Jernbaneverket og Avinor krangler om prislappen

Avinor og Jernbaneverket blir ikke enige om hvem som skal betale hva når Gardermoen utvider kapasiteten.

TRAPPEKRANGEL: Avinor og Jernbaneverket blir ikke enige om hvem som skal betale for utvidelsen av jernbanestasjonen på Gardermoen.

Magnar Kirkenes
Publisert:

Gardermoen vil kunne ta imot 28 millioner passasjerer i året når terminal to er på plass i 2017. Det er syv millioner flere enn i dag.

Også jernbanestasjonen på Gardermoen må utvides for å tilpasse seg det økende volumet.

Men hvem som skal betale for hva i den sammenhengen, blir ikke Jernbaneverket og Avinor enige om.

Plattformkrangel

Avinor skriver i sin førstekvartalsrapport at «i forbindelse med kapasitetsutvidelser ved Oslo lufthavn, Gardermoen er det uenighet mellom Jernbaneverket og Avinor med hensyn til utbygging av jernbanestasjonen og prinsippene for kostnadsfordeling.»

Oslo Lufthavns administrerende direktør Nic Nilsen.

Trond Isaksen

Avinors finansdirektør Petter Johannessen bekrefter overfor E24 at partene krangler om regningen for plattformen, men viser til Oslo Lufthavns administrerende direktør Nic Nilsen for kommentar:

- Hvordan kostnadene til prosjektet skal fordeles har vært et diskusjonstema mellom partene over lengre tid. Det har vært nødvendig å igangsette utbyggingen før dette spørsmålet er endelig avklart, sier Nilsen til E24.

- Det er Avinors forståelse at T2 er et felles samferdselsprosjekt og at Avinor og Jernbaneverket i så måte er å anse som henholdsvis tiltakshaver og medtiltakshaver. Dette innebærer at de involverte må yte et økonomisk bidrag, forsetter Nilsen.

Han og ledelsen på Gardermoen mener fordelingen av kostnadene bør skje langs de naturlige spor, for å bruke et jernebarerelatert uttrykk.

- For Jernbaneverkets vedkommende er jernbanestasjonen og plattformarealen, argumenterer Nilsen, som forteller at saken nå er forelagt Samferdselsdepartementet.

100-millionersklassen

Jernbaneverket er enige i at de skal ta sin del av regningen for utvidelsen, men mener de ikke skal betale for ting som ligger utenfor deres ansvarsområde.

- Vi er enige om at vi skal dekke det som gjelder å øke kapasiteten mellom jernbanestasjonen og terminalen, altså å gjøre det lettere for folk å komme seg fra plattformen. Men vi er uenige i forslag fra Avinor om å betale for andre ting, sier
informasjonssjef Thor Erik Skarpen ved Jernbaneverket Plan og Utvikling.

- Hva er det?

PÅ SKINNER: Flytoget på vei mot Oslo.

Flytoget

- Det blir fort litt teknisk, men vi må definere hvor Jernbaneverkets ansvar slutter og hvor Avinors begynner. Slik forslaget er nå, må vi betale for ting som vi mener ikke har noe med jernbanen å gjøre, sier Skarpen.

- Hvilke summer snakker vi om?

- Det har vi ikke vært ute med, men det er snakk om store summer, i hvert fall for oss som er et statlig foretak. Det er snakk om 100-millionersklassen, sier han.

Én milliard dyrere

Tirsdag varslet Avinor at budsjettet for utbyggingen av Gardermoen øker med én milliard kroner. Ifølge Avinor er det situasjonen i bygg- og anleggsmarkedet som gjør denne økningen nødvendig.

- Færre entreprenører byr på kontraktene. Da går prisene oppover og kostnadene øker, sa Nic Nilsen til E24 tirsdag.

Utbyggingen skal etter planen stå ferdig våren 2017. Da skal terminalen være utvidet med 117.000 kvadratmeter. Blant annet skal en ny pir med 21 oppstillingsplasser for fly og et nytt bagasjeanlegg bygges.

LES OGSÅ: