Mack tapte nesten 9 millioner i fjor

Macks Ølbryggeri har mistet betydelige inntekter som følge av Rema 1000s «bestevennstrategi». Selskapet har nå investert tungt i nye vekststrategier for å kompensere for bortfallet.

Administrerende direktør Harald Bredrup i Macks Ølbryggeri. Bildet er fra 2005.

Foto: Jon Terje Eiterå VG
Publisert:,

Nord-Norges aller største bryggeri i Nordkjosbotn utenfor Tromsø har eksistert siden det ble grunnlagt i 1877 av Ludwig Markus Mack i Tromsø. De siste årene av bryggeriets lange historie har vist seg å være tunge.

Macks Ølbryggeri økte omsetningen fra 288 millioner kroner i 2017 til 311 millioner kroner i fjor. Likevel ble ikke bunnlinjen løftet tilsvarende, og resultatet endte med et underskudd på 8,9 millioner kroner.

Siden 2010 har Mack til sammen tapt 61 millioner kroner før skatt.

Tøft i dagligvare

Mack har de siste årene særlig slitt siden starten av 2017, da Rema 1000 igangsatte sin «bestevennstrategi», som gikk ut på å konsentrere innkjøpene rundt færre og større aktører.

Da Mack i 2017 ikke ble en såkalt «bestevenn» av Rema 1000, skapte det furore i Nord-Norge. Til slutt kom det en avtale på plass om at Mack skulle få være på Remas hyller i Nord-Norge i mars det året.

Les også

Rema 1000 vil selge Mack i Nord-Norge

I sin årsberetning skriver Mack at Remas nye strategi har «gitt et stort inntektsbortfall».

«Mack har de siste to årene intensivert arbeidet med nye vekstrategier for å kompensere Rema-bortfallet. Økt innovasjon, distribusjon og systematisk salgs- og markedsarbeid nasjonalt har gitt betydelig volumvekst og skapt et godt grunnlag for videre vekst i årene fremover både innen dagligvare og uteliv», heter det i årsberetningen.

Investert tungt

For å bøte på utfordringene har Mack de siste årene investert tungt siden høsten 2016, da Rema annonserte sin nye strategi.

Les også

«Miljøvennlig dansk» øl brygges i Polen og fraktes over 1.000 kilometer

Mack har vært gjennom et investeringsprogram for å bedre produksjonskapasitet, produksjonfleksibilitet og innovasjonsevnen, samt forbedre produktkvaliteten.

«Investeringsprogrammet forventes å forsterke selskapets vekstkraft og effektivitet i årene fremover. Selskapet har hatt perioder med driftsstans i forbindelse med ombygginger både i 2017 og 2018, som har gitt betydelige merkostnader både ved kjøp av ekstern kapasitet og ekstra driftskostnader internt», står det forklart i årsberetningen til selskapet.

Mack hadde i fjor totale kostnader på 310 millioner kroner i fjor. Det er opp med 8,8 prosent siden 2017, da kostnadene havnet på 284,9 millioner.

Det står videre at bryggeriet vil sluttføre siste fase i programmet vil være i løpet av første halvår i år og at kostnadene etterhvert gradvis vil reduseres.

Etter fjoråret står selskapet igjen med en egenkapital på 92,4 millioner, og en total gjeld på 379 millioner kroner.

Ansatt flere etter nedbemanning

Mack har også ansatt flere personer siden de ble dumpet av Rema 1000. I 2017 varslet selskapet at det ville kutte 30 av 124 årsverk fordi de forventet et stort inntektsfall.

Les også

Mack kutter 30 årsverk etter å ha blitt vraket av Rema 1000

Nå viser årsregnskapet for fjoråret at bryggeriet har ansatt flere personer igjen.

Mens bedriften hadde 109 gjennomsnittlige antall årsverk i 2017, er det derimot 125 gjennomsnittlige årsverk i 2018. Det er ett mer enn i 2017, da selskapet varslet nedbemanning.

Bedre ølmarked

Selv om Mack har slitt de siste årene med bunnlinjen etter å ha blitt droppet av Rema 1000 nasjonalt, merker bryggeriet at ølmarkedet har tatt seg opp.

«Det norske ølmarkedet viser en positiv utvikling etter flere år med nedgang. Oppblomstringen av mikrobryggeri i Norge har bidratt til et mer dynamisk marked med vekst på mer smaksrike produkt, og til at øl får stadig større oppmerksomhet blant forbrukere og i media», heter det i årsberetningen.

Blant bryggeriene som opplevde en markedsbedring, er Ringnes, som hadde salgsrekord i fjor.

E24 har ikke kommet i kontakt med Macks administrerende direktør Harald Bredrup, som for tiden er på ferie.