Finansierte butikken med studielån – nærmer seg 100 millioner

Geir Magnus Evenstad sier han ikke har hatt én uke sammenhengende fri på ni år, men resultatene imponerer.

VEKST: Denne grafen i trappen til Geir Magnus Evenstad viser omsetningen siden han startet Evenstad Musikk på 2000-tallet.
  • Geir Røed
Publisert: Publisert:

– Det er gøy å se utviklingen visuelt, sier Geir Magnus Evenstad, og smiler bredt når han viser frem grafen i trappeoppgangen over omsetningen siden starten,

Evenstad er rockeren som irriterte seg over at musikkutstyr kostet så mye mer i Norge enn i utlandet, og at utvalget i butikkene her hjemme var så lite.

– Derfor handlet jeg mye fra utenlandske butikker.

Etter hvert begynte han også med parallellimport av produkter, og for 17 år siden opprettet han eget firma, finansiert blant annet med studielånet.

– Det studielånet var faktisk tilbakebetalt først i fjor høst, forteller han.

Det koster også på andre måter å være gründer.

– Hvis jeg rekker å reflektere før jeg kommer i graven, tror jeg ikke jeg kommer til å angre på at jeg jobbet for lite. Jeg kunne gjort mer sammen med den flotte kona mi og våre fantastiske barn, sier han.

Kald skulder

Oppstarten på midten av 2000-tallet var også vanskelig. Han ble møtt med en kald skulder av den norske musikkbransjen. Importørene ville først ikke selge til ham.

– Det var tøft. De ville ikke selge til oss fordi vi den gangen ikke var en fysisk butikk, bare en nettbutikk. Men halvannet år etter oppstarten ringte salgssjefen hos de som nå er vår største leverandør, og lurte på om vi ville selge varene deres i stedet for parallellimporterte varer.

Det ble en fjær i hatten for Evenstad. Samtidig er han fullt klar over at mange fysiske butikker gjennom de siste par tiårene har måttet legge ned på grunn av netthandel og endrede handlevaner.

– Vi har nok vært et stort irritasjonsmoment for mange i bransjen. Men mange fysiske butikker utnyttet ikke mulighetene netthandel har gitt dem.

Han er fra en handelsfamilie i Grimstad. Foreldrene drev i mange år bildekkfirma inntil kjeden Vianor kjøpte dem opp. Flere andre slektninger har hatt forretninger innen ulike bransjer.

– Foreldrene mine lærte meg i oppveksten at det ikke er grenser, at det ikke er noe jeg ikke kan få til.

I visningsrommet til Geir Magnus Evenstad kan du prøve så mange gitarer du bare klarer.

I taket

Omsetningen i nettbutikken Evenstad musikk har gått rett i taket, bokstavelig talt.

Den har økt kraftig hvert eneste år. Det aller første året passerte Evenstad så vidt skarve 50.000 kroner. I 2018 hadde omsetningen doblet seg nesten 1000 ganger, til 46 millioner, og i 2020 endte omsetningen på det dobbelte av 2018; 91 millioner kroner.

I 2021 regner Evenstad med å passere den magiske grensen 100 millioner.

Så populær er nettbutikken hans blitt, at han og medarbeiderne i perioder har måttet redusere markedsføringen, rett og slett for å begrense salget. De har ikke hatt tid til å betjene alle kundene som har tatt kontakt.

– 100 millioner kroner er omtrent oppunder taket der, sier han når vi går opp trappen – og peker mot toppen av trappen.

– Løfter du taket på bygget når du passerer 100 millioner?

– Det har jeg ikke tenkt på enda.

Det Geir Magnus Evenstad derimot er bevisst på, er at han hele tiden må ha en omsetningsøkning. Marginene i musikkutstyrsbransjen er små.

– For å lykkes må vi ha stadig flere kunder som vi kan hente marginer fra. Har vi mange kunder, tjener vi penger.

Håndskrevet skilt

Den forsiktige starten i 2004 var hjemme, med lager på soverommene. Siden har Evenstad og firmaet hans flyttet flere ganger til stadig større lokaler. Nå er de på Østerhus industriområde utenfor Grimstad sentrum, like i nærheten av leketøysimperiet til Skalleberg-familien, som Dine Penger har fortalt historien til.

– Her har jeg syv mål med tomt og gode utvidelsesmuligheter.

I motsetning til de store og fine logoene til bedriftene i nabolaget, nøyer Evenstad seg med en lite håndskrevet skilt ved innkjørselen til bygningen som tidligere huset et mekanisk verksted.

