Forbrukertilsynet mener XXL-kampanje er lovstridig

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
  • E24
Publisert:

XXLs «helt nødvendige lagertømming»-kampanje fra midten av februar er lovstridig, mener Forbrukertilsynet.

Det skriver Dagens Næringsliv, som har fått innsyn i korrespondanse mellom sportskjeden og tilsynet.

Forbrukertilsynet har satt fingeren på at de aller fleste varene i XXLs lagertømming mangler førpriser, noe som kreves i salgsmarkedsføring. Det er XXLs advokater ikke enige i, skriver avisen.

– Vi har tatt utgangspunkt i tilsynets egen veiledning om prismarkedsføring. Der fremkommer det at når man bruker begreper som lagersalg og lignende, så er kravet at prisene er spesielt lave i forhold til like eller sammenlignende varer. Da kreves det ikke at man oppgir førpriser, sier advokat Heidi Jorkjend i Thomessen.

Forbrukertilsynets fagdirektør Jo Gjedrem er av en annen oppfatning.

– I vårt brev hadde vi motsatt konklusjon. Vår vurdering er at denne kampanjen er lovstridig. Vi mener at når man gir inntrykk av at prisene er satt ned, så må de være satt ned, og man må oppgi førpris, sier Gjedrem til DN.

Forbrukertilsynet ut mot XXLs lagertømming-kampanje: – Lovstridig
Les også

Januar: Forbrukertilsynet politianmelder XXL etter prisjuks

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukertilsynet
  2. XXL
  3. Pris
  4. Markedsføring

Flere artikler

  1. Forbrukertilsynet mener Stormberg kan ha brutt loven under Black Week

  2. Stormberg-tilbud var 600 kroner billigere halvannen uke før Black Week

  3. Butikker får refs for villedende Black Friday-markedsføring

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    I reklamen kalte meglerfirmaet leilighetene her for «identiske». Så fikk de et brev fra Forbrukertilsynet.

  6. Apotekene får håndsprit-kritikk