Fruktkrig i butikkene
Fruktdisken er blitt dagligvarebutikkenes store melkeku. Få steder er lønnsomheten bedre. Nå tar kjedene i bruk nye metoder for å selge enda mer.
- Vi har en prøveordning med å legge frukten i nærheten av kassen. Salgsveksten ligger nærmere 60 prosent enn 25, sier kategorisjef for frukt og grønt Trond Storrud i Ica Norge.
Resultatet er at flere Ica-butikker skal bytte ut sjokoladen og tyggisen med epler og gulrøtter, i hvert fall som en prøveordning.
Bygger om
Også Rema følger i samme spor. Inngangspartiene i 400 butikker skal gjøres om, dopapir og bruskasser skal erstattes med et sunnere, og mer tiltalende alternativ. I løpet av august i år skal alle butikkene fremstå i en grønnere drakt.
- Vi har 25 prosent vekst på salg av frukt og grønt i de butikkene som er bygget om, sier markedssjef Johan Stålhammar. Frukt og grønter er nå største varegruppe, med en vekst på 10 prosent de siste årene.
- Det er klart at det er mer fristende å komme inn i en butikk og bli møtt av blomster og frisk, lekker frukt, sier Stålhammar.
Vokser mest
Analyseselskapet ACNielsen bekrefter den voldsomme veksten. Norske forbrukere kjøper frukt og grønnsaker for nær 10,2 milliarder kroner årlig. Totalt viste varegruppen en vekst på 1,1 milliard, eller 12-13 prosent målt i verdi.
Dette gjør varegruppen til den delen som vokser mest i dagligvarehandelen, selv om ACNielsen påpeker at noe av veksten kan skyldes at de fanger opp mer av salget enn tidligere.
Mango, avocado og litchi
Tidligere måtte man i spesialbutikker for å få tak i både chili, ingefær, litchi og mango. Nå er alle disse - og enda flere - typer frukt og grønnsaker standard i enhver frukt- og grønnsaksdisk.
- Salget av søte frukter som mango, ananas og melon har utmerket seg det siste året. Grønnsaker som tradisjonelt ikke har vært en stor del av det norske kostholdet, øker også, sier kategorisjef for frukt og grønt Pål Westby i NorgesGrupen, og nevner avocado, sukkererter, paprika, chili og asparges. NorgesGruppen økte frukt- og grøntsalget med 16 prosent.
- I juli i fjor solgte vi jordbær for 40 millioner kroner. I hele 2002 solgte vi for 17 millioner, sier informasjonssjef Kristina Johansen for å illustrere hvor populære ferske bær er.
Mango, papaya og granateple økte mest av frukt i fjor, med en vekst på 33 prosent. Bama forklarer mye av økningen med den populære drikken smoothie.
Gode marginer
Flere av dagligvarekjedene innrømmer at det er vanskelig å sammenligne prisen på frukt og grønnsaker, nettopp fordi kvaliteten er ulik. Derfor har heller ikke prispresset vært like sterk som på vanlige varer. Det igjen gjør at marginene her er høyere.
- Prisfokuset har ikke vært så sterkt som i andre kategorier. Det er vanskeligere å sammenligne kålhoder enn melkesjokolade. Dermed har det vært mye hardere priskonkurranse på f.eks. cola enn på kålhoder, sier informasjonssjef Vidar Ullenrød i Coop Norge. Nå tror han det blir større prispress, fordi kjedene har begynt å konkurrere om å være best på helse og sunn mat.