Men inne i lokalene er det store og flotte visningsrom med blant annet rundt 100 utstilte gitarer på ett rom, som kundene kan prøve så mye de vil. I et annet av visningsrommene er det oppsatte trommesett, og i det aller største visningsrommet står keyboardene på rekke og rad.

FIRE BARN: Geir Magnus Evenstad og kona Marte Bragvin Evenstad (38) har fire barn: Einar Ludvig (2), Magnus Walter (10), Niklas (13) og Andrea (15). Legg merke til det håndskrevne skiltet ved innkjørselen.

7000 produkter

Det nesten 700 kvadratmeter store lageret i 1.-etasjen er fylt fra gulv til tak med nærmere 7000 forskjellige produkter. Totalt kan godt over 50 000 forskjellige varer bestilles gjennom nettbutikken.

Evenstad er stolt av det enormt brede utvalget av musikkinstrumenter og musikkutstyr, innen først og fremst gitar, bass, keyboard og trommer. I begynnelsen var de fleste kundene privatpersoner. Men noen av dem har jobber hvor de også handler inn musikkutstyr.

– Selv om bedriften eller institusjonen deres har innkjøpsavtale med noen andre, kommer de likevel til oss fordi vi har et så bredt sortiment. Kundene kommer liksom ikke utenom oss, enten det er bedrifter, skoler, menigheter, band eller fritidsklubber. Hos oss får de alt. Nå tror jeg de aller fleste høyskoler, universiteter, radio- og TV-stasjoner er kunder hos oss.

Høysesong

Geir Magnus Evenstad – eller GM som mange kaller han – har laget en nettbutikk som er akkurat slik han selv ønsker den, med bred produktomtale av varene, og generelle tips og råd.

– Selv liker jeg ikke å gå inn i en fysisk butikk og bli spurt om jeg trenger hjelp. Jeg synes det er deilig å gjøre kartleggingen selv på nettet.

I begynnelsen hadde han kontantkasse og kortterminal for kunder som ville handle fysisk. Det ble det lite omsetning av, og heller mye jobb. Derfor forsvant begge deler.

– Da ble noen skikkelig sure! Men vi har valgt å ha et rendyrket nettkonsept.

Koronapandemien har skapt vansker også for Evenstad. Noen varegrupper har knapt hatt salg, som utstyr til konserter. Produkter til hjemmestudio, gitarer og piano har derimot hatt enormt salg.

Høysesongen er normalt like før og like etter jul og nyttår.

– Før jul skal skoler, kulturhus og slike steder bruke opp pengene sine før et nytt budsjettår. De som brukte opp budsjettet tidligere på året, klikker seg inn i januar når det er nytt budsjettår.

Januar er derfor en god måned, på samme måte som julemåneden.

Lidenskap

Selv om omsetningsrekordene har kommet tett, har ikke fortjenesten vært veldig god. Evenstad musikk går riktignok i pluss med driften, i 2020 med tre millioner kroner. Evenstad selv tar ut bare litt mer enn en norsk gjennomsnittslønn.

Han har en mastergrad i økonomi, og bruker den utdannelsen til å illustrere at han ikke er så opptatt av penger.

– Det er lidenskapen jeg drives av. Ikke pengene. Jeg tror de fleste med master i økonomi tjener mer enn meg. Grunnpilarene våre er lidenskap, ærlighet og lønnsomhet. Har vi lidenskap og er ærlige får vi også etter hvert ordentlig lønnsomhet.

Siden starten hans har mange av de fysiske konkurrentene i Norge forsvunnet. Nå er hans største konkurrenter utenlandske nettbutikker. Da er rask levering, norsk nettside og norsk kundeservice, et stort utstillingslokale sentralt på Sørlandet, og et firmanavn som indikerer norsk eierskap en fordel, mener han.

– Evenstad er jo navnet mitt.

Ikke ferie

Flere familiemedlemmer er ansatt i bedriften, blant annet kona Marte Bragvin Evenstad. Regnskapet tar Evenstads foreldre seg av, og utenom skolen hjelper de to eldste barna til i nettbutikken.

Nettbutikken er nærmest altoppslukende for familien. Geir Magnus Evenstad vedgår at det noen ganger går ut over nattesøvnen. Feriene blir dessuten ikke bare ferie.

