Kolonial.no og Clas Ohlson inngår samarbeid

Kolonial.no tror folk som kjøper melk og brød også ønsker batterier og lyspærer i bæreposen, og innleder samarbeid med den svenske giganten Clas Ohlson.

GÅR SAMMEN: Kolonial.no-sjef Karl Munthe-Kaas tror kundene vil like Clas Ohlsons varer i netthandelen deres, og utelukker ikke flere samarbeid fremover. Her sammen med Clas Ohlsons sjef i Norge, Stine Trygg-Hauger.

Foto: Javad M. Parsa
Publisert:,

– Vi har vært litt nysgjerrige på hverandre en stund. Det er jo en supermatch, sier Clas Ohlsons sjef i Norge, Stine Trygg-Hauger.

Den svenske kjeden vil fra og med i høst gjøre 200 av Clas Ohlsons varer tilgjengelige i Kolonials matbutikk på nett.

– Vi tror at mat og dagligvare blir en viktig driver for vekst på nett, og en veldig attraktiv frekvens, samt som vi blir synlige i Kolonial-posene, sier Clas Ohlson-sjefen til E24.

Vareutvalget vil begynne med forbruksvarer som lyspærer og batterier, men også kjøkkenutstyr, verktøy og kabler.

Les også

Kinnevik investerer ytterligere 300 millioner i Kolonial.no

Suksess i Sverige

Vinteren 2017 kjøpte Clas Ohlson seg inn i Mathem, som er tilsvarende til Kolonial.no i Norge.

Samtidig begynte de to selskapene også et samarbeid om salg av varer i Mathems nettbutikk, og i dag har hver 10. pose kjøpt av dagligvareaktøren på nett en vare fra Clas Ohlson.

– Med tanke på resultatene man har sett i Sverige er vi veldig spente og har store forventninger, vi kan jo ikke være dårligere enn svenskene, sier Trygg-Hauger.

Det var også i Sverige Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas først fikk innsikt i samarbeidet fra sin siste storaksjonær.

– Vi hørte fra Kinnevik at det har fungert veldig bra i Sverige, sier Munthe-Kaas som legger til at de nok hadde samarbeidet uavhengig av Mathem-avtalen i Sverige.

I Sverige har Clas Ohlson utvidet antallet varer de selger gjennom Mathem, og selger 1.500 varer gjennom dagligvareaktøren.

Hverken Trygg-Hauger eller Munthe-Kaas vil si noe om det finansielle rundt partnerskapet, og Kolonial kaller det en «normal samarbeidsavtale».

– Det ene er inntektene vi får fra samarbeidet, men vel så viktig er det å gi kundene en mer komplett opplevelse, at du sjeldnere trenger å gå utenfor Kolonial.no, sier Munthe-Kaas.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik vil pizzagigantene vinne krigen

Rent praktisk vil Clas Ohlson ha en rekke varelinjer på Kolonials lager på Lørenskog, utenfor Oslo.

– Kostnaden for oss å plukke én vare til er veldig liten.

Skiller seg tradisjonell dagligvare

For målet til Kolonial.no er at kundene skal kunne få så mange varer som mulig, som det gir mening å selge på

– Vi har utvidet kategoriene våre både med blomster og hundefôr, men dette er det første store samarbeidet som gir oss varer som ikke er naturlig å finne i tradisjonelle dagligvarebutikker. Disse varene finner du ikke på en Rema eller Kiwi-butikk, sier Munthe-Kaas og legger til:

– Hvis du vet at du trenger en hdmi-kabel, og at du skal handle mat den uken, så gir det mening å gjøre alt på ett sted og få det levert hjem.

For Clas Ohlson er det blant annet frekvensen i dagligvarehandelen som frister, spesielt siden nordmenn er kjent for å handle matvarer relativt ofte i forhold til våre naboland.

– Alt handler om tilgjengelighet og bekvemmelighet for kunden. Vi har 24.000 varelinjer, og utrolig mange av dem passer perfekt med melk og brød fra Kolonial.no, sier Trygg-Hauger.

– Men hvordan tror du dette vil påvirke salget i deres egen nettbutikk?

– Erfaringen fra Sverige er at vi utfyller hverandre på en god måte, sier Trygg-Hauger.

Tror fremdeles på butikker

Clas Ohlsons årsregnskap viste rekordomsetning i Norge på 3,33 milliarder kroner i fjor, opp rundt 100 millioner fra året før.

Årsresultatet økte til 108,9 fra 104 millioner kroner.

Kjeden har 90 butikker i Norge, og har som mål at hver nordmann skal være 5–25 minutter unna en Clas Ohlson-butikk i bil.

Trygg-Hauger sier selskapet ikke planlegger nye butikker i Norge i år, men at man fremdeles har omsetningsvekst i butikkene, til tross for at nettet vokser raskere.

– Med dette samarbeidet, vil jeg si det gjør oss ganske unike sammenlignet med konkurrentene våre, både når det gjelder sortiment, butikknettverk, leveransealternativer og tilstedeværelse på nett.

Munthe-Kaas i Kolonial tror samarbeidet på sikt kan bety mer enn batterier og lyspærer i en og annen Kolonial-pose.

– Vi har jo et mål om å dekke mer av landet, og for eksempel en utvidelse til vestlandet en gang i fremtiden. Da er et samarbeid med et selskap som Clas Ohlson verdifullt, sier Munthe-Kaas.

Les også

Dagligvarekjemper skal forsyne Forsvaret hvis det blir krig

Les også

Rema går på kyllingsmell – må fjerne Hubbard-navnet

Les også

Norske matpriser 63 prosent over EU-nivå

Her kan du lese mer om