Nettgigantene

Amazons merkeverdi passerer 4.000 milliarder kroner

Den årlige undersøkelsen fra Kantar som viser 100 av verdens mest verdifulle merkevarer er ute. Amazon ikke bare beholder førsteplassen, men øker kraftig sammenlignet med fjoråret. Samtidig rykker en kinesisk nykommer inn på listen.

Amazon-eier Jeff Bezos ble kritisert for selskapets håndtering av covid-19

Joshua Roberts / NTB Scanpix
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert:,

Verdien av tech-selskapets merkevare ligger nå på 415,9 milliarder dollar (4.024,7 milliarder norske kroner) og er en økning på 32 prosent sammenliknet med i fjor.

Da aksjemarkedet stupte i mars som følge av utbruddet av coronaviruset, var det likevel flere nettbaserte bedrifter som Amazon som opplevde stor kursoppgang i april.

– Selv om forbrukerens avhengighet av hjemlevering under pandemien utfordret Amazons logistikkfunksjoner, bekreftet den også Amazons styrke, uttaler Kantar i rapporten.

Les også

Elon Musk: Amazon bør brytes opp

Microsoft tar igjen Google

Apple kom på en andreplass med en verdi på 352,2 milliarder dollar, etterfulgt av Microsoft på 326,5 milliarder dollar. Microsoft har derfor slått ut Google som hadde fjorårets tredjeplass.

I følge rapporten skyldes verdiøkningen til Microsoft den økte bruken av deres programvare Teams. Programvaren har hjulpet flere ansatte med å jobbe hjemmefra under coronapandemien.

– Bedrifter som har hjulpet mennesker med å styre livet gjennom digitale tjenester, og som gjør livet lettvint og behagelig, har generelt økt i verdi, uttaler Kantar i rapporten.

David Roth i Brandz, som gjennomfører undersøkelsen sammen med Kantar, mener selskaper i dag er bedre utrustet til å overleve i finansielle kriser enn det de var for ti år siden.

– Selskaper forstår viktigheten av å investere i merkevarebygging, og er derfor sterkere og mer fleksible, skriver han i en epost til CNBC.

Les også

Spår første reklamenedgang noensinne for Google

Nye selskaper på topplisten

Den kinesiske mobilappen Tiktok er en av årets nykommere på topp hundre-listen med en verdi på 16,9 milliarder dollar. Appen slår derfor ut kjente bedrifter som oljeselskapet Shell og moteselskapet Adidas.

– Tiktok er en av de mest spennende og kreative selskapene vi har sett på en stund som har kommet seg på topp 100 listen, og de har blitt store under pandemien, sier Brandz-sjef Elspeth Cheung til CNBC.

Sammen med mobilappen er det selskapene United Healthcare, Bank of China og Pepsi som er årets nykommere på topp 100 listen.

Les også

India forbyr TikTok og 58 andre kinesiske apper

Her verdens ti mest verdifulle merkevarer i 2020:

  1. Amazon 415,9 milliarder dollar
  2. Apple 352,2 milliarder dollar
  3. Microsoft 326,5 milliarder dollar
  4. Google 323,6 milliarder dollar
  5. Visa 186,8 milliarder dollar
  6. Alibaba 152,5 milliarder dollar
  7. Tencent 151 milliarder dollar
  8. Facebook 147,2 milliarder dollar
  9. Mcdonalds 129,3 milliarder dollar
  10. Mastercard 108,1 milliarder dollar
Les rapporten her:Kantar har undersøkt mer enn 17.000 selskaper i 51 forskjellige land

Her kan du lese mer om

  1. Nettgigantene
  2. Tiktok
  3. Kantar
  4. Amazon
  5. Apple
  6. Google
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. CNBC: Tiktoks USA-virksomhet kan selges i løpet av de neste dagene

  2. Har samlet 1,3 millioner dokumenter: Nå skal tek-toppene i ilden

  3. Aldri før har så mange vært så rike: Dollarmilliardærene sitter på 94.860 milliarder i verdier

  4. Annonsørinnhold

  5. Oljefondet har tjent 170 mrd. kr på amerikanske teknologiganter - hittil i år

  6. Facebook hermer etter Tiktok - steg 6,5 prosent på Wall Street