– Rema må holde øynene på kundene sine

Rema skylder på dårligere innkjøpsbetingelser, men dagligvareeksperter ser andre grunner til at kjeden taper terreng.

RÅDES TIL FULLT KUNDE-FOKUS: Administrerende direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000.

Berit Roald
Publisert:,

– Tallene viser at konkurransen er ganske tøff og brutal, og det har vært krevende for Rema 1000. De har to sterke konkurrenter i Kiwi og Coop Extra, sier Arne Matre, handelsekspert og partner i EY.

– Rema må holde øynene på kundene sine, sier dagligvareekspert og Plot-sjef Sigmund Festøy.

Rema 1000 er den store taperen i den nye dagligvarefasiten fra analyseselskapet Nielsen.

Etter en negativ utvikling over tid ble kjedens markedsandel ytterligere svekket med 0,5 prosentpoeng til 23,2 prosent i fjor.

Les også

Rema-sjefen mener innkjøpsforskjellene må ta mye av skylden for svekkelsen

Strid om årsaken

Det skjer til tross for at lavprissegmentet som Rema opererer i, nå har en rekordhøy markedsandel på 67,1 prosent, etter vekst for begge hovedkonkurrentene: Coop Extra (+1,4) og Kiwi (+0,5).

Rema-topp Trond Bentestuen mener innkjøpsforskjellene som Konkurransetilsynet har avdekket, må ta mye av skylden for svekkelsen.

– Konsekvensen av ulike innkjøpsforskjeller er stor, sier han til E24.

Men Festøy tviler på at det er hovedforklaringen.

– Jeg opplever at det er litt mer komplisert enn som så, sier dagligvareeksperten:

– Innkjøpsbetingelser påvirker primært marginene, og hvilke ressurser man disponerer til å bygge nye butikker, markedsføring og produktutvikling. Men markedsandeler er først og fremst et utslag av kundenes respons. Og de beveger seg vekk fra Rema uten at vareprisene er høyere, sier Festøy:

Les også

Ny næringsminister vil holde trykket oppe mot dagligvarebransjen

– Skaper dårlig stemning

– Rema, Coop Extra og Kiwi, som er de tre ledende lavpriskjedene, kommer fortsatt ekstremt likt ut i pristester. Likevel går altså Coop Extra og Kiwi frem, mens Rema taper terreng.

Han sier det kan ha flere forklaringer:

– Alle de tre lavpriskjedene har satset hardt på etablering av nye butikker i hverandres områder. Innkjøpsbetingelser kan her spille en indirekte rolle, siden det påvirker kjedenes evne til å ekspandere. Men det er neppe den viktigste forklaringen til at omsetningen nå flytter seg vekk fra Rema. Indre kultur kan ha spilt en viktig rolle, sier eksperten.

Han viser til at Rema har tapt terreng over lengre tid.

– Det å gå tilbake, skaper dårlig stemning, både hos franchisetagere og organisasjonen, og det kan smitte over på kundene. Det er en fare for at den opplevde servicegraden i Rema-butikkene-synker, sier Festøy.

Dagligvareekspert Sigmund Festøy i Plot

Pressefoto

Tror billigvarianter senker inntjeningen

Han tror Rema-ledelsen må være denne mulige effekten svært bevisst:

– All støyen rundt dårligere innkjøpsbetingelser og reguleringer tar fokus vekk fra kunden, sier Festøy.

Matre i EY sier Remas tapte terreng ikke nødvendigvis skyldes at de har «gjort noe dårlig», og viser til at Coop Extra og Kiwi har satset tungt på nye butikketableringer som kan forklare fremgangen.

– Samtidig kan Remas utflating de siste årene sees i sammenheng med at de har satset tyngre på egne merkevarer, sier eksperten.

Remas egne produktvarianter selges gjennomgående til lavere priser, noe som senker inntjeningen og presser marginene, forklarer han.

Dagligvarebransjen omsatte for til sammen 178,3 milliarder kroner i fjor.

Samlet opplevde bransjen en vekst på 1,3 prosent i 2019, tilsvarende 2,3 milliarder kroner. Det er betydelig lavere enn i 2018, da veksten lå på 2,8 prosent.