Lavere omsetningsvekst hos halvparten av de største kjøpesentrene

Omsetningen til halvparten av Norges 60 største kjøpesentrene hadde en økt omsetning på én prosent i årets tre første kvartaler.

OMSTILLING: – Butikker byttes ut med serveringssteder og virksomheter innen service og tjenesteyting, sier bransjeanalytiker Tore Kvarud i Kvarud Analyse. På bildet ser vi senteret Oslo City i Oslo.

Foto: Vidar Ruud NTB Scanpix
Publisert:

Dagens Næringsliv har fått tallene fra Kvarud Analyse, som viser at en økning på én prosent er lavere enn i samme periode tidligere år.

Ifølge selskapet kan den svake veksten skyldes en varm sommer og ombygging i flere av kjøpesentrene. Også netthandel og mer handel i utlandet trekkes fram.

Les også: Omsetningen for kjøpesentre flater ut: – Vil bli større endringer de neste fem årene enn de 20 som har gått

– Denne endringen har pågått over lengre tid, men taktomslaget er større nå enn tidligere. Dette gjør at utviklingen nå er mer uforutsigbar enn tidligere og at kjøpesentre må omstille seg oftere for å tilfredsstille kundenes behov. I kjøpesentrene ser vi allerede at shoppingandelen går ned. Butikker byttes ut med serveringssteder og virksomheter innen service og tjenesteyting, sier bransjeanalytiker Tore Kvarud i Kvarud Analyse til avisen.

Her kan du lese mer om