Espresso House Norge-sjefen etter avsløringer: Overrasket over det som skjer i Sverige

Aftonbladets avsløringer om arbeidsmiljøet i Espresso House gjør sjefen for den norske delen av kjeden lei seg.

Rolf Øhman
Publisert:

I en lengre artikkelserie har svenske Aftonbladet de siste ukene avdekket hvordan ansatte har blitt presset til å jobbe overtid uten betaling, ledere har fjernet timer for underordnede og folk har blitt bedt om å slutte på grunn av klager om at det var tomt for sugerør.

De ansatte forteller om underbemanning, stress, krav om gratisarbeid og arbeidstimer som fjernes i etterkant for å opprettholde budsjett.

Avsløringene har fått Espresso House i Sverige til å kalle inn eksterne eksperter for å granske forholdene, samtidig som kaffekjeden har beklaget.

– Resultatene kommer med fornøyde medarbeidere

Mandag publiserte Aftonbladet en artikkel med opplysninger fra flere anonyme mellomledere i kjeden, som forteller at de presses til å holde personalkostnadene nede, og at det kun er tallene som betyr noe.

Espresso House Norge AS er et eget norsk aksjeselskap som driver 55 avdelinger i ni distrikter, med rundt 800 medarbeidere.

Les også

Espresso House-avsløring i Sverige: – Gråt hysterisk på grunn av presset

Likevel forsikrer Norge-sjef Torodd Gøystdal overfor E24 at det ikke er slik kjeden drives i Norge.

– Nei, hvis vi hadde vært drevet av tall, så hadde vi ikke hatt de resultatene vi har. Første slide på lederkurs er at hvis du skal få fornøyde gjester, må du ha fornøyde medarbeidere. Og for å ha fornøyde medarbeidere, så må du gjøre ting riktig, sier Gøystdal.

– Du må ha vaktlister i tide, du må gi opplæring, kommunisere bra, være en god arbeidsgiver. Vi har veldig mange dyktige ledere, og det er jeg veldig stolt av. De finansielle resultatene kommer når medarbeiderne har det bra, gjestene har det bra, og til syvende og sist blir det omsetning og resultater av det, fortsetter han.

Ville blitt overrasket

Likevel er det mye fokus på nøkkeltall, medgir Norge-sjefen.

– Men det tror jeg veldig mange bedrifter har. Du kan ha bonussystemer som er basert både på kvalitet og resultat. Og det har vi også.

– Så du ville blitt overrasket om du fikk høre at det viser seg å være sånn i selskapet her som det beskrives i Sverige?

– Ja, det ville jeg. Og jeg kan bare gi uttrykk for det jeg vet. Så er det klart at hvis det er noen som mener noe annet så håper jeg at de sier fra eller at man kommer med konkrete opplevelser, sier han.

– Våre medarbeiderundersøkelser og tilbakemeldinger fra medarbeidere generelt tilsier at man trives hos oss. Søkertallene har aldri vært høyere og turnover på nivå med bransjen generelt, legger han til.

Gøystdal understreker at han ikke har detaljert innsikt i hvordan kjeden drives i Sverige, og at han har fått informasjon om de dårlige arbeidsforholdene der gjennom artiklene i Aftonbladet.

– Men det er klart at jeg opplever ikke at vi har det sånn. Jeg blir lei meg når jeg leser det, og jeg tenker at vi har ingen varsler, og så har jeg vært veldig opptatt av at folk må si fra.

Fagforening forventer beklagelse

Etter Aftonbladets avsløringer har fagforeningen for hotell- og restaurantfaget kalt inn ledelsen i Espresso House Sverige til møte, skriver avisen.

Avtalesekretær Per Persson i organisasjonen sier han forventer at de beklager og får en ordning på problemene.

Her hjemme forteller Gøystdal at organiseringsgraden blant de ansatte er lav.

– Den er lav, og det har med tre ting å gjøre. Det er at i den allmenngjorte tariffen som vi følger så er det ikke den samme oppsiden med å være organisert. Mange unge medarbeidere er ikke så veldig opptatt av det. Og vi har ikke hatt noen spørsmål om det. Så det er noen, men ikke så mange, forteller han.

Les andre saker:

Les på E24+ (for abonnenter)

Hit kommer norske selskaper for å unngå døden

Les også

XXL innrømmer «uheldig dugnadskultur»: Flere varehus fikk ansatte til å jobbe gratis