Restaurantene presses av sterkere konkurranse: – Flere opplever situasjonen som krevende

Høy konkurranse og lave marginer gjør livet krevende for aktører i restaurantbransjen.

SKAL SELGES: TGI Fridays vurderes solgt. Bransjeekspertene peker på høy konkurranse og trang plass i markedet. Bildet er fra åpningen av Fridays på Aker Brygge.

Helge Mikalsen
  • Hanna Ghaderi
Publisert:

Virke Service og Kultur har gjennomført en intern utredning over utviklingen i serveringsbransjen.

I rapporten fremkommer det blant annet at restaurantene og matserveringsstedene blir stadig flere og øker i totalomsetning. Samtidig stiger konkursraten.

– Vi er i en periode med veldig høy konkurranse og lave marginer. Det har konsekvenser. Noen blir vinnere og noen blir tapere i dette, sier direktør Helga Bull i Virke Service og Kultur.

Fredag ble det kjent at eieren av TGI Fridays, Umoe Restaurants, vil selge kjeden etter flere år med svake resultater.

Økte kostnader i bransjen

Bull forteller at samtidig som konkurransen har økt, har det vært kostnadsøkninger som følge av at myndighetene har fastsatt minstelønn og pålagt innbetaling av skatt og avgift på tips.

– Totalen gjør at flere opplever situasjonen som krevende, sier hun til E24.

Når det kommer til konkurstallene må man se på de i detalj, understreker daglig leder og markedsrådgiver i Plot, Sigmund Festøy.

Det er en bransje med mange små virksomheter, og for mange av disse kan det være krevende om det blir et strengere regelverk med økende avgifter, sier han.

– Trangt om plassen

– Dette er en bransje hvor det gjennomgående er mange nyåpninger og frafall langs hele rekken, sier NHH-professor Øystein Foros til E24.

I et lengre perspektiv har kommet mange nye aktører til bransjen.

– Hele restaurant- og barbransjen er en bransje hvor det kommer betydelig mange både inn og ut, og er relativt typisk for bransjen. Det skal ikke så mye til for å prøve seg, og om man begynner å telle antall plasser i Oslo, er det helt enormt mange. Det er ikke en gullgruve for alle, sier han.

– Det er en typisk bransje hvor mange har lyst til å prøve seg, så det er trangt om plassen. Det er noen få som klarer å klamre seg fast. Om du går i Oslo, så ser du ganske mange restauranter som har vært der i mange tiår. Samtidig ser du at det til stadighet dukker opp nye serveringssteder.

Fridays selges grunnet underskudd

Umoe Restaurants gjorde det fredag kjent at de ønsker å selge TGI Fridays. Årsaken skal være at de har tapt for mye penger, og salget av den kjente restaurantkjeden er ett av flere tiltak de gjør for å øke lønnsomheten og konkurransedyktigheten til Umoe Restaurants.

Konstituert konsernsjef Espen Hoff i Umoe Restaurants sa i forbindelse med nyheten fredag at det kun er ett av flere tiltak Umoe vil gjøre i tiden fremover.

Foros påpeker at om man ser tilbake, så er det mange flere som spiser og drikker ute enn tidligere.

– Det er litt interessant at det er de større, tradisjonelle kjedene som har fått problemer.

Han peker på flere grunner til at det har gått i underskudd for TGI Fridays.

Professor i bedriftsøkonomi ved NHH, Øystein Foros.

NHH

– Det kan være vanskelig for etablerte konsepter som TGI Fridays å tilpasse seg trendene enn for en enkeltstående restaurant. For eksempel assosieres TGI Fridays med den tradisjonelle amerikanske dineren, og med sunnhets- og miljøbølgen så kan det tenkes at det er denne typen ting som har rammet kjeden.

Han understreker også at det er vanskeligere å endre meny og konsept for veletablerte kjeder, samtidig som det er problematisk å få publikum til å tenke på restaurantene som noe annet enn det.

– Man ser jo for eksempel av McDonalds nå har satset knallhardt for å endre på imaget, sånn at de ikke kun assosieres med BigMac lenger.

Den nye fastfood-kjeden Leon, også det en Umoe-restaurant, blir også påvirket av snuoperasjonen i selskapet.

– Vi bremser opp ekspansjonen av Leon også, og tar en pust i bakken for å sørge for at de tre enhetene vi har åpnet i Oslo blir driftet på en lønnsom måte for oss. Vi har hatt en bra start, men trenger å bli tryggere på at konseptet er lønnsomt før vi ruller det videre, sa Hoff i Umoe Restaurants.

– Vi må bli tryggere på at konseptet er robust, også lønnsomhetsmessig, før vi ruller det ut videre.

Ulltveit-Moes selskap Umoe endte med et underskudd på 572 millioner kroner i fjor, en nedgang fra et overskudd på 154 millioner kroner året før.

Les også

Les også: Restaurantkonkursene øker – bransjetopper tror det vil fortsette

Forutsigbare regler er nødvendig

– Kostnadsøkninger gjør det mer krevende i bransjen, og det kan være vanskelig for mange av aktørene å forutse på forhånd, sier Festøy.

Han mener likevel at bransjen burde forutse at de må forholde seg til norsk lov, og at skatter og avgifter er en del av næringsvirksomhet.

– Et positivt bidrag er om myndighetene varsler i forkant, så bransjen får tid til å forberede seg på endringer.

Bull forteller videre at det er viktig at politikerne støtter bransjen ved å gi forutsigbare rammevilkår for drift av serveringsvirksomhet.

– Vi vet at forbrukerne ønsker å bruke penger på opplevelser, og serveringsbransjen er en viktig del av dette, sier hun.

– Det er derfor viktig å sikre forutsigbare regler for salg av alkohol, ettersom kommunevalget førte til at mange kommuner nå skal i gang med utarbeidelse av nye alkoholpolitiske handlingsplaner.

Her kan du lese mer om

  1. Umoe Restaurants
  2. Restaurant
  3. Virke
  4. Konkurranse
  5. Espen Hoff

Flere artikler

  1. Umoe Restaurants vil selge TGI Fridays

  2. Betalt innhold

    Hvorfor vil noen ta over pizzasluket?

  3. Betalt innhold

    Slik ble TGI Fridays en verkebyll for Ulltveit-Moe

  4. Annonsørinnhold

  5. Umoe Restaurants har permittert 1.500 ansatte

  6. Umoe Restaurants med svake tall