Kaffebrenneriet tjener godt på kaffetørste nordmenn

Kaffebrenneriet tjener fortsatt godt på kaffetørste nordmenn, men den økte konkurransen i kaffemarkedet merkes i bøkene.

KAFFESLABERAS: Kaffebrenneriet durer videre med solide tall, til tross for at konkurransen i kaffenæringen er sterk. Her fra kaffebutikken i Akersgata 45.

Andreas W. Fredriksen
  • Andreas Wolden Fredriksen
  • Christian Høie Lie
Publisert:

Det er 21 år siden Thomas Pulpan og Steinar Paulsrud åpnet sin første kaffebar i Theresesgate i Oslo.

Siden den gang har Kaffebrenneriet vokst til 30 kaffeforretninger, og selskapet er delvis solgt til Norgesgruppen.

Foruten to butikker ligger samtlige utsalg på Østlandet.

Konkurransen om de norske kaffekundene har hardnet til, med flere store etableringer de siste årene. I 2012 kom den amerikanske kaffegiganten Starbucks til landet, etterfulgt av svenske Espresso House året etter.

Den siste grenen på den norske kaffeplanten er Dunkin Donut, som har varslet at de vil åpne dørene i Norge neste år. Planen er å etablere 20-30 norske kaffebarer innen fem til syv år.

Kaffebrenneriet skriver i en e-post til E24 at de ikke merker mye til denne konkurransen, men mener kaffebransjen er differensiert mellom kaffebarer med «med fokus på kvalitet i kaffe, service og kortreiste smaker» til det de omtaler som mer kaféaktig barer med «smaksatte drikker og tenåringshygge».

Marginskvis

Fasit for Kaffebrenneriets jubileumsår ble et salg på 183,5 millioner kroner, en økning på 11 prosent fra året før.

«Omsetningsøkningen på 11 prosent fra 2013 skyldtes både økt salg i eksisterende forretninger, samt salg i nyetablerte forretninger», skriver selskapet i årsberetningen.

– Vi er godt fornøyd med de økonomiske tallene for fjoråret. Godt salg gjennom året ble imidlertid noe hemmet av en fantastisk sol-sommer som heldigvis for strandgåere aldri så ut til å ta slutt. Videre så ser vi at raskere ekspansjon enn hva vi tidligere hadde, også spiser av bunnlinjen, sier Steinar Paulsrud til E24.

Tre nye kaffebrennerier så dagens lys i 2014, hvorav den siste i rekken var på Fornebu S.

– Bra 2015

Bunnlinjen skrumpet inn fra 11,2 millioner kroner i 2013 til 7,6 millioner kroner. Det skyldes «hovedsakelig etablering av flere nye butikker i 2013/2014».

Det ble betalt et utbytte på fire millioner kroner.

Daglig leder Pulpan tok ut en lønn på 2,2 millioner kroner, i tillegg til en bonus på 550.000 kroner, ifølge regnskapstallene.

Kaffebrenneriet opprettet i 2000 Kaffebakeriet, sammen med konditor Patrick Dufaud.

Bakeriet, som leverer alt av matprodukter til Kaffebrenneriet, fikk i fjor et resultat på 630.000 kroner, etter en omsetning på 39,2 millioner kroner.

Også fremover ser det bra ut, ifølge kaffekjeden.

– Med sterk salgsvekst og god kontroll på kostnader så bør 2015 bli et bra år for Kaffebrenneriet, sier Paulsen til E24.

Tallene for året

I motsetning til konkurrentene tjener Kaffebrenneriet gode penger på kaffevirksomheten.

Bare de siste fem årene har Kaffebrenneriet tjent over 50 millioner kroner, og det er betalt ut et utbytte på 40 millioner kroner.

Foreløpig er det kun Kaffebrenneriet av de store kaffekjedene som har levert tall for fjorået.

Starbucks, Wayne's Coffee og Espresso House tapte alle millionbeløp i 2013.

Flere artikler

  1. Kaffebrenneriet satte salgsrekord – solgte for over 260 millioner kroner

  2. Betalt innhold

    Selger kaffe for millioner av kroner

  3. Espresso House holder koken – økte omsetningen med 38 prosent

  4. Annonsørinnhold

  5. Espresso House-sjefen: Kunne ikke vist til slike tall hvis det var «horribelt»

  6. Espresso House-bråket: Ansatt svarte aldri ærlig på medarbeiderundersøkelse i frykt for å bli avslørt