Containerfrakt-startup mangedoblet inntektene: – Vi ga bort produktet gratis i to og et halvt år

Teknologiselskapet Xeneta har begynt å tjene penger, men holder øynene festet på målet om fortsatt høy vekst – og en ny produktlansering. 

SHIPPINGTEKNOLOGI: NorskeXeneta leverer programvare for prissammenligning til shippingindustrien og snart også til flyfrakt-industrien.

Foto: Keith Lanpher AP
Publisert:

Oppstartsselskapet som har blitt kalt Skyscanner for containerfrakt har begynt å tjene penger.

Årsresultatet for 2016 viser at Xeneta hadde inntekter på 11,1 millioner kroner i fjor, opp fra 2,1 millioner kroner i 2015.

Selv om det er første året teknologiselskapet kan vise til tosifrede millioninntekter, er ikke medgrunnlegger og direktør Patrik Berglund interessert i å snakke om tallene.

VEKST, IKKE INNTEKT: Grunnleggerne av Xeneta, Patrik Berglund og Thomas Sørbø, hadde mange år bak seg i shipping-industrien før de sammen startet Xeneta.

Foto: Privat

– Vi forholder oss ikke til regnskapstallene på den tradisjonelle måten. Våre kunder abonnerer på produktet vårt, så veldig mange av avtalene som ble signert i utover 2016, kommer for eksempel ikke med i regnskapet, sier han til E24.

Berglund forklarer at veksten Xeneta hadde fra 2015 til 2016, ikke avtar inn i 2017.

– For oss handler det mer om å vokse vår månedlige gjentagende inntekt (MRR) og øke antallet kunder, og de tallene ser veldig lyse ut, sier han – uten å ville røpe dem.

Konfidensiell informasjon

Xeneta er en av suksesshistoriene Norge har å vise til fra teknologisektoren.

I februar hentet de 100 millioner kroner fra Smedvig Capital i sin andre investeringsrunde.

Selskapet aggregerer data fra shipping-industrien, og synliggjør den tåkebelagte prisingen av containertrafikk, slik at deres kunder kan finne de billigste fraktprisene i markedet.

Men det har vært en lang vei til dit de er i dag. Ettersom informasjonen Xeneta aggregerer er selskapenes konfidensielle data, var det mange skeptiske spørsmål i oppstarten.

– Vi ga bort produktet gratis i to og et halvt år før vi begynte å ta betalt for det.

Nøkkelen var å begynne med kundene og ikke selgerne i markedet. For kunden var det gull å sammenligne priser, og slik fikk selskapet sine første kunder.

I dag sammenligner selskapet 35 millioner priser, men det tallet skal veldig snart bli mye større.

Saken fortsetter under bildet.

MILLIONER AV PRISER: Gjennom Xenetas programvare får kundene tilgang til millioner av priser som sammenlignes og gir det billigste resultatet.

Foto: Xeneta

Fra båt til fly

Xeneta har nemlig også ambisjoner om å ta shippingtjenesten opp i luften.

– Neste år skal vi også slippe en løsning for flyfrakt. Vi har hatt stor etterspørsel på et slikt produkt fra kundene våre, sier Berglund.

Han legger til at jobben for å få dette produktet opp å gå er langt lettere nå som de har mange av kundene på plass allerede som abonnenter på det eksisterende produktet.

På kundelisten står globale selskaper som Goldman Sachs, Electrolux, Nestle, og mange flere.

Et Xeneta-abonnement kan i dag koste alt ifra 15.000–500.000 dollar i året, men Berglund vil ikke gå i dybden på dette.

– For oss så er det vekstraten det handler om. Det å tolke regnskapet mot for eksempel når vi går i null er avhengig av markedet og selskapets utvikling, og kan være fullstendig uinteressant for oss.

Xeneta taper fremdeles millioner av kroner hvert år, i 2016 hadde selskapet et negativt resultat på 24,2 millioner kroner.

Les også

Shippingstartupen Xeneta henter 100 mill.

Hjulpet av gammeldags bransje

Nylig arrangerte selskapet sin første konferanse med noen av verdens største shippingaktører samlet.

Kundene deres omsetter for milliarder av dollar i året, og bransjens karakter har vært en nøkkel for suksess, sier direktøren.

– Vi har en fordel med at det er en gigantisk og gammeldags bransje som nå er mottagelig for modernisering og teknologi, noe som helt klart også har hjulpet på veien, sier han.

Frem til 2019 skal selskapet ansette opp til 40 nye hoder og kommer totalt til å telle rundt 100 personer.

– De neste par årene er ambisjonene å gro MRR og kundemassen med minst togangeren hvert år, sier han, og påpeker at de fremdeles har nok penger i banken til å fortsette å fly høyt i tiden som kommer.