesia.

MINNEGUDSTJENESTE: Generalsekretær Bernt Apeland i Røde Kors holdet minneord om Aadland under minnegudstjenesten i fjor.

Marit Hommedal / NTB scanpix

De nye Max-flyene er en oppgradering av 737, som har eksistert i rundt 50 år. En del av overgangen til den nye versjonen var at pilotene som allerede var vant til de gamle flyene, kunne være i lufta med Max-flyene etter et kort datakurs.

– Dokumentene underbygger også at Boeing jobbet for å unngå at piloter, som kom fra den tidligere modell 737 NG, måtte gjennom kostbar opplæring for å kunne betjene den nye Max-modellen, sier advokat Husebye Haug.

ADVOKAT: Helge Husebye Haug representerer Karoline Aadlands foreldre og ektemann.

Øystein Klock, Norman & Co
Les også

Boeing-ansatte gjorde narr av «klovnene» som designet 737 Max

– Uholdbar forutsetning

Ifølge Bloomberg kommer det i en rapport frem at Boeing unnlot å fortelle pilotene om det nye kontrollsystemet MCAS i flyet.

I rapporten skriver indonesiske myndigheter at mannskapet på flyet ikke hadde tilstrekkelig kunnskap om å gjennomføre nødrutiner, og om å styre flyet manuelt.

– Boeing forutsatte i sine sikkerhetsanalyser at pilotene raskt maktet å identifisere og håndtere eventuelle problemer utløst av feilinformert angrepsvinkel til MCAS-systemet, en forutsetning de to flystyrtene viser var uholdbar, sier advokat Helge Husebye Haug til E24.

Les også

Boeings ordrebok krympet for første gang på flere tiår

Mener flyene burde vært satt på bakken tidligere

Han legger til at dokumentasjonen så langt viser at denne forutsetningen aldri ble testet ut.

Problemer med kontrollsystemet har også blitt knyttet til Max-flyet som styrtet i Etiopia. Etter ulykken i fjor ble alle Boeings 737 Max-fly satt på bakken over hele verden.

– Bevisinnsamlingen er nå i et stadium der Boeing utfordres på hvorfor flytypen ikke ble beordret på bakken etter den første flystyrten, sier Husebye.

Han mener den interne mailkorrespondansen fra Boeing indikerer en ukultur i selskapet når det gjelder flysikkerhet.

– Vår påstand om at manglende opplæring av pilotene skyldtes kommersielle interesser hos Boeing understøttes av mailene, sier han.

Les også

Boeing-toppsjef får sparken etter Max-krisen

Her kan du lese mer om

  1. 737 Max-ulykkene
  2. Boeing
  3. Flyulykker
  4. Boeing 737
  5. Ethiopian Airlines
  6. Lion Air
  7. Fly

Flere artikler

  1. Boeing skal ha overbevist Lion Air om at Max-trening var unødvendig

  2. Ny feil kan være funnet på MAX-flyene

  3. Rapport: Boeing informerte ikke om systemendringer

  4. Annonsørinnhold

  5. Nye Boeing-dokumenter forteller om 737 Max-feil

  6. Boeing har funnet ny 737 Max-feil