– Det er ganske mange år siden jeg hadde mer enn en uke sammenhengende ferie uten jobb. Det er ni år siden. Da var vi to og en halv uke på ferie, og inni der var det én uke da jeg ikke jobbet.

Siste ferie, høstferien for to år siden, sto han grytidlig opp i Miami i Florida, jobbet noen timer mens han kunne kommunisere med folk i Norge – også tok han ettermiddagen fri med familien.

Han påpeker, mens kona nikker, at de har vært sammen om satsingen på nettbutikken og tidsbruken det har tatt.

– Men det koster mentalt å drive en bedrift med så høy omsetning. Man kan aldri koble helt av. Heller ikke på kvelder og i helger. Å være gründer er en livsstil og altoppslukende. Det er jo alltid noe som må ordnes.

FULLT: På lageret er det fullt fra gulv til tak med nærmere 7000 produkter.

Hardrock

Egentlig er han rocker. Men spilling får han i hvert fall ikke tid til lengre, sier han.

– Hva slags musikk spilte du?

– Primært på gitar. Hardrock. Ikke sånn pusepop, smiler han.

– Du har drevet i 17 år. Hva kunne du gjort annerledes?

– Jeg kunne trodd mer på konseptet tidligere. Det handler om å tørre å satse. Hvor mye man tør å låne, hvor mye man skal stole på seg selv.

Selv om netthandel på langt nær hadde tatt av på midten av 2000-tallet, fryktet Geir Magnus Evenstad at han da kanskje var for sent ute. Allerede den gangen var det norske konkurrenter på nett.

– Men Norge viste seg å være modne for vårt konsept. Hadde vi våget, kunne vi vokst raskere, sier Geir Magnus Evenstad, mens han setter seg bak det ene trommesettet i utstillingen – og tar en liten dose trommesolo.

– Litt gøy må en rocker ha det på jobb, smiler han.

2x2 om Evenstad

Mette Manus, karriereveileder som driver Manus motivasjon. Hun har i ca. 40 år veiledet mennesker i karrierevalg.

1. Hva synes du om at Evenstad ikke greier å koble av, selv ikke på ferie, og at han erkjenner at han bruker for mye tid på jobben, og for lite tid på familien?

– Dette er gründernes standard-problem. I oppstartsfasen er det nødvendig med helhjertet innsats som går utover privatlivet. Men med en så vellykket bedrift og stor familie, er det et valg å fortsette i samme spor. Evenstad kan komme til angre på dette valget.

2. Hva sier egentlig det håndskrevne skiltet om Evenstad og hans nettbutikk?

– Skiltet vekker en viss nysgjerrighet. Det forteller om en bedrift som har beina på bakken og ikke er storslått og prangende, og at de har priser som appellerer til musikkfolk. Det er noe personlig og innbydende ved skiltet.

Trond Madsen, seniorrådgiver for NHO Agder siden 2011. Tidligere journalist og redaksjonssjef. Han har også jobbet i PR-byrå.

1. Evenstad fikk i begynnelsen ikke handle fra importørene. Hva synes du om det?

– Den tradisjonelle handelsnæringen har vært usikre på hvordan man skal møte netthandelen. Evenstad Musikk har jo etter hvert fått et godt forhold også til importørleddet. Det viser vel at markedet tilpasser seg endringer i handlevaner. Faghandel vil ganske sikkert overleve også som fysiske butikker i mange år. Men alle bransjer er nødt til å tilpasse seg endringene i kundenes preferanser. Til syvende og sist er det kundene som bestemmer.

2. Fra 50 000 kroner til 100 millioner kroner i omsetning på noen år. Hvor uvanlig er det for en bedrift i en småby på Sørlandet?

– Det er en fantastisk historie og veldig imponerende. Samtidig finnes det flere store netthandelsvirksomheter på Sørlandet som har opplevd sterk vekst de siste årene. Bare i Grimstad har man suksesshistorier som Lekekassen og Elefun. Netthandel gjør det jo mulig å ta betydelige markedsandeler, uavhengig av hvor man er lokalisert.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Nettbutikk
  2. Musikk

Flere artikler

  1. Norgesgruppen kjøper norsk lavpriskjede

  2. Solgte sportsutstyr på nett for nesten 900 millioner i fjor

  3. Betalt innhold

    Rockegründeren: - Vi prøver å bli best i verden

  4. Betalt innhold

    Silje ble millionær på egen gründeridé

  5. Betalt innhold

    De latviske hyttebaronenes skjulte metoder: Fiktive timelister og livsfarlige arbeidsforhold.