Dagligvarekrigen

Ny næringsminister vil holde trykket oppe mot dagligvarebransjen

Iselin Nybø (V) har så vidt kommet inn på kontoret i næringsdepartementet, men lover å ikke være noen brems i satsingen regjeringen har hatt på dagligvarebransjen. Samtidig understreker hun at det nå er Venstre, og ikke Høyre som styrer departementet, noe som vil merkes.

Ny næringsminister, Iselin Nybø (V), tar over etter Torbjørn Røe Isaksen (H).

Audun Braastad / NTB scanpix
  • Sindre Hopland
Publisert:,

– Det er armer og bein som det skal være når man flytter inn på et nytt kontor på andre dagen, sier Nybø på hennes andre dag på jobb som næringsminister.

På skrivepulten har hun en rekke saker, men en av de desidert største oppgavene næringsministeren har vært opptatt av de siste par årene har vært konkurransen i dagligvarebransjen – et arbeid Nybø nå må sette seg inn i.

– Isaksen var tydelig på at han mente at konkurransen i dagligvaremarkedet ikke fungerte godt nok, hva tenker du?

– Jeg er også opptatt av at norske forbrukere skal få matvarer av høyere kvalitet til en lavere pris. Vi må sikre at konkurransen er sunn. Det er en årsak til at dette er et tema. Det er ikke en ny regjering, dette arbeidet er godt i gang allerede, sier Nybø.

Hun sier den planlagte stortingsmeldingen fremdeles blir lagt frem første halvdel av 2020.

Les også

Coop og Kolonial bekymret for at Isaksen-exit skal føre til mindre dagligvarefokus

Ingen grunn til bekymring

Under et dagligvareseminar arrangert av Høyre på Stortinget denne uken, uttalte aktører som Coop og Kolonial bekymring for at arbeidet departementet gjør overfor dagligvarebransjen vil få mindre fokus fremover.

– Hva sier du til dem som er bekymret for at arbeidet ikke skal fortsette på samme måte som frem til nå?

– Det er mange ting å bekymre seg over i verden, men det er ikke en av dem, sier den tidligere forsknings- og høyere utdanningsministeren.

Nybø bedyrer at hun har «høy arbeidskapasitet».

Sentralt i saken som omhandler konkurransen i dagligvarebransjen er konkurranseloven, som enkelte aktører mener burde tolkes strengere eller annerledes enn den gjør i dag. Den nye næringsministeren tror det kan være en fordel at hun er jurist.

– Dette står høyt på min agenda. Jeg trenger litt tid til å sette meg inn i saken og bli kjent med aktørene, noe jeg vil bruke den neste tiden på, sier Nybø.

Les også

Rema starter opp igjen forhandlingene etter at Konkurransetilsynets funn førte til stopp i «høstjakten»

– Høyre er ikke lenger i Næringsdepartementet

Nybø er tydelig på at man ikke begynner fra «scratch» i næringsdepartementet, men ikke alt vil bli som det var, varsler den nye ministeren.

– Samtidig vil jeg sette mitt eget preg på næringsdepartementet og folk vil komme til å merke at det er Venstre og ikke Høyre som er i næringsdepartementet nå, hvor blant annet gründerne er svært viktige for oss.

– Sentralt i dagligvaresaken er jo nettopp dette at gründere og nykommere i bransjen mener etableringshindringen er for stor, vil dette få et spesielt fokus?

– Jeg må bli bedre kjent på området før jeg uttaler meg om enkelttiltak, men gründere og de som vil skape arbeidsplasser i Norge er viktige for oss i Venstre.

– Enkelte vil si at Isaksen har vært mer synlig i regjeringen enn det du har vært, er også dette noe som vil forandres?

– Det er opp til dere i pressen, ler Nybø som forklarer at hun har alle intensjoner om å være en synlig næringsminister.

Les også

DLF mener Konkurransetilsynet kan ha skadet konkurransen i dagligvarebransjen

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Iselin Nybø
  3. Næringsliv
  4. Dagligvarebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Coop og Kolonial bekymret for at Isaksen-exit skal føre til mindre dagligvarefokus

  2. Vil gjøre Konkurransetilsynets søkelys på dagligvaren permanent

  3. La frem ny lov for dagligvarebransjen

  4. Annonsørinnhold

  5. Rapport: Forbud mot prisdiskriminering kan gi høyere priser

  6. Betalt innhold

    Disse skal avgjøre dagligvarebransjens viktigste slag