Coop vant dagligvarekampen 2021 – Rema taper ytterligere terreng
Nordmenns kjøp av dagligvarer falt med 743 millioner kroner sammenlignet med det store pandemiåret 2020. Norgesgruppen tapte markedsandeler for første gang på over 15 år.
Nordmenn kjøpte dagligvarer for 208,1 milliarder kroner i fjor. Det er den nest høyeste summen noensinne, men samtidig en nedgang på 0,4 prosent – eller 743 millioner kroner – fra 2020.
Det viser en fersk rapport fra analysebyrået NielsenIQ.
Sammenlignet med «normalåret» 2019 er det fremdeles veldig høye tall. Faktisk nesten 30 milliarder høyere.
NielsenIQ-tallene dekker alle dagligvarebutikker i Norge, men ikke rene netthandelsaktører som Oda.
Sjelden tilbakegang for Norgesgruppen
Det norske dagligvaremarkedet har tre store aktører: Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop.
Det var sistnevnte som ble dagligvarevinneren i fjor, viser NielsenIQs tall. Med en fremgang på 0,33 prosentpoeng, sto Coop i fjor for 29,7 prosent omsetningen.
0,33 prosentpoeng høres kanskje ikke mye ut, men når det dreier seg om et marked på over 208 milliarder kroner, er det snakk om flere hundre millioner kroner.
Handelshuset stjal med det markedsandeler fra Norgesgruppen, som opplevde en sjelden tilbakegang. E24 har tall som går tilbake til 2004 og i den perioden har Norgesgruppen økt sin markedsandel hvert eneste år.
Rema 1000 gikk på sin side tilbake med 0,3 prosentpoeng – til en markedsandel på 22,9 prosent.
De Reitan-eide butikkene har hatt en jevn nedadgående kurve de siste fem årene.
Mange nye Extra-butikker
Likevel er Rema 1000 fremdeles landets største dagligvarekjede, tett etterfulgt av Norgesgruppens Kiwi.
Kjeden med sterkest vekst er for andre år Coop Extra, mye takket være nye butikker og omprofilering av andre. Siden 2017 er det blitt 150 nye Extra-butikker i landet, en vekst på 41 prosent.
Extra vokser også organisk fra i fjor, det vil si ikke medregnet nedlagte, omprofilerte og nye butikker – om enn marginalt.
I den målestokken er Meny den store vinneren, med 1,3 prosent vekst.
I en tidligere versjon av tabellen hadde Kiwi feil markedsandel. Den viste fremgang, ikke tilbakegang, som er riktig.
De små og trange taper
Lavprissegmentet fortsetter å være det ledende i norsk dagligvare.
Kiwi, Rema 1000, Extra, Coop Prix og Bunnpris er de fremste eksemplene på lavpriskjeder. De står nå for 68,5 prosent av all omsetning.
Supermarkedene – med kjeder som Spar/Eurospar, Meny og Coop Mega – går også noe frem, og har nå 21 prosent av markedet.
Taperne er nærbutikkene, i år som i fjor.
I fjor ble utviklingen forklart med effekter av pandemien.
– Når kundene handler mer planlagt, litt sjeldnere og fyller handlekurven større, så slår det ut negativt for de mindre nærbutikkene i byene, sa Ole Christian Solberg Fjeldheim, administrerende direktør for Kjøpmannshuset. Det er delen av Norgesgruppen som kontrollerer konseptene Joker, Spar og Nærbutikken.
Under følger regnskapstall fra de tre store handelshusene. 2021-tall er ikke offentlige ennå.