Virke anklager flyselskapene for å bevisst trenere tilbakebetaling

Forbrukerrådet og Virke mener flyselskaper bevisst somler med å betale tilbake kunder for kansellerte reiser slik at de kan sitte på pengene så lenge som mulig.

Norwegian og SAS får krass kritikk for å bruke for lang tid på å betale tilbake for kansellerte reiser. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

  • NTB-Anne Marjatta Gøystdal
Publisert:

Tidligere ble refusjon for billetter kjøpt gjennom reiseselskap ordnet automatisk, men da koronapandemien inntraff, gikk flere selskap over til å behandle disse kravene manuelt, melder NRK. Organisasjonen Virke reiseliv mener det er bevisst.

– Vi kan ikke se noen annen grunn til det enn at man ønsker å sikre egen likviditet og holde på pengene lenger, sier leder Astrid Bergmål til kanalen.

En forordning fra EU sier at refusjon av kansellerte flybilletter skal være utført innen syv dager for alle flyselskap. Men Norwegian og SAS er ikke i nærheten av å nå denne fristen.

Les også

SAS med refusjon til 700.000 kunder – mange venter fortsatt

Astrid Bergmål er leder av Virke reiseliv.

Heiko Junge / NTB scanpix

Tar tid

Flyselskapene svarer overfor NTB at kundene skal få pengene de har krav på, men at det er en ekstraordinær situasjon som gjør at det tar lengre tid enn vanlig.

SAS skriver en e-post til at manuell håndtering sikrer bedre kontroll og forhindrer feilutbetalinger. De ikke har tatt noen avgjørelse på når de skal gå tilbake til det automatiserte systemet.

Norwegian opplyser at de har 41.000 utestående krav fra norske reisebyråer.

– Vi har stor forståelse for at mange er frustrerte, men kan love at alle som har rett på refusjon, vil få det, skriver pressetalsmann Anders Fagernæs.

Han viser til at flyselskapet stengte muligheten for å gjennomføre refusjonskrav direkte for å sikre at tilbakebetaling skjer i henhold til billettbetingelsene.

Les på E24+

Mener konkurser vil føre til at avlyste ferieturer ikke tilbakebetales

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet er kritisk til at SAS og Norwegian har begynt å behandle refusjonssøknader manuelt under pandemien.

Berit Roald / NTB scanpix

Forbrukerrådet reagerer

Svaret fra flyselskapene møter lite gehør hos Virke.

– Det fremstår bare som en bortforklaring. Det er jo ingen grunn til at systemer som vanligvis fungerer godt nok ikke skulle gjøre det nå selv om mengden går opp, sier Bergmål til NRK.

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet sier at kundene nærmest blir tvunget til å gi store lån til flyselskapene.

Hun mener Luftfartstilsynet og Forbrukertilsynet må sanksjonere åpenbare lovbrudd med bøter. Blyverket sier at hun har tatt opp saken med samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Les på E24+

Flere trosser reiserådene. Nesten 500 flyavganger fra Norge til utlandet denne uken.

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. EU
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet vil bøtelegge flyselskaper som somler med refusjoner

  2. Stortingsrepresentant reagerer på sen refusjon fra SAS

  3. Forbrukerrådet frykter reisende ikke får tilbake pengene sine

  4. Annonsørinnhold

  5. Fikk ikke refundert flybilletter, da sendte han konkursvarsel

  6. SAS-kunder venter fortsatt på penger: – Uhørt