737 Max-ulykkene

Boeing-sjef Dennis Muilenburg må forklare for Kongressen

  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

I utgangen av oktober må Boeing-sjef Dennis Muilenburg forklare seg for den amerikanske Kongressen, skriver CNBC.

Muilenburgs forklaring er kalenderfestet til 30. oktober og skal skje for transport- og infrastrukturkomiteen i Representantenes hus som også tidligere har gjennomført en rekke høringer om saken.

Dette er første gang Muilenburg blir nødt til å forklare seg for kongressens medlemmer etter de fatale ulykkene med selskapets 737 Max-fly i oktober 2018 og mars i år.

Også Boeings sjefingeniør for kommersielle fly, John Hamilton, og selskapets sjefpilot for 737-flyene, Jennifer Henderson, vil også delta i høringen.

Beskjeden om høringen kommer samtidig som Boeing gjør det de kan for å få 737 Max-flyene i ordinær trafikk. Boeing har tidligere sagt at de venter å ha flyene i luften allerede tidlig i fjerde kvartal. Samtidig mener de fleste flyselskapene som flyr ulykkesflyet at det neppe kommer tilbake i luften før i inngangen av neste år.

Får kritikk i fersk rapport

I en fersk rapport fra National Transportation Safety Board (NTSB) får både Boeing og USAs luftfartsmyndighet (FAA) kritikk for å ikke ha vært realistiske nok når de vurderer hvordan piloter reagerer på krisesituasjoner.

– Vi så i disse to ulykkene at pilotene ikke handlet på den måten Boeing og FAA har antatt at de skulle gjøre, sier leder i NTSB Robert Sumwalt ifølge NTB.

Pilotene i de to ulykkene hadde problemer med å kontrollere flyet da kontrollsystemet MCAS ble aktivert på bakgrunn av feilaktige signaler. I forbindelse med dette ble pilotene møtt av et kaos av alarmer i cockpiten, noe Boeing, under FAAs overvåkning, ikke tok med i sine beregninger, mener NTSB.

Til sammen 346 mennesker mistet livet i 737 Max 8-ulykkene i Indonesia i oktober 2018 og Etiopia i mars i år. Flytypen ble satt på bakken over hele verden i etterkant av den siste ulykken.

Det pågår en rekke etterforskninger mot både Boeing og amerikanske luftfartsmyndigheter etter ulykkene
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. 737 Max-ulykkene
  2. Boeing
  3. Luftfart
  4. USA
  5. Boeing 737

Flere artikler

  1. Boeing-ansatte følte seg presset til å godkjenne fly

  2. Flyselskap forventer å fly Boeing 737 MAX igjen i januar

  3. Boeing-sjefen vil «erkjenne feil» i høring i Senatet

  4. Medier: Boeing-ansatte skal ha villedet om Max-flyene

  5. Opptil 50 Boeing-fly settes på bakken over hele verden