Bloggbyrå håver inn – økte omsetningen med 24 prosent

Blogg har gitt penger i kassen til bloggbyrået United Influencers, som omsatte for nærmere 50 millioner kroner i fjor.

KJENDISBLOGGER: Blogger og samfunnsdebattant Sophie Elise er blant de mest kjente i stallen til United Influencers.

KJENDISBLOGGER: Blogger og samfunnsdebattant Sophie Elise er blant de mest kjente i stallen til United Influencers.

Foto: Frode Hansen VG
Publisert:

Med profilerte bloggere Sophie Elise, Caroline Berg Eriksen og Ida Wulff i stallen, dro United Influencers inn 48,4 millioner kroner i løpet av fjoråret.

Det er en økning på 24 prosent fra året før.

Daglig leder Sandra Klaesson i United Influencers skriver i en e-post til E24 at de økte inntektene skyldes at flere enn tidligere ser verdien i såkalt «influenser marketing», altså å bruke bloggere til å markedsføre produkter.

– Konsekvensen av det er at influenser-budsjettene har steget fra året før, sier hun.

Klaesson legger til at selskapet i tillegg har jobbet med utvikling av produkter med en «publikum først»-tankegang, noe som har ført til økt investering fra annonsører.

På bunnlinjen hadde selskapet et overskudd på 1,7 millioner kroner, noe som også er en oppgang fra året før. Da var årsresultatet på 1,2 millioner kroner.

«Influenser marketing»

På kundelisten til United Influencers finnes blant annet Telenor, Danske Bank, Ellos og L’Oréal.

Annonsørinnhold

– Vi vil fortsette å utvikle og utfordre influenser marketing-faget, både som byrå og agentur. Dette ved å bruke teknologi og ikke minst teamets spisskompetanse. Vi ønsker å være en driver for å profesjonalisere bransjen, skriver Klaesson.

Les også

Millionår for Isabel Raad – har ansatt kusinen som personlig assistent

Kostnadene til foretaket har også økt fra 2017. Da gikk det 37,8 millioner kroner ut av selskapet, mot 46,6 millioner kroner i fjor.

Blant annet har lønningsposten steget med over 6 millioner kroner, fra 8,7 millioner kroner i 2017 til 15 millioner kroner i 2018.

Kjøpte underskuddsrammede Elle Norge

Da Egmont i 2017 avsluttet lisensavtalen med Elle-eier Lagardère Active, tok United Influencers over lisensen til den norske versjonen av magasinet. United Influencers opprettet selskapet UI Publishing for å gi ut motebladet i Norge.

Det har imidlertid ikke reddet Elle Norge fra røde tall. Ifølge årsrapporten til UI Publishing sto selskapet oppført med et tap på 3,6 millioner kroner før skatt i 2018.

– Det at vi har tapt penger på Elle er naturlig i den omstruktureringsprosessen vi har vært igjennom, da magasinbransjen er i stor endring. Elle er en sterk internasjonal merkevare, og med teamet sine nye rutiner og prosesser har jeg tro på videre vekst for Elle, skriver Klaesson, som legger til at endringer i folks medievaner også må føre til endringer i Elles driftsmodell.

Det er ikke bare United Influencers som satser på bloggere. Flere anerkjente mediehus, som Egmont, Aller og Bonnier, har kastet seg på influenser-trenden.

Tilknyttet Egmont er blant annet bloggprofilene Kristine Ullebø og Jørgine Massa Vasstrand (Funkygine), mens Bonnier gjennom motenettstedet Stylista.no har profiler som Anniken Jørgensen (Annijor) og Annette Haga (Nettenestea).

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold