Gelato økte underskuddet til 83 millioner

Det norske oppstartsselskapet skulle revolusjonere trykkeribransjen, men store investeringer preger regnskapstallene.

INVESTERER: Gelato vil bli trykkeribransjens svar på Uber og Airbnb. Oppstartsselskapet hentet nye 140 millioner kroner før sommeren. Her Gelato-sjef Henrik Müller-Hansen.

Foto: Hampus Lundgren
Publisert:,

Resultatene for fjoråret viser et underskudd på 83 millioner kroner, etter et underskudd på 60,7 millioner året før.

Gelato har hatt en kraftig vekst de siste årene. Omsetningen økte videre i fjor til 392 fra 355,9 millioner kroner.

Gelato driver en trykkeritjeneste som lar bedrifter og private bestille det de trenger på nett. Selskapet eier ingen trykkerier selv, men tilbyr sine tjenester gjennom lokale trykkerier og levering.

2018-tallene preges av at Gelato har fortsatt å investere for å vokse videre.

Gelato-sjef Henrik Müller-Hansen forteller at selskapet de siste 12 månedene har lansert i Japan, Mexico, Sør-Korea, Tyrkia, og De forente arabiske emirater.

Hentet nye 140 millioner kroner

Müller-Hansen er grunnlegger, daglig leder og største eier i selskapet som ville bli trykkeribransjens svar på Uber og Airbnb.

– Vi har aldri vært så godt posisjonert som nå, og venter en omsetning på 500 millioner kroner, men med akselererende vekst har vi fortsatt tro på nærmere 600 millioner i 2019, sier Müller-Hansen til E24.

Gelato hentet før sommeren 140 millioner kroner. Selskapet vil også hente en større sum penger i 2020.

– Pengene ønsker vi at skal understøtte den kraftige veksten vi ser fremover og de avtalene som vi allerede har signert med globale selskaper, sier Müller-Hansen.

Det er ikke første finansieringsrunde. I fjor hentet Gelato 164 millioner kroner fra investorer, for å finansiere global vekst og utvidelse av tilbudet.

– Vurderer dere å gå på børs?

– Vi har ingen planer for børsnotering nå, men er fokusert på å vokse videre, bygge kundebase og få full avkastning på investeringene som er gjort, sier Müller-Hansen.

Ser milliardomsetning

Hydro, Jotun, Elkem og DNV GL er blant norske selskaper på kundelisten.

– Vi har signert kontrakter med store globale selskaper, og med sterk vekst i konsumentmarkedet vårt er ambisjonen i 2020 å omsette for over 1 milliard kroner, sier Müller-Hansen.

Han vil foreløpig ikke røpe hvilke selskaper det er snakk om, men lover at det vil blitt gjort offentlig i løpet av høsten.

I 2015 valgte Gelato å redusere fokuset på konsumentmarkedet for å posisjonere selskapet i det mye større bedriftsmarkedet.

– Siden 2015 har vi gått fra å produsere i 9 land og dekke «kun» Europa til å produsere i 30 land og dermed kunne nå ut til over 5 milliarder mennesker, hevder Müller-Hansen.

Selskapet kan i tillegg levere til 105 land, ifølge hjemmesidene.