Oppkjøp og sammenslåinger

Kleven verft i Ulsteinvik får kroatiske eiere: – En ny og spennende epoke

Kroatiske Div Group, som eier verftsgruppen Brodosplit, vil kjøpe Kleven verft i Ulsteinvik av Hurtigruten. Det skal ifølge Kleven gi betydelig lavere kostnader for nye skip.

NYE EIERE: Kleven Verft i Ulsteinvik får nye eiere, kroatiske Div Group. Her bygges hurtigruteskipet MS Roald Amundsen ved Kleven verft i Ulsteinvik.

Halvard Alvik
  • Kjetil Malkenes Hovland
  • Eivind Bøe
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Mandag melder Kleven Verft at det kroatiske industrikonsernet Div Group har inngått avtale om å kjøpe verftet av Hurtigruten. Det kroatiske selskapet eier seks fabrikker og to skipsverft i tillegg til andre anlegg innen skipsbygging.

Kleven Verft oppgir ikke noen kjøpesum i sin melding, men det Ulsteinvik-baserte verftet påpeker at det fortsatt skal hete Kleven.

– Jeg er utrolig glad på vegne av alle ansatte i Kleven at vi nå er i ferd med å få inn en ny og solid eier av verftet, sier administrerende direktør Kjetil Bollestad i Kleven Verft i en melding.

– Vi har gjennom en vanskelig periode klart å levere fantastiske skip, samt beholde den høye kompetansen på verftet. Nå skal vi sammen med nye eiere tenke langsiktig og utvikle oss videre. Dette blir en ny og spennende epoke for alle Kleven-ansatte, legger han til.

Klapping i verftet

For de rundt 220 ansatte i Kleven Verft var det en god følelse å få på plass en ny eier.

– Det er god stemning i dag, for det har vært usikkerhet lenge. Vi har fått tilbakemeldinger på at det blir videre drift og at de vil beholde arbeidsstyrken slik den er, så det er bra, sier hovedtillitsvalgt Olav Høydalsvik til E24.

– Det er jo kompetansen de kjøper, legger han til.

Høydalsvik har visst om at det kroatiske selskapet har vært interessert en stund, men ble først i forrige uke kjent med intensjonene fra Div Group under et møte med selskapet.

– De ansatte har ikke visst noe før i dag, det var applaus under informasjonsmøtet, sier den tillitsvalgte.

Han sier de nye eierne også er interessert å bruke navnet på verftet i markedsføringen, ettersom Kleven var eneste verft som klarte å bygge et av de flere bestilte hurtigruteskipene innenfor tidsrammene, forklarer Høydalsvik.

– Det var det ingen som hadde trodd vi skulle klare, sier han.

Fikk tilført penger

Kleven Verft endte i 2018 med et et underskudd før skatt på 349 millioner kroner. Blant årsakene til det svake resultatet var forsinket levering av ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen til Hurtigruten.

Verftet slet betydelig med lønnsomheten da offshorekrisen slo inn i 2014 til 2016, og i 2017 ble det kjent at Petter Stordalens investeringsselskap og en investorgruppe med blant andre Hurtigruten og det tyske yachtverftet Lürssen Group skjøt inn 300 millioner kroner i ny kapital i verftet.

Året etter ble det klart at Kleven trengte enda mer penger, og i juni 2018 sikret selskapet seg 600 millioner kroner fra eiere, kunder og banker. Samtidig overtok Hurtigruten 100 prosent av selskapet, mens Stordalen og de andre aktørene forsvant ut.

Les også

Tapte 349 millioner etter forsinket Hurtigruten-skip

Eier verftet Brodosplit

Salget av Kleven Verft skal gjennomføres i løpet av de neste ukene, ifølge selskapet selv. Div Group skal være blant Kroatias ti største private selskaper, og hadde et brutto driftsresultat (ebitda) på 22,5 millioner euro (222 millioner kroner) i 2018. Selskapet driver blant annet virksomhet innen metaller, skipsbygging og jernbaneinfrastruktur.

Les også

Slik begrunner Petter Stordalen Kleven-investeringen: – Kleven er verdens mest moderne verft

Administrerende direktør og eier Tomislav Debeljak i Div Group påpeker at selskapet eier verftet Brodosplit i Split, som produserer passasjerskip, containerskip, oljeprodukttankere og andre frakteskip.

– Denne forbindelsen vil skape en positiv synergieffekt i alle segmenter av vår virksomhet, inkludert entreprenørvirksomheten og finansiering av bygging av nye skip, samt design, bygging av skrog, og spesielt å utstyre fremtidige nybygg, sier Debeljak.

– På grunn av denne positive synergien forventar jeg også lavere byggekostnader og betydelig lavere kostnader for å finansiere nye prosjekter. Den totale innsparingen som kan utgjøre opptil 5 prosent vil tillate oss ikke bare større lønnsomhet, men også konkurranseevne når vi kontraherer og bygger komplekse mellomstore skip, sier han.

Les også

Forsinket levering av nytt hurtigruteskip – flere tusen passasjerer rammes

– En perfekt match

Målet for det sammenslåtte selskapet er å bli en større aktør i markedet for cruiseskip, og selskapene skal dra nytte av hverandres styrker i en bransje som har slitt med lønnsomheten. Kleven-ledelsen takker i en melding både Hurtigruten og selskapets banker for å ha bidratt til å holde Kleven Verft flytende.

Finansdirektør Ola Beinnes Fosse i Kleven Verft mener det er tre grunner til å velge Div Group som ny eier, nemlig at de to selskapene kompletterer hverandre, de har balanse og egenkapital som gjør det mulig å finansiere nye skip, og de kommer med nye prosjekter om kort tid som kan bidra til å bevare kompetansen i selskapet.

– Vi er helt sikre på at Div Group er de riktige eierne for Kleven. Ingen andre har vært i stand til å vise til en så trygg og langsiktig plan for verftet. Dette er en perfekt match, seier Fosse.

Det siste året har Kleven Verft levert to hybriddrevne cruiseskip til Hurtigruten, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. Verftet bygger nå om et trålfartøy for NordnesGruppen og en lekter for Boa Barges AS, og skal levere til fire ombyggingsprosjekter i Hurtigruten i 2020 og 2021. I tillegg varsler selskapet at det vil komme nye kontrakter til fra Div Group.

– Vi mener at Div Group vil være svært gode eiere for Kleven, sier finansdirektør Torleif Ernstsen i Hurtigruten.

Les også

Hurtigruten overtar Kleven Verft

Her kan du lese mer om

  1. Oppkjøp og sammenslåinger
  2. Kleven
  3. Kleven Verft
  4. Hurtigruten
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kleven verft kan gå konkurs – långivere skal ha terminert avtaler

  2. Hovedtillitsvalgt om Kleven-konkurs: Eierne har lovet mye de ikke har holdt

  3. Betalt innhold

    Kroatiske DIV Group kjøper Kleven Verft

  4. Annonsørinnhold

  5. Kleven Verft er konkurs

  6. Kleven Verft får nye oppgaver av ny eier: – Vi er glade for alt som gir oss arbeid