Lavere omsetningsvekst hos halvparten av de største kjøpesentrene
Omsetningen til halvparten av Norges 60 største kjøpesentrene hadde en økt omsetning på én prosent i årets tre første kvartaler.
Dagens Næringsliv har fått tallene fra Kvarud Analyse, som viser at en økning på én prosent er lavere enn i samme periode tidligere år.
Ifølge selskapet kan den svake veksten skyldes en varm sommer og ombygging i flere av kjøpesentrene. Også netthandel og mer handel i utlandet trekkes fram.
– Denne endringen har pågått over lengre tid, men taktomslaget er større nå enn tidligere. Dette gjør at utviklingen nå er mer uforutsigbar enn tidligere og at kjøpesentre må omstille seg oftere for å tilfredsstille kundenes behov. I kjøpesentrene ser vi allerede at shoppingandelen går ned. Butikker byttes ut med serveringssteder og virksomheter innen service og tjenesteyting, sier bransjeanalytiker Tore Kvarud i Kvarud Analyse til avisen.