RASER PÅ OMDØMME-RANKING: Ny etikksmell for Telenor

Telenor tar ikke sitt samfunnsansvar på alvor. Det er inntrykket stadig flere nordmenn har av telegiganten. Etikkblemmene i Bangladesh har trolig mye av skylden.

  • JOHNNY GIMMESTAD MARITA E. VALVIK
Publisert:,

Folket har felt sin dom. De konkluderer med at Telenor er verstingen blant store norske bedrifter når det gjelder holdingen til samfunnsansvar og moral. Selskapet er også den kommersielle virksomheten nordmenn har dårligst totalinntrykk av. Det eneste som etterlater seg et enda dårligere totalinntrykk, er statsaksjeselskapet Avinor, som driver flertallet av landets flyplasser.
Det viser den årlige profilundersøkelsen av store norske bedrifter, utført av Synovate (tidligere MMI).
- Telenor er en av årets klare tapere. Det er liten tvil om at avsløringene av klanderverdige forhold rundt Telenors engasjement i Bangladesh er mye av årsaken til det sterke fallet i konsernets omdømme, sier direktør Erik Dalen i Synovate.
Dalen, som har det faglige ansvaret for undersøkelsen for 17. år på rad, viser også til at ledelsen i Telenor tidligere hadde som mål å være blant landets fem best likte selskaper. Men nå er det målet fjernere enn på lenge, fremgår det av årets undersøkelse:

Dårligere inntrykk

Andelen nordmenn med et dårlig totalinntrykk av Telenor har steget med nærmere 50 prosent det siste året, og er nå mer enn dobbelt så høy som hos hovedkonkurrenten NetCom. Telenor går fra 20. plass til 43. plass på listen.
Samfunnsansvar og moral er det enkeltområdet hvor Telenor faller mest. Dette er også dette området folk flest legger størst vekt på når de vurderer hvilket omdømme en virksomhet har.
Andelen med et dårlig inntrykk av Telenors miljøbevissthet er nesten dobbelt så høy som andelen med et positivt inntrykk. Trøsten for det børsnoterte selskapet er god uttelling på spørsmål om økonomi og lønnsomhet. Samtidig gjør selskapet det gjennomgående bedre blant de yngste aldersgruppene, 15-24 år, enn blant de eldre.
Dalen mener at Telenors negative profil, ikke minst når det gjelder samfunnsansvar, kan føre til at politikerne og staten, som dominerende eier, blir mer styrende og strammer inn på selskapets rammebetingelser.

Smell for StatoilHydro

Også en annen statsdominert gigant gjør det dårlig på årets NM i bedriftsprofilering: StatoilHydro ryker ut av listen over landets 10 best likte bedrifter, der Statoil tidligere var fast gjest. Det fusjonerte selskapet kommer også langt dårligere ut på spørsmål både om samfunnsansvar og miljøbevissthet enn sine forgjengere. Unntaket er, som hos Telenor, økonomi og lønnsomhet. Der er StatoilHydro blant vinnerne.
- Profileringen til det fusjonerte oljeselskapet har ikke vært vellykket. Kombinasjonen av de to navnene ser ut til å skape forvirring og dissonans i kommunikasjonen med publikum. Og man skal ikke kimse av den verdien som ligger i å ha et tydelig og godt innarbeidet navn. Det har vi også sett av tidligere undersøkelser, påpeker Erik Dalen.

Unike TV 2

På toppen av listen troner TV 2 som vinner, for fjerde år på rad.
- Dette er helt unikt. TV 2 har hatt et veldig godt grep på publikum helt siden de etablerte seg. Det er tydelig at folk flest er fornøyd, både med hva selskapet leverer og måten de fremstår på, sier Dalen.
Han er også er positivt overrasket over at Gilde Norsk Kjøtt er på vei tilbake til det gode selskap, etter å ha falt fra topp til bunn i 2006 på grunn av e.colisaken.
- Et godt eksempel, både på hvilken fallhøyde et kjent selskap kan ha - og på hvor kort hukommelsen til folk flest kan være.

Les flere saker hos E24

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. IKEA til topps – Adecco på omdømmebunnen

  2. Tine på topp igjen etter skandalene

  3. DNB og Norwegian faller mest i omdømme-måling

  4. Annonsørinnhold

  5. Coop og Meteorologisk institutt topper omdømmekåring

  6. Disse flyr høyest i fersk omdømmekåring