Etterlyser større tiltak etter krisepakken: – Hjelper ikke

Virke, NHO Luftfart og flyanalytiker mener at krisepakken ikke gjør stort for næringslivet. Parat og Widerøe er imidlertid positiv til kompensasjonen.

Kallestad, Gorm / NTB scanpix
  • Hanna Ghaderi
Publisert:,

Et flertall av partiene på Stortinget har tatt initiativ til redusert arbeidsgiveravgift de neste to månedene. Det kom frem under regjeringspartienes pressekonferanse torsdag.

Administrerende direktør i Virke, Ivar Horneland Kristensen mener at den nye krisepakken ikke hjelper dagens situasjon.

– Det hjelper ikke å sette ned arbeidsgiveravgiften når arbeidsgivere ikke har jobb til folk. Mange virksomheter er stengt ned, og minst 100.000 sysselsatte er rammet. Virke mener innbetalt arbeidsgiveravgift for første termin må tilbakeføres, sier Kristensen.

NHO-sjef Ole Erik Almlid mener at kuttet i arbeidsgiveravgiften er viktig hjelp til bedrifter.

–  Dette er ekstraordinære tiltak, for en ekstraordinær situasjon. Målet er å skape trygghet for folks jobber nå, og når dette er over. Et midlertidig kutt i arbeidsgiveravgiften er et viktig og godt tiltak, fordi det gjør det lettere å holde folk i arbeid, sier Almlind til E24.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik har et tiår med lave renter skapt et gjeldsberg i risikable selskaper

– Helt nødvendig med lån eller garantier

I tillegg vil et flertall på Stortinget kompensere Widerøe for å sikre flyruter i distriktene.

Nå skal staten betale differansen mellom bortfall av inntekter og bortfall av kostnader på de såkalte FOT-rutene (forpliktelser til offentlig tjenesteyting, journ.anm.), hovedsakelig Widerøe, vil få kompensasjon for å komme seg gjennom krisen.

Administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, mener det er positivt med avgiftskutt for flybransjen, men at det ikke hjelper mye.

– Det er positivt at vi får noen marginale avgiftskutt for flybransjen i den siste pakken.  Men det hjelper ikke mye når flyene stort sett er satt på bakken og at de fleste ansatte er blitt permittert, sier han, og legger til:

– Det er helt nødvendig at flyselskapene får tilgang til statlige lån eller garantier som sikrer tilgangen til nødvendige driftsmidler slik at bransjen kan komme gjennom krisen.

Han mener det er nødvendig for å sørge for at rutetilbudene kan bygges opp igjen etter krisen.

– Det vil da være nødvendig med flere flyselskaper som sørger for en fortsatt konkurranse som holder prisene nede og kvaliteten oppe. Dette må våre folkevalgte nå sikre, sier Lothe.

Les også

Stortinget er enige om en ny krisepakke

Også NHO-sjef Almlid mener luftfarten trenger kreditt for å komme seg gjennom krisen.

– Det er viktig for Norge å ha en velfungerende luftfart som kan opprettholde kritisk infrastruktur. Ved å frakte varer og personer gjør luftfarten andre bedrifter, landet over, i stand til å gjøre jobben sin. Dagens avgiftskutt for luftfarten er positive, men luftfarten trenger tilgang til nødvendig kreditt for å komme gjennom krisen.

– Den dramatiske situasjonen endrer seg fra time til time, og selv om dette er gode tiltak vil det snart bli behov for mer, sier Almlid til E24.

Widerøe «svært fornøyd»

– Stortinget har i dag sikret helt nødvendig kollektivtransport i Distrikts-Norge. Anbudsrutene utgjør 35 prosent av Widerøes flyvirksomhet og de har sikret at en viktig del av Widerøe kan fungere gjennom coronakrisen, sier administrerende direktør Stein Nilsen.

– Vi er selvsagt fremdeles spent på hvilke ytterligere tiltak som kommer fra regjeringen. Det viktigste for oss er at den drahjelp som blir gitt er konkurransenøytral, og at tiltak legges til rette for samtlige selskap som flyr norsk innenriks, avslutter Nilsen. 

Tror direkte eierskap er lite sannsynlig

– Den ble som forventet ikke spisset direkte mot flyselskapene, med unntak av at Widerøe får 40 millioner i støtte per måned for å opprettholde FOT rutene, samt at arbeidsgiver avgiften blir redusert med 4 prosent en periode, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til E24.

Han legger til at det er politisk flertall for at regjeringen kan gjennomføre tiltak for å sikre nasjonal infrastruktur gjennom direkte investeringer, oppkjøp eller garantier.

Les også

Lufthansa kutter 95 prosent av flyvningene

– Det betyr at det blir regjeringen Solberg og spesielt finansminister Sanner og samferdselsminister Hareide sitter med nøklene til å åpne døren for direkte tiltakspakker til flybransjen og enkeltstående flyselskaper, sier han, og fortsetter:

– Hva det blir får vi svar på i morgen, men jeg tror det sitter langt inne å ikke gi noen form for tiltakspakker til flyselskapene i Norge. Hva det blir kan jeg ikke gi et godt svar på i dag. Det er som nevnt en rekke muligheter, hvor jeg regner direkte eierskap som den minst sannsynlige.

Parat positiv til Widerøe-kompensasjon

Parat-leder Unn Kristin Olsen sier hun er glad for at Stortinget sikrer Widerøes ruter i distriktene.

Hun trekker frem redusert arbeidsgiveravgift som et viktig grep.

– Vedtar Stortinget et kutt i arbeidsgiveravgiften med 4 prosentpoeng betyr det mye for hele norsk næringsliv. I praksis registrerer jeg at dette betyr en likviditetstilførsel til norsk næringsliv på 10 milliarder kroner. Sammen med øvrige tiltak vil dette sikre flere arbeidsplasser, sier Olsen.

Hovedtillitsvalgt for pilotene i Widerøe, Sindre Haanshuus, sier FOT-rutene dekker det meste av kortbanenettet.

– Når staten nå ser ut til å betale for bortfall av inntekter på disse rutene er dette et viktig bidrag til Widerøes fortsatte drift og noe som sikrer arbeidsplassene i distrikstnorge, sier Haanshuus.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Parat
  3. Flyselskaper
  4. NHO
  5. Luftfart
  6. Widerøe
  7. Virke

Flere artikler

  1. Corona-krisen: Aker Solutions har sendt permitteringsvarsel til alle sine 6000 ansatte i Norge

  2. Minst 60.000 nordmenn har meldt seg ut av treningssenter

  3. Regjeringen: Flyplassene stenger ikke

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS permitterer 200 ansatte i Norge

  6. Ryanair reduserer kapasiteten med 80 prosent