Kiwi billigst i de fem største byene

Kiwi er billigst blant matkjedene i landets fem største byer, ifølge Forbrukerrådets nye nettjeneste «Sjekk dagligvarer». 

KIWI BILLIGST: Onsdag ble «Sjekk Dagligvarer» og appen «Peiling» lansert.

Foto: Frode Hansen VG
  • NTB
  • E24
Publisert:,

Nettjenesten som ble lansert i Arendal onsdag sammenligner prisen på en stor varekurv som inneholder de mest solgte dagligvarene i landet. Ifølge oversikten er det i landets fem største byer billigst å handle hos Kiwi Magasin Blå i Stavanger, der handlekurven koster 5.397 kroner.

Også i Tromsø, Oslo, Bergen og Trondheim er ulike Kiwi-butikker billigst. I hovedstaden inntar faktisk matvarekjeden alle de 15 øverste plassene.

Billigst i Oslo er Kiwi på Schous plass på Grünerløkka, der totalprisen for handlekurven oppgis å være 5.421 kroner. Det er 1.424 kroner billigere enn den dyreste matbutikken i utvalget, Matkroken i kjøpesenteret Steen og Strøm.

Kritikk

– Vi i Kiwi jobber hver dag for å være billigst og tar dette som en hyggelig bekreftelse på at vårt arbeid fungerer, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til NTB.

Hun mener fordelen med denne prisundersøkelsen er at den opererer med snittpriser i alle butikker fremfor et øyeblikksbilde i én butikk, noe som gjør den vanskeligere å manipulere, selv om hun helst hadde sett at prisene var i sanntid.

– Vi håper dette blir bra, men er bekymret for at det villeder mer enn det veileder forbrukerne, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop.

– Kjenner oss ikke igjen

Onsdag er det Extra og ikke Rema 1000 som følger Kiwi på prisoversikten for de fem største byene.

– Vi kjenner oss overhodet ikke igjen i de tallene Forbrukerrådet presenterer, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum til Aftenposten.

Hun mener Forbrukerrådet med fordel kunne opplyst om feilmarginer.

Les også

Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet omsider enige om dagligvare-app

– Med appen Æ får du de laveste prisene hos Rema. Men nå har Forbrukerrådet valgt å se bort fra fordelsprogrammene, legger hun til.

Norgesgruppen har også innvendinger.

– Det vi har etterlyst, er at tjenesten ikke bare beskriver priser, men også kvalitet. Der har Forbrukerrådet en jobb å gjøre, sier næringspolitisk direktør Bård Gultvedt til Dagens Næringsliv.

95 prosent

Det er Forbrukerrådet på oppdrag fra regjeringen som har utarbeidet tjenesten, som omfatter alle de store matkjedene og 95 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

– Det omsettes årlig dagligvarer for over 150 milliarder kroner i Norge, og det hentes ut milliardoverskudd. Ved å gi mer kunnskap, ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

Rabatter og bonuser er ikke tatt hensyn til. Varer i løsvekt eller ferskvarer er heller ikke tatt med.

Les også

Rema-Reitan taper kampen om kundene

– Prisene som vises er et gjennomsnitt av forrige ukes priser, og tar derfor hensyn til jevnlige prisendringer den uken de leses. Det gjelder også kampanjepriser, sier Flesland.

Hun viser til Konkurransetilsynet, som mener prisene kan holdes på et kunstig høyt nivå dersom alle kjedene får tilgang til prisene i sanntid.

App

Forbrukerrådet lanserte onsdag også en egen app – «Peiling» – som viser innhold, allergener og merkeordninger for norske dagligvarer.

Appen gjør det mulig å søke opp eller skanne strekkoden på en vare og få beskjed om hva den inneholder. Forbrukeren kan selv krysse av for hvilke næringsstoffer som skal vises øverst i innholdsdeklarasjonen.

Appen er gratis og reklamefri.

Les også

Rema 1000 vil vinne priskrigen i Danmark

Les også

Rema åpner 40 butikker i 2017

Les også

Dobbelt så mange handler mat på nett

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Kiwi
  3. Norgesgruppen
  4. Rema 1000
  5. Coop Norge handel

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet lanserte prisportal tross advarsel om feil

  2. Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet omsider enige om dagligvare-app

  3. Skroter omstridt tjeneste for prissammenligning

  4. Annonsørinnhold

  5. Kiwi-sjefen: Rema bygger seg til vekst

  6. – Vi har aldri solgt til så lav pris før