Hurtigrute-sjefen: – Departementet truet med å kutte rutepakker

Sjefen i Hurtigruten forteller om beintøffe forhandlinger med staten om den nye kystruten. Ifølge Daniel Skjeldam truet departementet med at de ville kutte i antallet avganger som er med i anbudet, hvis ikke Hurtigruten gikk enda mer ned i pris.

KONSERNSJEF: Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam melder om tøffe forhandlinger om kystruten.

Foto: Fredrik Hagen NTB scanpix
Publisert:

– Endelig har vi fått klarhet i hvordan kystruten skal betjenes, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til E24.

Fredag ble det kjent at både Hurtigruten og Havila er tildelt kontraktene på de 11 skipene som skal trafikkere kystruten mellom Bergen og Kirkenes i perioden.

Hurtigrutens «monopol» er dermed over.

Skjeldam legger ikke skjul på at Hurtigruten mener de har måttet strekke seg ekstremt langt for å komme statens krav i møte, og dermed sikre seg en fortsatt plass i kystruten. Konsernsjefen er kritisk til måten Samferdselsdepartementet prioriterte i forhandlingene:

– I motsetning til anbudene på tog, der kvalitet også er et viktig element, handlet det så å si kun om pris når det gjelder kystruten. Departementet presset ekstremt på pris, sier Skjeldam.

– Departementet truet også med å kansellere rutepakker (ta ned frekvensen på kystruten, journ.anm.), fortsetter han.

Da forhandlingene til slutt kom i havn, endte partene likevel med å bli enige om en pakke som opprettholder tilbudet som er i dag, men da fordelt på to forskjellige rederier som vil operere ruter på hver sine dager.

Hurtigruten har også varslet at de fortsatt vil opprettholde daglige avganger fra Bergen mot Kirkenes, selv om de altså ikke lenger sitter med hele anbudet alene.

Les også

Havila og Hurtigruten får kontrakter på kystruten

– En veldig ryddig prosess

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier til E24 at han «selvsagt ikke kommenterer» hva som har skjedd i forhandlingene, men at han er godt fornøyd med kontraktene som nå skal inngås med både Hurtigruten og Havila Shipping, som skal drive kystruten fra 2021 til 2030 i den nye anbudsperioden.

– Vi har hatt en veldig ryddig prosess. Jeg har vært opptatt av at vi skal sikre gode transporttjenester til lokalsamfunnene langs kysten, med dagens seilingsmønster med stopp i 34 havner, sier Solvik-Olsen til E24.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Foto: Marius Lorentzen E24

Fra Samferdselsdepartementet har man vært opptatt av å få mest mulig ut av hver krone som staten skal bruke på kystruten.

I den nye anbudsperioden får man både inn fire nye skip fra Havila, i tillegg til at alle skipene skal gå på LNG (flytende naturgass), som vil bedre miljøprofilen betraktelig.

Samlet sett beholdes også samme antall avganger og ruter som før, mens staten bare må ut med marginalt mer støtte i året.

I det nye anbudet regner staten med å bruke 788 millioner årlig på støtte til kystruten, mens man fra 2012 til 2015 gikk fra å bruke 618,8 til 754,6 millioner per år.

– Regjeringen er opptatt av å stimulere til konkurranse for å oppnå et godt tjenestetilbud, som de reisende og staten ikke må betale mer for enn det som er nødvendig. Vi får to aktører som både må samarbeide og konkurrere, noe som gir de reisende mer å velge mellom, samtidig som det gir nye muligheter for lokalt næringsliv, sa Solvik-Olsen i en uttalelse da resultatene ble kjent fredag.

Starter parallelle «cruiseruter»

Som følge av at Havila Shipping kommer inn med fire nye skip på kystruten, varsler Hurtigruten at de vil gjøre endringer.

De skal fortsatt seile daglige ruter fra Bergen mot Kirkenes, men på de dagene der de ikke har kystruten, vil Hurtigruten seile rene kommersielle ruter. Hurtigruten-sjefen frykter imidlertid ikke for fremtiden:

– Vi har allerede et sterkt kommersielt tilbud, en solid merkevare og et solid distribusjonsnett både i Norge og utenlands, så vi er komfortable med situasjonen, sier Skjeldam.

Rederiet har også en stor kommersiell virksomhet, som blant annet får inn to nye hybridskip i trafikk våren 2019. Disse skal settes inn i trafikk fra Europa og inn til Norskekysten.

Som følge av endringene i kystruten så kommer Hurtigruten til å ta sine tre største skip, MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken, ut av kystruten og setter disse inn på kommersielle ruter langs norskekysten:

– På de kommersielle rutene vil vi konsentrere oss om færre stopp og heller bruke mer tid på hvert stopp.

– Hvordan ser rutene ut til disse kommersielle avgangene?

– Vi har en god plan for det, men det vil vi ikke dele offentlig ennå, sier Skjeldam.

Les også

Fly som ikke lander i Norge kan måtte ta mer av «avgiftskaken»

Les også

Verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip sjøsatt

Les også

Kjøper tilbake MS Nordlys for ukjent sum