Kioskene er Norgesgruppens tapssluk
Deli de Luca, Mix og Dolly Dimple's har i flere år gått i minus. Norgesgruppen vil imidlertid ikke kommentere om de vil selge disse kjedene.
Norgesgruppen kunne vise til milliardoverskudd i 2013, men gruppens kiosker har imidlertid slitt med resultatet i flere år.
Deli de Luca har tapt penger de siste fem årene. Til sammen har tapene beløpt seg til 92,6 millioner kroner.
NG Kioskdrift, som blant annet drifter Mix-kioskene, har tapt penger helt siden 2007. Totalt har driften av kioskene ført til et tap på 65,2 millioner kroner de siste syv årene.
Pizzakjeden Dolly Dimple's har også tapt penger de siste årene. Disse tapene beløper seg til 143,5 millioner på fem år.
Ingen kommentar om salg
E24 har gjentatte ganger forsøkt å få kommentarer fra Dolly Dimple's og NG Kioskdrift til saken. Selskapene har ikke besvart E24s henvendelser.
Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen, sier imidlertid at de ikke ønsker å kommentere hvorvidt de vurderer å selge kjeder som går i minus.
- Har dere en grense for hvor mye som skal til før dere legger ned enkelte kjeder?
- Det ønsker vi heller ikke å kommentere, sier Gultvedt.
Han legger til at ledelsen i Dolly Dimple's og Deli de Luca jobber sammen med de ansatte i selskapene for å bedre de økonomiske resultatene.
Frykter ikke salg
Til tross for at Norgesgruppen ikke vil kommentere hvorvidt de vil selge, er ikke Deli de Luca redd for å bli solgt.
- Vi frykter ikke at Norgesgruppen skal selge Deli de Luca, sier daglig leder Tormod Lier i Deli de Luca Norge til E24.
Storkiosk-kjeden, som blant annet håper at pølsesalget skal redde resultatet, sier de jobber med å redusere kostnadene og øke inntekene.
- Blant annet har vi skiftet noen strategisk viktige leverandører, halvert administrasjonskostnadene og innført nye kategorier i konseptet. Allerede nå ser vi at dette hjelper på marginene. Kontantstrømmen er positiv første halvår og betydelig bedre enn tidligere, sier Lier.
Lønnsomme dagligvarekjeder
I en tidligere utgave av denne artikkelen hadde vi også med tall som viste at Norgesgruppens dagligvarekjeder Meny, Joker og Spar gikk i minus. Disse tallene var imidlertid basert på mangelfull informasjon. Gultvedt i Norgesgruppen sier at enkeltbutikker går i minus, men at disse kjedene i sin helhet går i pluss.
- Kiwi er vår mest lønnsomme kjede. Så følger faktisk Meny. Det er imidlertid veldig krevende å finne tall for disse konseptene som helhet, i og med at vi kun offentliggjør tall på konsernnivå. Rundt halvparten av Norgesgruppens 1700 dagligvarebutikker er eid av egne kjøpmenn, og rapporterer dermed individuelt, sier Gultvedt.
Sjekk ut alle tallene til bedriftene her: E24 Bedrift
Les også: