Skistar investerer rundt 100 millioner kroner:
Skal bygge flyplass og kjøpesenter mellom Trysil og Sälen

Har forskjøvet planene seks år – nå er håpet at første fly skal lande på flyplassen Scandinavian Mountains i desember 2018.

VIL FLY INN TURISTER: Trysilfjellet alpinsenter eies av det svenske selskapet Skistar, og er den største skidestinasjonen i Norge. Nå håper Skistar at en ny flyplass kan trekke enda flere turister til skibakken.

Foto: Erik Johansen NTB scanpix
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:

Ifølge Østlendingen ble planene om en flyplass på svensk side av grensen nevnt av Skistars destinasjonssjef i Norge, Bo Halvardsson, allerede sommeren 2008.

Da håpet man på åpning i 2011, og prislappen var satt til 250 millioner kroner.

Nå ser planene ganske annerledes ut.

Flyplassen skal ta imot første fly i desember 2018, hvis alt går som planlagt. Prislappen totalt anslås til 1,1 milliarder svenske kroner.

Byggestart er satt til høsten 2016.

Men byggingen er ennå ikke påbegynt, forteller Halvardsson til E24.

– Vi er i full gang med prosjekteringen, men vi venter på endelig bekreftelse fra EU angående den statlige finansieringen av prosjektet, sier han.

Den svenske regjeringen har nemlig bevilget 250 millioner svenske kroner til prosjektet som har fått navnet Scandinavian Mountains.

Skistar er et av flere selskaper som går inn med penger.

Vil bygge kjøpesenter dimensjonert for grensehandel

Planene inneholder flere endringer fra de opprinnelige. Nå skal det ikke bare bygges en flyplass.

– I 2014 kom ideen om at vi skulle gjøre noe mer ut av dette, og det ble foreslått å bygge et kjøpesenter i tilknytning til flyplassen, forteller Halvardsson.

På kjøpesenteret skal det legges opp til norsk grensehandel. Byggingen av kjøpesenteret er tatt inn i den totale prosjektplanen, og kostnadene fordeler seg på 400 millioner kroner på kjøpesenteret og 700 millioner kroner på flyplassen.

Til sammen 17 private aktører har nå gått inn i Scandinavian Mountains – 14 svenske og tre norske.

Én av disse er som kjent Skistar. Konsernet, som driver alpinanlegg både i Sälen og i Trysil, i tillegg til Åre og Vemdalen i Sverige og Hemsedal i Norge, anslår å gå inn med 100 millioner kroner i prosjektet:

– Det er litt avhengig av hvor mye de andre går inn med, men vår investering vil antagelig ligge rundt der, sier Halvardsson.

Den svenske regjeringen tok i 2014 inn 250 millioner svenske kroner i den nasjonale transportplanen til prosjektet.

Resten skal dekkes av privat kapital og lån, opplyser Halvardsson.

Måtte endre planene for å få penger

Skistars norgessjef forteller at det første initiativet til å få en flyplass mellom Trysil og Sälen kom på banen så tidlig som i 2004.

– En lokal restaurantdriver fikk ideen om at en eksisterende sportsflyplass burde bygges ut, forteller Halvardsson.

Sportsflyplassen ligger ved Mobergskölen nær Rörbäcksnäs, 9 kilometer fra Hundfjället i Dalarna, og nær norskegrensen. Med ny vei blir avstanden 7 kilometer.

Den opprinnelige planen, som man først begynte å jobbe ordentlig med i 2010, gikk ut på å bygge ut flystripen på den eksisterende flyplassen, og senere forlenge den ved behov. Det ville imidlertid ikke investorene være med på:

HAR TRO PÅ NY FLYPLASS: Bo Halvardsson er destinasjonssjef i Norge for Skistar og har jobbet for flyplass mellom Trysil og Sälen i mange år.

Skistar

– Investorene ville ikke være med hvis det ikke var en større flyplass. Den opprinnelige planen var betydelig enklere, men for å få penger i prosjektet, måtte vi begynne på nytt og gjøre nye utredninger. Og senere kom ideen om et kjøpesenter, og da måtte vi prosjektere det også, sier Halvardsson.

Det er også grunnen til at prosjektet har blitt utsatt flere ganger.

