SAS med refusjon til 700.000 kunder – mange venter fortsatt

SAS og Norwegian vil ikke svare på hvor mange kunder som fortsatt venter på refusjon. Men de forstår at folk er «frustrerte» og «utålmodige».

FLERE FLYR: Mens mange venter på å få refusjon for kansellerte flyavganger, ser SAS samtidig at kundene sakte kommer tilbake. Pressesjef John Eckhoff forteller at selskapet setter opp nye ruter der det er etterspørsel.

Håkon Mosvold Larsen
  • Håkon Kvam Lyngstad
Publisert:,

– Situasjonen er helt uten sidestykke, og vi må takke alle som så langt har utvist svært god tålmodighet. Alle som ønsker refusjon skal få det, men det tar dessverre mye tid, sier pressesjef John Eckhoff i SAS

Selskapet var ikke forberedt på å håndtere et så stort volum av søknader som de har fått som følge av coronapandemien. Tirsdag sendte de ut en mail til kunder som har søkt med en forsikring om at de «ikke er glemt».

– Et av tiltakene vi gjør for å få fortgang i behandlingen, er å sette inn flere folk til akkurat dette arbeidet.

Ifølge Eckhoff har SAS refundert cirka 700.000 kunder, inkludert de som har valgt å ta imot en voucher som lar de bytte inn billettene i nye reiser senere. Det har cirka 30 prosent takket ja til.

Han sier det fremdeles gjenstår mange søknader, men vil ikke gi noe nøyaktig antall. Han har heller ikke noe estimat på når de vil være gjennom alle.

– Det vil dessverre ta lang tid, sier han.

Samtidig kan pressesjefen opplyse at de fleste som skulle reist med selskapet i mars, fikk refundert sine billetter i juni.

– Hva vil dere si til familier som fremdeles venter på potensielt tusenvis av kroner de har utestående i økonomisk trange tider?

– Vi forstår at mange er utålmodige, og vi skal hjelpe så mange som mulig så raskt som mulig, svarer Eckhoff.

Milliardregning for Norwegian

Talsperson Anders Fagernæs i Norwegian sier flyselskapet har betalt ut 4,6 milliarder kroner til sine kunder. Cirka en tredjedel av disse milliardene har vært i Norwegians cashpoint-system, som lar kunder kjøpe og oppgradere reiser hos flyselskapet.

Heller ikke de ønsker å dele tall på hvor mange som fremdeles venter.

– Vi har vært nødt til å kansellere millioner av reiser på grunn av covid-19. Vi forstår at dette skaper frustrasjon og spørsmål, og tar hånd om kundene våre så godt og raskt som mulig.

Optimistisk til åpning

Årsaken til at så mange har søkt om refusjon, er at flyselskapene i kjølvannet av coronautbruddet måtte sette store deler av flåten på bakken.

SAS har kansellert mange tusen avganger siden mars, sier pressesjef Eckhoff. Det fører også til lange ventetider hos kundeservice, forteller han.

– Vi var ikke rigget for at mesteparten av flåten skulle stå på bakken i ukevis.

E24 melder tirsdag om et stupende resultat for SAS i juni sammenlignet med samme måned i fjor.

Billettinntektene falt med 90 prosent opp mot fjoråret, og selskapet ender med billettinntekter på kun 428 millioner svenske kroner i forrige kvartal, sammenlignet med 4,3 milliarder kroner i samme periode i 2019.

Nå ser flyselskapet fram til at verden sakte åpner opp igjen.

– Vi ønsker jo å fly, og det gjør mange av våre kunder også. Når reiseråd og restriksjoner endres, gjør også folks atferd det. For oss som flyselskap er det en gledelig situasjon. sier SAS’ pressesjef.

Eckhoff sier at behandlingstiden vanligvis ligger på syv dager. Nå har det for mange tatt flere måneder.

– Til vanlig klarer vi det fint, men gitt situasjonen må vi rett og slett jobbe oss gjennom bunken, sier pressesjefen.

PARKERT AV VIRUS: En Airbus A330–300 står parkert på Kastrup utenfor København den 25. mars. Mesteparten av SAS’ flåte sto i flere uker på bakken.

MARTIN SYLVEST / RITZAU SCANPIX

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Fly
  3. Flyselskaper
  4. sas
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS-kunder venter fortsatt på penger: – Uhørt

  2. Forbrukerrådet vil bøtelegge flyselskaper som somler med refusjoner

  3. Luftfartstilsynet truer SAS med millionbøter

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS og Norwegian kan skylde kundene rundt 10 milliarder

  6. SAS: Det kan ta over tre måneder å få refusjon