Widerøe og Air Leap vinner kontrakter på regionale ruteflyginger

Widerøe ville ha alle de syv utlyste rutene, men fikk bare seks. Den siste tar Air Leap, som drives av tidligere Flyviking-gründer.

FIKK RUTER: Samferdselsdepartementet har delt ut de regionale kontraktene på ruteflyginger

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
Publisert:

Widerøe og Air Leap vinner kontrakter på regionale ruteflyginger i Sør-Norge fra 1. april 2020, det bekrefter Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

Kontrakten innebærer at Widerøe får kontrakt på rutene fra Vestlandet mot Oslo og Bergen frem til 31. mars 2024. Air Leap på sin side får kontrakt på ruten Røros – Oslo i samme tidsperiode.

Det var syv flyruter inkludert i utlysningen. Widerøe la inn tilbud på alle, men fikk altså bare seks av dem.

– Store avstander og utfordrende topografi gjør at Norge er spesielt avhengig av luftfart, og det regionale flyrutenettet er å anse som et kollektivtilbud i distriktene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en uttalelse.

– Gjennom tildeling av nye kontrakter på de regionale flyrutene i Sør-Norge, viderefører vi et godt og markedstilpasset tilbud også i de neste fire årene, fortsetter ministeren.

I tillegg til de to selskapene leverte også flyselskapet DOT tilbud innen fristen. Flyselskapet la inn tilbud på både Røros – Oslo og Førde – Oslo. Selskapet fikk ingen av de utlyste rutene.

Les også

Widerøe-topp er på elfly-jakt i Paris: – Å bestille nye «fossilfly» i dag ville vært uansvarlig

Nyvinningen Air Leap

Air Leap flyr blant annet ruten Oslo – Stockholm med et propellfly og Oslo – Ørlandet. Flyselskapet har også øvrige ruter i Sverige og Finland.

Air Leap eies av det norske selskapet Ryggefjord AS som igjen er eid av Ole Amandus Olsen og hans familie. Selskapet ble startet opp i 2018.

Olsen driver Olsen-gruppen og en rekke større fiskefartøy. Air Leap kjøpte opp boet i konkursen til svenske NextJet.

Det var nettopp Ryggefjord AS som var største aksjonær i Flyvikings eierselskap Viking Air Norway, før konkursen i flyselskapet tilbake i 2018.

Her kan du lese mer om