Kina gjør produsentene ansvarlige for brukte elbilbatterier

Landet gjør det obligatorisk for bilprodusenter å opprette systemer for resirkulering av brukte batterier fra elbiler. 

MÅ RESIRKULERE: Kinesiske elbilprodusenter blir nå pålagt å opprette systemer for resirkulering av brukte elbilbatterier.

Foto: Staff Reuters
Publisert:

Som et ledd i kampen mot det voksende behovet for å håndtere avfall hos bilprodusentene har Kina fastsatt nye lover for å sikre gjenbruk og resirkulering av elbilbatterier.

Bilprodusentene blir nå selv ansvarlige for å sette opp fasiliteter hvor batteriene skal samles inn, ifølge Reuters.

Kina har tatt over plassen fra USA som verdens største elbilmarked, blant annet ved hjelp av kraftige subsidier. Samtidig hoper det seg opp med brukte batterier som kan gjøre store skader på miljøet.

Venter 170.000 tonn avfall i år

Kina begynte å fremme bruk av elektriske biler i 2009, og tar sikte på å bli en dominerende global produsent av elbiler ettersom de både ønsker å redusere utslipp fra veitrafikk og øke veksten i tech-industrien.

Samtidig økte produksjonen av litiumbatterier kraftig i 2017, og volumet av avfall er ventet å nå 170.000 tonn i år. Myndighetene har dermed hastverk med å få bedret systemene for resirkulering og få bukt med det som kan bli en økende kilde til forurensning.

Les også

Tesla: Ulykkesbilen kjørte på autopilot før kollisjonen

Tidligere denne uken utstedte derfor Kinas næringsdepartement «midlertidige» regler som holder bilprodusentene ansvarlige for elbilbatterienes skjebne. De krever at produsentene setter opp systemer for å sikre resirkulering, og servicesteder hvor gamle batterier kan samles inn, lagres og overføres til spesialister på resirkulering av slike batterier.

Produsentene må i tillegg etablere en vedlikeholdsservice, slik at elbileiere kan komme inn og reparere eller bytte ut gamle batterier, heter det fra departementet.

De mener også at batterileverandørene og bilprodusentene bør samarbeide om å opprette et system for å spore gamle batterier til deres tidligere eiere. Samtidig oppfordrer departementet til å standardisere designet på batteriene slik at prosessen med å resirkulere dem lettere kan automatiseres.

Les også

Renault og Nissan i samtaler om sammenslåing

Satser stort

Kina er også i gang med å innføre et system som straffer produsenter av biler med høye utslipp, og belønner dem med lave. Dette tar form i et såkalt «dual credit»-system, hvor produsentene får pluss- eller minuspoeng etter hvor mye utslipp bilene deres har.

Produsenter som ikke lager elbiler må kjøpe kvoter fra elbilprodusentene, mens de som har overskudd på kvoter kan selge dem i markedet.

I 2020 skal landet fase ut dagens subsidier av elbiler. Det nye systemet kan sikre en mer bærekraftig vekst i elbilmarkedet, ifølge analysefirmaet Wood Mackenzie.

Systemet vil gi ekstra belønning til produsentene jo lenger rekkevidde elbilene har.

Mange kinesiske bilprodusenter investerer nå store penger i elbiler. Det er ventet å bli solgt 1 million elbiler i landet i år alene, ifølge Bloomberg.

Les også

Volkswagen har parkert 300.000 dieselbiler

Les også

Posten følger Amazon: Borettslag kan få eget «postkontor»

Les også

Smarttelefoner kan ha nådd pristoppen

Her kan du lese mer om