Ikke bekymret for at folk ikke vil komme

Tidligere konsulent i Luftfartsverket og Trafikverket (tilsvarende Statens vegvesen) Arne Karyd skrev i sommer et innlegg i Svenska Dagbladet hvor han ber om at arbeidet med flyplassen stoppes. Han mener det ikke er økonomisk lønnsomt. Innlegget ble omtalt i en artikkel i Østlendingen (krever abonnement).

Halvardsson tilbakeviser kritikken:

– Det står to land, fire kommuner, fire skidestinasjoner og 435 selskap med virksomhet i besøksnæringen bak dette prosjektet, sier han til E24.

Les også

Rekorder i påskefjellet: – All time high i skibakkene

De fire kommunene er Malung-Sälen, Älvdalen, Trysil og Engerdal. Skianleggene som knyttes til Scandinavian Mountains ligger i Sälen, Trysil, Idre og Engerdal.

– Det er utrolig mange av dem som er involvert i dette som kan vise til at de har lykkes tidligere, sier Halvardsson.

– Vi mener man har grunner for å lykkes med denne satsingen og bli en verdensdestinasjon.

At de ikke skal klare å trekke til seg folk, er ikke en bekymring, understreker han.

– Vi har vært ute og målt interessen, og den er veldig bra. Når du lander på flyplassen, har du svært kort vei til hele fire anlegg, og det er unikt i et europeisk perspektiv. Hvis vi ser på hvor mange mennesker som innen fire timer kan ta seg til våre destinasjoner, enten det er med bil, buss, jernbane eller fly, er tallet per i dag 4,2 millioner. Med den nye flyplassen utvides antallet til 220 millioner. Jeg pleier å si: Hvor mange ville reist til Kreta hvis man ikke kunne fly dit, spør Halvardsson retorisk.

Målet er 110.000 personer innom flyplassen det femte året etter oppstarten.

Fra utlandet tror Skistar de særlig vil tiltrekke seg britiske og tyske turister.

Jobber med å få med flyselskaper

Nå jobbes det for fullt med å få avtaler med flyselskaper som skal fly tur-retur

Scandinavian Mountains.

– I perioden 1. november til 1. april er det mange fly som står på bakken, sier en optimistisk Halvardsson, men han kan ennå ikke gå ut med navn på aktuelle flyselskaper.

– Vi bygger flyplass for at folk skal fly hit. De fleste som bygger, bygger for at folk skal fly der ifra. Samtidig er det mye som skal forberedes og tilrettelegges for at alle ledd skal være klare til å ta imot en økt mengde turister, sier han.

Tanken er å tilby pakkereiser, for å sikre at de besøkende faktisk kommer til skianleggene.

– Vi tror også det skal være mulig å fly fra flyplasser på sør- og vestkysten av Norge og hit, avslutter Halvardsson.

Flere utenlandske turister

Skistar leverte nylig rapport for fjerde kvartal og for regnskapsåret september 2015 til august 2016.

Les også

Turistene trosser mild vinterstart: – Ingen tvil om at svak krone er årsaken

Av den kommer det frem at inntektene for hele året økte med 92 millioner svenske kroner, til 1,9 milliarder svenske kroner i løpet av året. Resultatet etter skatt gikk fra 249 millioner svenske kroner året før, til 306 millioner dette året.

Det totale antallet gjestedøgn var 524.000, opp 5 prosent fra året før.

I rapporten påpeker administrerende direktør Mats Årjes at svekkelsen av den norske kronen har bidratt til et økende antall utenlandske turister til Skistars destinasjoner.

– I tillegg til at fremgangen er gledelig, gir den oss også større muligheter til å fokusere på Skistars utvikling fremover, sier Årjes i rapporten.

Les også

– All time high i skibakkene

Les også

Turistene trosser mild vinterstart: – Ingen tvil om at svak krone er årsaken

Les også

Lund Svindal med på norsk tekno-satsing: Skal erobre skibakkene med ny app

Her kan du lese mer om

  1. Sverige
  2. Trysil
  3. Luftfart
  4. Reiseliv
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. BRA blir første flyselskap som lander på fjellflyplassen

  2. SAS åpner direkterute til ny flyplass ved Trysil

  3. Fjellflyplassen mellom Trysil og Sälen har åpnet

  4. Annonsørinnhold

  5. Jekker opp heiskortprisene

  6. Schengen-trøbbel for helt ny Trysil-flyplass