«Årets gründer»: Jeg fikk flere tusen «nei» før jeg fikk «ja»

Men norske Are Traasdah mener avslagene bare har forsterket suksessen han nyter i dag.

GRUNN TIL Å SMILE: Are Traasdahl vant entreprenørbransjens Oscar-utdeling. Her samme med sin kone Siri Traasdahl i forbindelse med utedelingen.

Pro Photo Group
Publisert:,

På tirsdag ble trønderen Are Traasdahl kåret til årets gründer i New York av EY, tidligere Ernst & Young.

- Det var veldig artig. Mellom 500 og 600 personer var samlet til en mini-Oscar-utdeling for entreprenørbransjen. Alle var kledd i smoking og gallakjoler, sier Traasdahl til E24.

Traasdahl grunnla selskapet Tapad sammen med nordmannen Dag Liodden i 2010. Selskapet utviklet en teknologi for å nå kunder med reklame på tvers av alle de digitale enhetene som brukes i dag.

Teknologien brukes i dag av mer enn 200 av de 500 største selskapene på Forbes liste over USAs største selskaper.

Tapad er i tillegg nummer tolv på Forbes oversikt over de mest lovende selskapene i USA, og ble i fjor priset til 800 millioner kroner.

Siri Traasdahl hjelper sin ektemann Are Traasdahl med smokingsløyfen på utdelingen av Årets gründer i New York.

Tapad

- Ingen interesse

Men starten var alt annet enn enkel for selskapet.

- Vi var på mellom 2.000 og 3.000 møter hvor vi fikk «nei» før vi fikk et eneste «ja». Det var utrolig tungt, sier Traasdahl.

Han beskriver en bransje som ikke var klar for teknologien han tilbød.

- Vi ønsket å tilby selskapene en måte å effektivt nå ut til kundene sine på tvers av plattformene. Problemet var at selskapene var organisert i siloer: Noen hadde ansvar for annonsering på nett, andre hadde ansvaret for å annonsere på mobil, og andre igjen var ansvarlig for TV-reklame. Det var ingen som var interessert i å kjøpe vårt produkt, sier han.

- Markedet snudde i vår favør

Det var imidlertid ikke hvem som helst som til slutt så nytten i Tapads løsninger. Sprint, USAs tredje største mobiloperatør, takket ja til kjøpe teknologien.

- Da Sprint takket ja, snudde egentlig hele markedet i vår favør. Da var det en stor fordel at vi allerede hadde bygget opp en merkevare og hadde vært i kontakt med så mange. Vi ble veldig ettertraktet, for teknologien er veldig vanskelig å bygge, sier Traasdahl.

I dag bruker alle de store finans- og telekom-selskapene i USA Tapads løsninger.

- I tillegg har vi nesten alle de store bilprodusentene som kunder. Annonsemarkedet i USA er på 300 milliarder dollar, det er en stor kake å ta av, sier han.

På tirsdag ble norske Are Traasdahl kåret til Årets gründer i New York av Ernst & Young. Det hele ble offentliggjort på en gallamiddag.

Foto: Tapad

Finner ut hvem som eier enhetene

Teknologien Tapad har utviklet analyserer ifølge Teknisk Ukeblad milliarder av data hver måned. Disse dataene brukes til å finne ut hvilke enheter som tilhører hver enkelt person. På den måten kan selskapene skreddersy sine reklamer på de forskjellige enhetene til mottakeren, slik at budskapet kommer bedre frem.

- Markedsføring har historisk sett blitt kjøpt manuelt. Vi utnytter mulighetene teknologien gir, slik at markedsføringen blir mer effektiv, sier han til E24.

Traasdahl legger imidlertid vekt på at dataene behandles anonymt, og aldri knyttes til navn. På den måten lagres ikke personlig informasjon om brukerne.

- Tålmodighet viktigst

Traasdahl, som er utdannet sivilingeniør ved Norges tekniske høgskole, forteller at han allerede fra barnsben av likte å tjene egne penger.

- Moren min måtte legge på én krone for å komme inn på rommet mitt og hente klærne mine til vask, sier han.

Traasdahl trekker frem tålmodighet som den gründeregenskapen han har fått mest bruk.

- Først må man ha en idé eller visjon for framtida. Men så må man tørre å gå i motsatt retning av markedet i en periode, og at man får man avslag i den perioden. Det er verdifullt, for når markedet snur, har man bygget opp noe som ingen andre har, sier han.

Vil ta pauser mellom prosjektene

I fremtiden ønsker han å starte flere selskaper. Han ser for seg å bruke samme strategi som han har gjort tidligere:

Før han startet Tapad, tok Traasdahl nemlig en pause på halvannet år, hvor han konsentrerte seg om å være far og ektemann. Han hadde akkurat solgt seg ut av sitt forrige firma, Thumbplay, og satt igjen med en gevinst på flere hundre millioner kroner.

Samtidig utarbeidet han nye ideer for fremtidige prosjekter.

- Jeg hadde et helt rom med store flippovers. To timer hver dag brukte jeg på å utarbeide til sammen 26 ideer. Jeg tenkte over hva jeg som forbruker irriterte meg over i samfunnet, sier Traasdahl.

Han hadde ideer rundt alt fra automatisert skopussing, til hvordan man kan få bagasjen sin med det samme man går av flyet.

- Det å tenke som en forbruker var for meg en veldig god måte å jobbe på, sier han.

- Viktig for rekrutteringen

Traasdahl håper at gründerprisen vil gjøre Tapad ytterligere anerkjent, noe som vil hjelpe på rekrutteringen. Selskapet, som har rundt 140 ansatte, har også de siste månedene åpnet kontorer i London og Frankfurt.

- Vi ansetter mellom åtte og ti nye personer i måneden. Det er veldig viktig å tiltrekke seg de beste folkene, og jeg håper denne prisen vil bidra til det, sier han.

Les også:


Nordmann kåret til Årets gründer i New York
Målrettede sluttpakker hos Moods of Norway
Skummende suksess for mikrobryggerier

Her kan du lese mer om