Hyperloop-prosjekt saksøkes: Medgründer hevder han ble presset ut

Tesla-grunder Elon Musk ønsker å få til såkalt «hyperloop», menneskelig rørpost. En gründer i et selskap som jobber med å få til dette, anklager nå selskapet for trusler, forskjellsbehandling og uriktige oppsigelser - og krever en offentlig beklagelse.

DEN GANG DA: De tre gründerne Shervin Pishevar (til venstre), Rob Lloyd og Brogan Bambrogan møtte pressen i forbindelse med den første testen av Hyperloop-systemet i mai i år. Det er særlig Pishevar som får gjennomgå i søksmålet som blant annet er signert av Bambrogan.

Foto: David Becker Afp
  • Linn Johansen
Publisert:,

Alt går ikke på skinner for selskapet Hyperloop One, som jobber for å realisere Tesla-gründer Elon Musks Hyperloop-drøm.

Onsdag ble det nemlig kjent at medgründer og tidligere teknologisjef Brogan Bambrogan, hvis avgang nylig ble annonsert, på ingen måte har tenkt å trekke seg stille ut.

Sammen med fire andre saksøker han nå selskapet for trusler, forskjellsbehandling og ugyldige oppsigelser.

Selskapet har ingenting med Tesla og Musk å gjøre, men prøver altså å viderutvikle og kommersialisere Musks drøm om å sende personer som «rørpost» i hastigheter på opptil 1.300 kilometer i timen.

– Presset ut etter varselbrev

Ifølge søksmålet ble de ansatte presset ut etter å ha publisert et brev hvor de varsler det de mener er uheldig maktsentralisering innad i selskapet.

Ifølge søksmålet, som ifølge Mashable ble levert i Los Angeles tirsdag, fant Bambrogan en løkke på pulten sin etter at brevet ble sendt. I søksmålet hevdes det at det var administrerende direktør Shervin Pishevars bror, Afshin.

Videre beskriver søksmålet hvordan de ansatte skal ha blitt truet og presset ut etter at brevet ble kjent.

– I frykt for sin fysiske sikkerhet ble Bambrogan tvunget til å gå av, heter det i søksmålet.

Saksøkerne anklager i tillegg Pishevar for å kaste bort selskapets egenkapital og drive med forskjellsbehandling.

TESTBANE: I mai i år ble pressen invitert til den første testen av Hyperloop-systemet nord for Las Vegas i Nevada i USA. Nå viser det seg at alt ikke går på skinner.

Foto: Steve Marcus Reuters

Kaller påstandene for tull

I tillegg hevder de at Pishevar økte lønnen til en kvinnelig ansatt i selskapet fra 15.000 til 40.000 dollar i måneden fordi han hadde et romantisk forhold til henne.

– Da det planlagte bryllupet deres gikk i vasken, forsto han endelig at arbeidet hennes ikke var så mye verdt og avsluttet avtalen.

I et tilsvar kaller selskapet påstandene for uheldige og uriktige.

– Påstandene er bare tull, og de vil bli møtt med en rask og potent juridisk respons, skriver selskapet i et tilsvar til Mashable.

– Det er blitt alt for vanlig å rette useriøse søksmål som dette mot nyetablerte selskaper som oppnår rask suksess. Det er nesten en klisjé, skriver selskapet, og lover at søksmålet ikke vil påvirke målet om å utvikle Hypoerloop videre.

Sender folk i kapsler

Hyperloop One jobber for tiden med å bygge en tre kilometer lang testbane i delstaten Nevada i USA.

Det langsiktige målet er å ha ferdige baner klare i år 2020. Samtidig jobber konkurrenter med testbaner i California.

Nå starter konkurransen om å designe Musks elleville hyperloop

I mai i år foretok selskapet den første vellykkede testkjøringen foran et spent pressekorps.

Ideen går ut på å sende folk i kapsler gjennom rør som strekker seg mange hundre kilometer, og det i hastigheter på opptil 1.300 kilometer i timen.

Musks drøm er å transportere passasjerer mellom Los Angeles og San Francisco på bare en halvtime.

Her kan du lese mer om

  1. Hyperloop
  2. Elon Musk
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Milliardær investerer i Hyperloop – bytter navn

  2. Musk: Den første tunnelen vil være klar 10. desember

  3. Elon Musk går under jorden: Har fått godkjent Hyperloop-avtale

  4. Annonsørinnhold

  5. Musks rørpost-prosjekt klar for avgjørende test

  6. Hyperloop-sjefen i Norge for å møte norske bedrifter