Prishopp på hotellrom

I løpet av ett år har norske hoteller skrudd opp romprisen med en hundrelapp i snitt. Aller dyrest er rommene i de største byene. Prisene vil ikke flate ut før det blir flere ledige rom.

Thomas Bjørseth og Mari Bjørnesem og lille Alma fra Oslo sjekket inn på Bryggen Hotell i Ålesund for 1290 kroner natten. ¿ Litt høyt,synes de. Hotelldirektør Jan Erik Syversen bekrefter prishoppet det siste året. ¿ Men fortsatt er hotellprisene i Norge lavere enn i mangeandre land, påpeker han.

Array
  • ARNFINN MAUREN
Publisert:

Jo fullere hotellet er, desto mer må gjesten betale for hotellet. Dette prissystemet - som flere hotellkjeder har satt i system - slår nå ut på gjennomsnittsprisene. Spesielt i Oslo og delvis i Bergen og i Stavanger har prisene skutt i været som følge av stor etterspørsel.
- Når hotellene vet at de får fylt opp hotellene, så selges ikke rom til rabatterte priser. Dermed har snittprisen økt, forklarer fagsjef Bjørn Ketilsson i NHO Reiseliv.
Fra 2006 til mai i år har hotellenes inntekter pr. rom økt fra gjennomsnittlig 746 kroner til 884 kroner. Eller sagt på en annen måte: Hotellgjestene må nå ut med 138 kroner mer - i snitt - for en natt på et norsk hotell enn de måtte for halvannet år siden. Foreløpig ser det imidlertid ut som om markedet har vært villige til å betale økningen.
- Kapasiteten har vært et større problem. Men nå er det mye som tyder på at konjunkturene går i feil retning. Da bør hotellene være forsiktige, sier administrerende direktør Tom Bolstad i Bedriftsforbundet.

Nytt rekordår

Prisøkningen vil trolig bidra til at 2008 blir enda bedre for norske hoteller enn rekordåret i fjor. Losjisalget, som i fjor passerte 10,1 milliarder kroner, ligger an til å bli 1,3 milliarder kroner høyere i år - selv om tallet på gjester bare har økt 2 prosent
Dette blir beskrevet som godt nytt for en bransje der mange - i fjor 16 prosent av hotellene - sliter med negativ bunnlinje. Per- Erik Winther i rådgivningsselskapet Horwath Consulting, som i flere år har publisert bransjeundersøkelsen "Norsk Hotellnæring", advarer likevel hotellene og mener enkelte priser rommene vel høyt.
- Norske hoteller har hatt konkurransedyktige priser, men nå er det så store svingninger at noen gjester kan få negative opplevelser. Dette kan skade omdømmet til næringen, påpeker han.
Spesielt er det ferie- og fritidsmarkedet som kan bli skadelidende. Dyre hotellrom i Oslo og Bergen - som for mange utenlandske turister er innfallsportene til Norge - kan etter Per- Erik Winthers mening føre til at turister dropper hele norgesferien.
- Volumet hadde vært høyere dersom ikke prisene hadde blitt skrudd opp så mye, mener han.

Stor variasjon

Det er likevel store forskjeller mellom de ulike landsdelene, og mellom by og land. De største byene, med en beleggsprosent på årsbasis på over 70, fører an i prisgaloppen. Her kan det enkelte dager være problemer å få tak i et dobbeltrom under 1500 kroner.
- Prisen er 1695, opplyses det i resepsjonen til et Thon- hotell i Bergen.
I fylker som Telemark, Aust- Agder, Oppland og Hedmark, med et belegg på rundt 40, er nivået et helt annet. Ved et Thon- hotell på Gjøvik kunne gjestene samme kveld sjekke inn for 1090 kroner.
- Høyt nok for folk på feire. Slike rom gikk for 800 kroner i sommerferien for to år siden, forteller Per- Erik Winther i Horwath Consulting.

Les flere nyheter på E24.

Publisert:

Flere artikler