Tjente stort på katastrofer
Norske bedrifter i nødhjelpsbransjen mer enn doblet salget i katastrofeåret 2005.
- Tsunamien og jordskjelvet i Pakistan gjorde at omsetningen ble så høy, forklarer Nina Jørgensen, prosjektleder for FN og nødhjelp i Innovasjon Norge, tidligere Norsk Eksportråd, til VG.
Finansiert av UD
I følge bistandsmagasinet Development Today solgte firmaer tilknyttet det norske beredskapssystemet NOREPS varer og tjenester for 428 millioner kroner i fjor, opp fra 208 millioner i 2004. Det norske Utenriksdepartementet finansierte 30 prosent av kontraktene, mens resten av ordrene kom fra FN-organer og frivillige organisasjoner.
- Det er kjempepositivt at norske bedrifter er konkurranse-dyktige. Det er ikke moralsk galt å tjene penger på nødhjelpsprodukter, sier utviklingsminister Erik Solheim. i dagens VG.
Ikke nok telt
Og selv om han gjerne ser at man stimulerer lokale markeder er det likevel mye som i følge Solheim må kjøpes internasjonalt. Han nevner blant annet at det etter jordskjelvet i Pakistan ikke var nok telt i verden til å mette markedet.
De 22 firmaene som er med i NOREPS må blant annet kunne stille med utstyr på 24 timers varsel.
- Så langt det lar seg gjøre må man kjøpe podukter lokalt hvis de er tilgjengelige, men ved katastrofer er de ofte ikke det, sier Jørgensen i Innovasjon Norge, som administrerer NOREPS på vegne av Utenriksdepartementet.
Økning i Fiskars
Og da kan kontraktene havne hos norske firmaer, som Fiskars i Oslo. Her økte nødhjelpsomsetningen med 23 prosent i fjor til 13.5 millioner kroner.
- Desto større omsetning vi har, desto mer nød er det i verden, sier eksportsjef Halvor Johansen i Fiskars. I 1999 var firmaets nødhjelpsomsetning 20 millioner.
- Det svinger kolossalt etter hva som skjer i verden, sier Johansen til VG.
Tøff konkurranse
Fiskars leverer blant annet egne produkter som hakker og spader, men er også store på å sette sammen nødhjelpspakker med produkter som de kjøper fra underleverandører. De får bestillinger fra Røde Kors, Kirkens Nødhjelp, Unicef og andre. Og i følge Johansen er konkurransen tøff.
- Vi har nettopp levert 4400 håndballer til Unicef. Barna må også ha noe å gjøre, sier Johansen.
Innovasjon Norge forventer ingen ny rekordomsetning av nødhjelpsprodukter i år.