Carlings fikk Handelsprisen 2013

Det var mye snakk om netthandel på årets Handelkonferanse. Handelsprisen gikk i år riktignok til en kjede som gjør ting på «gamlemåten».

FORNØYD VINNER: Daglig leder Rune Martinsen i Carlings sammen med juryleder og bransjedirektør for mote og fritid Bror William Stende i Virke.
  • Ida Hanstad
Publisert: Publisert:

- Dette er kjempemorsomt, sier daglig leder Rune Martinsen i Carlings like etter at kleskjeden onsdag formiddag mottok Handelsprisen under Virkes Handelskonferanse 2013 i Oslo.

- Jeg tror styrken vår er at vi er opptatt av det vi selv driver med, og at vi hele tiden prøver å finne ut hvordan vi kan bli enda litt bedre. Vi blir aldri hundre prosent fornøyde, sier Martinsen.

Jula, Kremmerhuset, Kiwi, Enklere liv og Korgh optikk var noen av de nominerte Carlings klarte å danke ut.

I sin begrunnelse sier juryen at virksomheten har bygget «et veldrevet konsept som målgruppen elsker», at kjeden er blant de raskest voksende i sin bransje, og at de har en «imponerende lønnsomhet sammenlignet med andre aktører innen samme bransje».

Bare i Norge håvet kjeden inn 652 millioner kroner på olabukser og andre klær, og endte opp med et resultat på 163 millioner kroner.

LES OGSÅ: Har snart over 200 butikker

Solid uten nettbutikk

Netthandel var ett av temaene som ble tatt opp før lunsj under konferansen.

Per i dag har ikke Carlings nettbutikk, og ifølge Martinsen har kjeden heller ikke kommet frem til om de vil starte opp med dette.

- Det er ikke gitt at en nettbutikk blir en suksess. For øvrig er det ikke sikkert at det passer vårt konsept å ha nettbutikk, sier han.

Onsdag skal styret i kleskjeden holde strategimøte, men Martinsen sier at nettsalg så vidt han vet ikke er et tema som vil bli tatt opp der.

- Jeg kommer i hvert fall ikke til å ta initiativ til en diskusjon rundt dette, og har heller ikke hørt at andre hos oss kommer til å gjøre det, sier han.

- Men det er ikke utenkelig at vi en gang i fremtiden også selger klær via nettet, legger han til.

LES OGSÅ: Slik blåste han liv i bygdas nedlagte butikk

Ansatte i fokus

I begrunnelsen ble det også nevnt at kjeden, som har 90 butikker i Norge og over 200 butikker til sammen, er «kjent for å ha et hyggelig, selgende butikkpersonale som yter det lille ekstra.

- Våre butikkansatte er nok hovedårsaken til at vi gjør det så bra, og det er derfor veldig hyggelig at de nevner disse, sier Martinsen.

Han sier videre at han tror veldig mange av deres ansatte er langt mer motiverte og opptatte av resultater enn ansatte i konkurrerende selskaper.

- Vi har blant annet et kommunikasjonsverktøy som brukes til å snakke med butikksjefer og andre om hva som er målet for butikken og hvordan salget går fra dag til dag, sier Martinsen.

- Vi opplever at slike ting gir større eierskap til den butikken man jobber i, legger han til.

E24 Bedrift kan du sjekke nøkkeltallene til Carlings.

Håver inn

Også hittil i 2013 har det ifølge Martinsen gått bra - uten nettbutikk.

Riktignok førte strålende sommervær til nokså dårlig salg i juli og august.

- Disse månedene gikk rett og slett ganske elendig. Også september har så langt vært litt utfordrende. Du selger ikke mange gensere og jakker når sola skinner. Vi jublet da det denne uken kom en dag med skikkelig høstvær, sier han lattermildt.

Han er riktignok ikke bekymret for at også 2013 blir er solid år.

- Det er vi ikke i tvil om, sier Martinsen.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Svært svake tall i klesbransjen: – Vi tror dramatikken vil prege 2019 også

  2. Krise for kleskjedene: Dressmann med laveste omsetning siden 2008

  3. - Et stykk spennende norsk retailhistorie

  4. Varner-imperiet krympet omsetningen med hundrevis av millioner i 2018

  5. Dametruser danker ut herretruser