«Årets brobygger» arrangerte festival og fikk smaken på ledelse

Da strategidirektør Fredrik Ødegaard Nilsen skulle presentere Ekornes’ strategi for de nye kinesiske eierne, fikk han underveis i presentasjonen høre at kineserne ikke liker Powerpoint.

Nilsen tror hans sunnmørske folkelighet har hjulpet ham med å få tillit hos de han jobber med.

Publisert:,

Da det kinesiske selskapet QuMei kjøpte opp Ekornes i 2018, var det den 31 år gamle strategidirektøren Fredrik Ødegaard Nilsen som hadde ansvaret for å lede kineserne gjennom den norske møbelgigantens fremtidsstrategi.

Å bygge bro mellom to ulike styrer og kulturer, var en utfordring.

– Å presentere en strategi er utfordrende nok med et norsk styre, hvor du har lik kultur og likt språk. Den kinesiske styrelederen i QuMei snakket ikke engelsk, så diskusjonene foregikk gjennom en tolk og et slags kulturelt filter, kan du si, sier Nilsen.

Beæret med avbildning

Nilsen forteller om da han for første gang skulle presentere den nye strategien for de nye kinesiske eierne på et møterom i Oslo.

Til stede var den kinesiske styrelederen, partner i finasieringsselskapet, analytikere, konsulenter, QuMeis CFO og den norske Ekornes-delegasjonen.

Nilsen hadde forberedt en åtte timer lang Powerpoint-presentasjon, med flere hundre lysbilder – en lang og grundig presentasjon av hele strategien. Etter et par minutter inn, hører han tolken si: «Vi liker ikke Powerpoint...»

– Da kjente jeg at det rommet ble lenger og lenger. Heldigvis var vi litt snartenkte og fikk inn en tavle, hvor jeg tegnet og forklarte. Da lærte jeg at kineserne likte mer dynamiske presentasjoner med diskusjoner og illustrasjoner underveis.

Etter den nesten ti timer lange presentasjonen, ble Nilsen oppsøkt av den kinesiske styrelederen og tolken hans. Styrelederen, Ruihai Zhao, ville gi Nilsen den æren å la seg avbilde med ham.

– Som norsk, kan det høres litt rart ut. Men han var fornøyd med presentasjonen og dette var sikkert det beste komplimentet han kunne gi.

Arrangerte humorfestival

Fredrik Ødegaard Nilsen er (i likhet med Ekornes) fra Sykkylven, som befinner seg innerst i en fjord på Sunnmøre og det bor i underkant av 8 000 mennesker i den lille kommunen.

For Nilsen og vennene hans var det sånn at de måtte skape sine egne aktiviteter. Det var slik humorfestivalen Brøvøllsfestivalen ble til i 2007.

– Første året hadde vi en omsetning på to kebaber og tre cola. Dette var det pantepengene strakk til.

Brøvøllsfestivalen lever fortsatt, og har i dag rundt en million i omsetning. Nå booker de inn noen av landets største komikere og artister. Nilsen ga seg som arrangør i 2015. For ham var festivalen en inngangsport til økonomi og ledelse.

– Arbeidet med å arrangere noe som ble en suksess, motiverte meg til å starte på økonomistudiet. Å kunne skape noe helt unikt på egen hånd, er helt fantastisk, sier Nilsen som under den første festivalen sto på en scene og fremførte lokale vitser.

– Blir glad når jeg ser Stressless på Finn

– Møbelbransjen er i endring. Vi hadde en vanvittig vekst på 90-tallet. Nå er det krav til omstilling, som i andre bransjer.

Alt fra digitalisering, produksjon til bærekraft skal forbedres og fornyes.

– Hva gjør dere dersom gjenbruksbølgen på alvor skyller over Norge, og alle kjøper Stressless-stoler på Finn?

– Noe av det viktigste vi kan gjøre er å lage et produkt med lang levetid. Hvis du går på Finn, og søker på Stressless, så vil du få veldig mange søk. Det er utrolig mye gjenbruk av stressless – og det er kjempebra.

Den populære norskproduserte stolen kan koste opptil flere titalls kroner. Den lover en lang holdbarhet, men en produsent må også overleve at noen kjøper nye produkter.

– Vi får e-poster fra kunder som forteller at de har hatt stolen i 40 år. Det er et produkt som allerede er bærekraftig. Jeg blir glad når jeg ser Stressless på Finn, sier Nilsen.

Les også: Håper på kinesisk veksteventyr