Forbrukerombudet truer XXL med millionbot

Sportskjeden risikerer én million i bot for ulovlig prisreklame, men kjededirektør Anders Fjeld er uenig i begrunnelsen. Nå varsler han omkamp i Markedsrådet.

REAGERER PÅ BOT-TRUSSEL: XXL-kjededirektør Anders Fjeld er ikke med på at Puma-skoene skulle vært reklamert med før-pris på 1.000 kroner, slik Forbrukerombudet mener. Nå vil sportskjeden ta saken videre til Markedsrådet.

REAGERER PÅ BOT-TRUSSEL: XXL-kjededirektør Anders Fjeld er ikke med på at Puma-skoene skulle vært reklamert med før-pris på 1.000 kroner, slik Forbrukerombudet mener. Nå vil sportskjeden ta saken videre til Markedsrådet.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Publisert:

Millionbot-trusselen rettes av Forbrukerombudet, som torsdag varslet at de har fattet et såkalt forbudsvedtak mot XXL. Ombudet hevder å ha dokumentert ulovlig tilbudsmarkedsføring «ved flere anledninger» hos sportsgiganten.

– Vi mener det er prinsipielt viktig å få avklart om Forbrukerombudets tolkning av loven kan legges til grunn uten en lovendring. Vi vil derfor forfølge forbudsvedtaket og la en høyere instans ta stilling til det, sier Fjeld til E24.

Et forbudsvedtak innebærer at ombudet fastslår lovbrudd og utmåler en «sovende» bot, men denne utløses først når og hvis samme forseelser skjer igjen.

I vedtaket legger ombudet vekt på at et «stort antall forbrukere» er utsatt for «den villedende markedsføringen».

Les også

XXL-sjefen spår store problemer for konkurrentene

Hevder førpris var 600 kroner for høy

Alle norske utsalgssteder er underlagt strenge regler for hvordan tilbud skal markedsføres. Ett krav er å oppgi en førpris som tydelig viser at prisen er nedsatt. Men i tillegg kreves det at førprisen er «reell».

Her er det ikke nok at varen faktisk har blitt solgt til den oppgitte prisen tidligere – i tillegg er det kun den laveste førprisen som kan benyttes i markedsføringen, ifølge ombudet.

Annonsørinnhold

Poenget med dette er å motvirke at butikker brått jekker opp prisen på en vare for så å sette den ned igjen, og slik bruker kunstig høye førprisen for å underbygge angivelige tilbud.

Ifølge ombudet har XXL i flere tilfeller brukt førpriser som er for høye.

«Det gis med dette et uriktig bilde av avslagenes størrelse og markedsføringen var dermed egnet til å villede forbrukerne med hensyn til eksistensen av en prisfordel», heter det i vedtaket.

De viser til ett konkret eksempel der fotballsko fra Puma ble reklamert som salgsvare med en oppgitt førpris på 1.599 kroner. Imens solgte XXL de samme skoene til medlemmer av sin egen kundeklubb for 1.000 kroner. Ombudet mener dermed mener førprisen på 1.599 kroner ga et villedende bilde av rabatten, og var ulovlig.

Les også

XXL-resultatet skuffer forventningene

– Kan i praksis aldri annonsere med salg

Men det er ikke XXL enig i.

– Slike kundeklubb-tilbud er vanlig praksis i store deler av handelen i Norge, og ikke bare sportsbransjen, uten at det har vært påpekt fra Forbrukerombudet tidligere, sier kjededirektør Fjeld.

Han mener det blir feil å liste medlemsprisen som førpris i tilbud som går ut til ordinære kunder, og fremholder at dette heller ikke er noe som Forbrukerombudet har tatt til orde for tidligere.

– Deres nye tolkning gjør at dersom et utsalgssted gir et generelt avslag til en idrettsforening eller kundeklubb, kan man i praksis aldri kan annonsere med avslag, sier Fjeld.

Han presiserer at de vil innrette seg etter alle endelige pålegg,

Selv om de nå vil påklage vedtaket til Markedsrådet, presiserer Fjeld at XXL vil følge alle pålegg og innrette seg dersom instansen gir ombudet rett.

Les også

XXL-sjefen spår store problemer for konkurrentene

Les også

Kald vår dempet XXL-resultatet

Les også

XXL øker prisene

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold